Újabb összeköttetés Komárom és Révkomárom között: átadták a Monostori hidat

iho/közút   ·   2020.09.17. 18:00
monostorihid

A közúti, kerékpáros és gyalogos forgalom számára is használható műtárgy három év alatt készült el.

A Duna felett feszülő legújabb hidat a szlovákiai Révkomáromban (Komárno) csütörtökön adták át hivatalosan. A híd építése 2017. szeptember 1-jén kezdődött. A Dunán kialakított műszigetek kialakításához szükséges szádfalakat 2017 októbere és 2018 februárja között verték le. Az acélszerkezet és a pilon elemeinek gyártása 2018 elején, három helyszínen kezdődött meg. A hídpálya első elemét 2018 júniusában emelték be a szerelőállványra, e mérföldkövet követően már párhuzamosan haladt a pálya és a pilon elemeinek építése. A magyar oldali nyílásban 2019 elején kezdődött meg a hídpálya szerelése a szakzsargonban szerelőjármoknak nevezett állványokon. Az év vége felé felgyorsultak az események: szeptemberben a pilon elérte azt a magasságot, amelynél megkezdődhetett a kábelek behúzása. Ezt követően lehetett elkezdeni a legnagyobb, 250 méteres nyílásban a hídpálya elemeinek szerelését. November közepén a pilon elérte a végleges, 118 méteres magasságát. A pálya utolsó elemének, a zárótagnak a beemelésére december 3-án került sor, mellyel megvalósult a Duna két partjának összekötése.

Az év végi szünetet követően a szigetelés elkészítése, a festési munkálatok, a korlátok felszerelése, a közvilágítási oszlopok elhelyezése, a díszkivilágítás lámpáinak és a hajózási jelzések elhelyezése, valamint a híd elektromos és monitoring rendszerének beszerelése maradt hátra. A híd aszfaltozása idén május 13-14-én történt meg, a próbaterhelésre pár nappal később került sor. A befejező munkálatok elvégzése után a műszaki átadás-átvételi eljárás 2020. június 2-án lezárult. Ez idő alatt elkészült a magyar és a szlovák oldali csatlakozó út. Az új Duna-híd a Monostori híd elnevezést kapta a magyar és szlovák fél közös döntése értelmében.

A Monostori híd jelentősen megkönnyíti a közlekedést Komárom és Révkomárom között. A képre kattinva galéria nyílik (fotók: NIF Zrt.)

Az egypilonos, ferdekábeles szerkezetű műtárgy különlegessége az asszimetrikusan, vagyis a pillér egyik oldalán elhelyezkedő, ferde pilon. A pilon 48 elemből áll, teljes magassága 118 méter, amelyből az útpálya feletti magasság 94,5 méter. A pilon első tizenegy eleme végső állapotban nem látható, mert a pillér alapjától indulnak és a pillérbe vannak betonozva. A pilon hídpálya felőli részét körülbelül 70 méter magasságig, az első kábelbefűzésig betonozták ki, ez biztosítja a stabilitását. Az acélból készült elemeket először a Clark Ádám úszódaru, majd toronydaru emelte a helyükre. A hídpályát 35 elemből szerelték össze, melyeket egyesével emelték a helyükre, szintén a Clark Ádám úszódaru segítségével. A hídszerkezethez 5200 tonna, a pilonhoz kétezer tonna acélt használtak fel. A tizenhat pár ferdekábel súlya 320 tonna. Az alapozás, a pillérek építése és a pilon kibetonozása során közel húszezer köbméter betont építettek be.

A Komárom és Révkomárom között, a komáromi városközpontban lévő Erzsébet hídtól 2,8 kilométerre, míg a meglévő vasúti hídtól 170 méterre, a Duna 1770,57-es folyamkilométer-szelvényében megépült Monostori hídon 2,4 kilométer hosszan futó kétszer egy sávos útszakasz a magyar oldali 1-es főutat köti össze a szlovák oldali I63-as főúttal. A híd egyik oldalán gyalogjárda, a másik oldalán kerékpárút vezet át. A magyar oldalon 1158 méternyi, a szlovák oldalon 646 méternyi csatlakozó út épült.

Az új Duna-híd jelentősen lerövidíti a szlovákmagyar teherforgalom útját és tehermentesíti a meglévő komáromi hidat, ami a két település belvárosait köti össze.

A nettó 91,2 millió euró értékű, vagyis körülbelül 33 milliárd forint értékű beruházást a H-M Dunahíd Konzorcium valósította meg, Magyarország koordinálásával. A projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), valamint a szlovák Közlekedési és Építési Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Slovenska správa ciest (SSC) Szlovák Közútkezelő Társaság beruházásban, uniós és hazai forrás felhasználásával valósult meg. A projekt teljes költségének közel 85 százalékát a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatási alap finanszírozta.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek