Újabb Airbus-terv: hat hajtóműgondola vagy -tartály, hidrogénüzem

iho/repülés   ·   2020.12.29. 12:00
Airbus-ZeroE-6pods-1

Zéró kibocsátás, gyorscserés podok, megoldott hidrogéntöltés. Nyomás a konkurenciára: mit fejlesszen ehhez képest a Boeing?

Az európai gyártó, a mostani válságos időszakhoz képest talán meglepő, igaz, hosszú távra szóló optimizmussal hoz nyilvánosságra terveket, illetve gyaníthatóan szivárogtat ki más információkat, például tapogatódzó tárgyalásokról a jövőbeli hajtóművek dolgában.

Emlékezetes volt a szeptemberi bejelentés a zéró-kibocsátású utasszállítókról, akkor három verziót vázolt a cég: egy tisztán hidrogénnel dolgozó hajtóművekkel szerelt, de alapvető felépítésében a mostani keskenytörzsűekhez hasonló gépét, egy 200 férőhelyes csupaszárny-konstrukcióét, végül egy vállszárnyas, légcsavaros kéthajtóművesét – akkor erről a harmadikról nem sokat írtak.

A mostani terv mintha ennek lenne a változata, de nem két, hanem hat légcsavaros hajtóművel, ugyancsak vállszárnnyal, T-vezérsíkkal, ATR-szerű főfutókkal a törzs alatt.

Pontosabban: hat, összetett szerkezettel a gép szárnyain, amelyek külön-külön tartalmaznak egy-egy elektromotort a nyolctollú légcsavarok meghajtására, üzemanyagcellákat, cseppfolyós hidrogéntartályt, hűtőrendszert és más kiegészítő berendezéseket.

Ezek a podok, tartályok vagy gondolák, önállóan működő külön rendszerek lennének. Az Airbus hangsúlyosan írja, hogy mindez cserélhető kivitelben készülne, az egész – talán a légcsavarokon kívül(?) – „rekordidő alatt le- és felszerelhető”, ami a cég szerint nemcsak a karbantartást oldaná meg, hanem a hidrogén feltöltését is a repülőtereken.

Vagyis, ha jól értjük, az történne, hogy a mai szokásos eljárás helyett, amikor vagy a földalatti vezetékből vagy egy a géphez gördülő tartálykocsiból történne a gép feltöltése,

a már előre máshol feltöltött „pod”-okat kellene kihozni a géphez és kicserélni a lemerültekkel.

Ez azért is érdekes, mert a szakportálok már az őszi tervekkel kapcsolatban emlegették, mekkora átalakítás és mennyi beruházás kell majd ahhoz, hogy a repterek átálljanak és kialakítsák a hűtött cseppfolyós hidrogén eljuttatásának és töltésének rendszerét. Ugyancsak kikapcsolná ez az elrendezés a sokak szerint nem eléggé biztonságos, egyetlen nagy, a farokrészben elhelyezett hidrogén-tartály szükségességét, amit a korábbi tervekben feltételeztek.

Az Airbus közleménye is hangsúlyozza, hogy ez az elképzelés csak egyike a sokféle koncepciónak, amelyet a ZEROe program keretében vizsgálnak.

Ugyancsak érdekes hír, hogy az Airbus állítólag a 320-as család lecserélésére teljesen új típust tervez, és ennek az „NG” – Next Generation gépnek keresi a megfelelő hajtóművet a General Electric-kel folytatott tárgyalásain, amelyek tényét eddig a GE nem erősítette meg. Lehetségesnek tartják, hogy ennek a hajtóműnek az egyik fontos jellemzője az lehet, hogy

eleinte alkalmas lenne kerozinos, majd később hidrogénüzemre is, vagyis akár átszerelhető lehetne a mostani neók modernizált változataként

Ugyanakkor a szakértők egyike meglehetősen szkeptikus a történésekkel kapcsolatban. Az Agency Partners elemzője, Nick Cunningham elképzelhetőnek tartja, hogy a tárgyalások (és, tegyük hozzá, talán maguk az amúgy tiszteletre méltó ZEROe koncepciók is), valójában „színlelt”, „megtévesztő” elemek a két nagy repülőgépgyártó örök háborújában.

Az Airbus ezekkel próbálja „belekergetni” a Boeingot egy elsietett fejlesztési programba, mielőtt az új keskenytörzsűekhez szükséges új technológiák beérnének.

A MAX-üggyel kapcsolatban amúgy is eléggé elterjedt a nézet, hogy az amerikaiaknak bele kellene kezdeniük a 737-es utódjának megalkotásába, miközben a Boeing egyelőre nagyon nehéz helyzetben van a MAX-ok újraindítása és a visszamondott példányok eladása, illetve az ügy és a járvány okozta visszaesés hatalmas költségei miatt.

Korábban ráadásul nem a most gyártásban lévő keskenytörzsű, hanem egy olyan, a 737-es és a 787-es közötti kategóriába tartozó, igazából a 757-es helyébe lépő új típus megalkotása volt napirenden (NMA, New Midsize Airplane, másféleképp Boeing 797), amely kellemetlen konkurenciája lenne az európai utasszállítóknak. Az Airbus-tervek tehát nehéz döntési helyzetbe hozhatják a Boeing vezetőit, melyik költséges fejlesztésbe fogjanak bele, és melyik kategóriában kell vállalniuk a lehetséges lemaradást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek