Újjáéledhet a Szeged–Temesvár vasúti kapcsolat?

iho/vasút   ·   2025.01.23. 12:00
szabadka_uzsgyi

A román kormány még tavaly nyáron hagyta jóvá a két város közötti vasúti összeköttetés helyreállításáról szóló, Magyarországgal kötött egyezményt. Decemberben kiemelt beruházássá nyilvánították a projektet, a napokban pedig a tervezésről is megegyeztek.

A külgazdasági és külügyminisztérium közleménye szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter egyeztetéseket folytatott a nemrég hivatalba lépett új román kormánnyal, mely során mindkét fél elkötelezettségét fejezte ki a kétoldalú együttműködés fejlesztése mellett, amiből mind a két fél sokat profitálhat. A minisztérium szerint a két ország határát keresztező infrastruktúra fejlesztése stratégiai fontosságú, ezért a határátkelőhelyek számának további növelését tervezik.

Románia 2025. január elsejétől a schengeni övezet teljes jogú tagja, ennek köszönhetően megszűnt az ellenőrzés a két ország határán, kiiktatva a hosszú várakozási időkből eredő bizonytalanságokat.

A Magyarország és Románia közötti átkelőhelyek száma tizenkettőről huszonkettőre nőtt, ezzel az átlépési pontok közötti átlagos távolság az eddigi harminchétről húsz kilométerre csökkent. 

Az átkelők száma a jövőben tovább fog nőni, az ehhez szükséges megállapodás elkészült, ráadásul a magyarcsanádi Szent Gellért-híd újraépítésére és a Szegedet Temesvárral összekötő vasútvonal megtervezésére is megkötötték a szerződést. A cél, hogy minél több ponton, minél gyorsabban és egyszerűbben lehessen átkelni Magyarország és Románia határán.

A román és a magyar kormány tavaly júliusban állapodott meg egy közös vasúti munkacsoport létrehozásáról, aminek feladata a Szeged és Temesvár közötti új vasúti összeköttetés megvalósíthatósági tanulmányának előkészítése, a pálya megépíttetése, valamint annak jövőbeli fenntartása és működtetése.

Tavaly december 24-ével pedig hatályba is lépett az a Magyar Közlönyben kiadott kormányrendelet, mely nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította a Szeged–Temesvár vasúti kapcsolat helyreállítását.

A Szeged–Temesvár vonal története, dióhéjban

A Szegedet a mai Szerbia területén fekvő Nagykikindán át a bánsági Temesvárral összekötő vasútvonalat 1857-re hozta létre az Osztrák Államvasút Társaság a Bécs–Pest–Szeged–Temesvár–Báziás vonalának részeként, összekapcsolva a Bánságot és az Alföldet. A sínpár a történelmi Magyarország fontos vasúti fővonalának számított, a trianoni döntés során viszont az új országhatárok két helyen is elvágták a vonalat, jelentős része Romániához és Szerbiához került, ezzel jelentősen vesztett addigi szerepéből. A helyzeten tovább rontott a szegedi vasúti Tisza-híd 1944-es felrobbantása, elvágva az átmenő forgalom lehetőségét.

Az egykori Szeged–Temesvár vonal. A vasútvonal folytatása szempontjából azonban több lehetőség kínálkozik: az eredeti nyomvonalnak alternatívája lehet az egykori Makó–Nagyszentmiklós–Lovrin–Temesvár kapcsolat újjáélesztése, amely Szerbiát elkerülve teremthet összeköttetést a két város között (kép forrása: Wikipedia)

Napjainkra a vonal nagy részén megszűnt a forgalom. A pálya magyar része csak az Újszeged és Szőreg közötti négy kilométeren van meg, ez a 121-es vonal részét képezi, melynek Újszeged és Mezőhegyes közti részén 2023. augusztus elseje óta nem járnak személyvonatok. Szőregtől a határ felé a nyíltvonal néhány kilométeres szakasza iparvágányként maradt meg a szőregi téglagyárig, azonban már az is használaton kívül van és járhatatlan. Az iparvágányból az utolsó másfél–két kilométernyi szakaszt ismeretlenek felbontották és ellopták a kétezres évek elején, így már csak az egykori újszentiváni vasúti átjárótól cirka egy kilométer hosszan van meg a pálya az erdőben kelet felé.

A határon átvezető szakaszt felszámolták, a nyomvonal viszont végig megvan, földút vezet rajta. A szerb szakaszon, Oroszlámos (Банатско Аранђелово/Banatsko Aranđelovo) és Nagykikinda (Кикинда/Kikinda) között járhatatlan a vágány. A Nagykikinda–Temesvár (Timișoara) szakaszon viszont még nemrégiben zajlott vasúti forgalom: Nagykikinda és a már Románia területén fekvő Zsombolya (Jimbolia) között a szerb vasút 2014-ig napi két pár kishatárforgalmi vonatot üzemeltetett, a járművek rossz üzemkészsége miatt azonban leállították ezeket a járatokat. Román oldalon, a Zsombolya–Temesvár viszonylaton a román nemzeti vasút CFR dízelmotorvonatai közlekednek.

(Szabadka után hamarosan Temesvárra is közvetlen járat indulhat Szegedről? Kép forrása: MÁV-Start)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek