Újabb lezárások Kínában: plusz teher az ellátási láncokon

iho/vasút   ·   2022.03.24. 12:00
kontenerek

Kína zéró Covid-politikája valószínűleg hosszútávú hatással bír majd az ellátási láncokra: kevesebb konténer lesz elérhető, az árak pedig az elmúlt idők csökkenését és stabilizálódását követően ismét emelkedni fognak.

A Covid-19 koronavírus omikron variánsa folyamatosan teret nyer Kínában: számos gócpont alakult ki, ennek következtében városokat, termelőüzemeket és gyárakat kell ideiglenesen leállítani. Az ország zéró Covid-politikát folytat: a legkisebb esetszám-növekedésnél is azonnal lezárnak városokat, térségeket. A kínai kormány által elrendelt egyik legfrissebb ilyen intézkedés a kilencmillió lakosú Senjang iparvárosának lezárása.

A pandémiás esetek növekedése a lezárásokkal együtt kritikus időszakban érkezett. A Container xChange vezérigazgatója, Johannes Schlingmeier elmondta: az év ezen időszaka döntő fontosságú a legtöbb vállalatnak, mivel elkezdik szállítani a friss termékeket a főszezon elejére készülve. A kínai leállások nemcsak a termelés lassulását fogják jelenteni, hanem az áruk szállításának lelassulását is – mindkettő káros az ellátási láncra. A lezárások tovább csökkentik a kapacitást és tovább emelik a már amúgy is megnövekedett szállítási árakat. A lezárások az Ukrajnában zajló háború és az Oroszországra kirótt szankciók miatt amúgy is felborult eurázsiai ellátási lánccal együtt még több nyomást helyeznek a globális szállításra, veszélyeztetve annak törékeny egyensúlyát. A szakember szerint az Ázsia és Európa közötti vasúti szállítási kapacitás – mely az eurázsiai áruszállítás mindössze nagyjából két és fél százalékáért felel – átszervezése a közeljövőben azt fogja eredményezni, hogy a nagyértékű árukat az amúgy is kapacitásszűkében lévő tengeri fuvarozásra terelik át. Ez pedig még nagyobb nyomást fog helyezni a már most is kihívásokkal küzdő ellátási láncra.

A negyven láb hosszú konténerek szállítási árának változása egyes kínai kikötőkben 2021–2022 során (grafika: railfreight.com)

Tavaly október végén egy negyven láb (12,19 méter) hosszú konténer átlagos bérleti díja huszonkét százalékkal csökkent Kínában. Az áresés jó időben, a kínai aranyhét, a csunjun és a karácsony közötti időszakban érkezett, azt megelőzően a konténerárak rekord magasságba emelkedtek: egy negyven lábas egységért 8516 USA dollárt (akkori árfolyam alapján körülbelül 2,6 millió forintot) kértek.

Idén februárban és márciusban 12–18 százalékkal csökkentek a konténerek átlagárai a sencseni, csingtaói és ningpói kikötőknél. Ez a tendencia azonban megváltozni látszik, a logisztikai vállalat szerint viszont eddig még csak korlátozott hatással bír a konténerek árára. Figyelembe véve az átlagáraknak a ningpói kikötő tavaly júliusi, augusztusi lezárását követő alakulását, a Container xChange hosszútávon áremelkedéssel számol. Ezek az árak néhány napig vagy hétig csökkenni fognak, mivel ezekben a kínai kikötőkben korlátozott az export, miközben az import továbbra is zajlik. Amint a kínai kikötők ismét újra teljes üzemmel fognak működni, még több konténert kell majd kezelniük, ami a konténerárak emelkedéséhez fog vezetni az azt követő néhány hónap során, ahogy az iparág közeledik a csúcsszezon felé – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek