Utolsó figyelmeztetés

iho/vasút   ·   2024.05.12. 12:00
ten-t

Mondjuk, az még nem, de azért az Európai Bizottság indoklással megalapozott állásfoglalásában szólította fel Bulgáriát, Észtországot, Szlovéniát, Horvátországot, Szlovákiát és Írországot arra, hogy a TEN-T irányelvet ültessék át nemzeti jogrendjükbe, hogy (végre) megteremtsék a transzeurópai közlekedési közlekedési hálózat megvalósítását elősegítő intézkedések jogi hátterét. 

A TEN-T irányelv célja a kulcsfontosságú törzshálózati projektek gördülékenyebb befejezése az engedélyezési és közbeszerzési eljárások egyértelműbbé tétele révén. Az irányelv a nemzeti jogba történő átültetésének határideje 2023. augusztus 10. volt. Az Európai Bizottság (EB) még 2023 szeptemberében küldött felszólító levelet a hat uniós tagállamnak, mivel késében volták, ám most az érintett tagállamok válaszainak megvizsgálása után a testület továbbra is úgy ítélte meg, hogy ezek a tagállamok még mindig nem ültették át az irányelvet. A hat érintett országnak most két hónapja van arra, hogy megtegye a szükséges intézkedéseket. Ellenkező esetben a Bizottság dönthet úgy, hogy az ügyeket az Európai Unió Bírósága elé utalja.

Az irányelv értelmében az EB első alkalommal 2027. február 10-ig, majd azt követően rendszeres időközönként jelentést terjeszt elő az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak ezen irányelv végrehajtásáról és eredményeiről. A jelentésnek a tagállamok jóvoltából kétévente, első alkalommal 2026. augusztus 10-ig szolgáltatandó információkon kell alapulnia az irányelv hatálya alá tartozó engedélyezési eljárásokról, az engedélyezés átlagos időtartamáról.

A vasúti infrastruktúrát illetően az irányelv 64, többnyire a határokon átnyúló hiányzó összeköttetést határozott meg a törzshálózati folyosókon, köztük a Stuttgart–Ulm kapcsolatot, a Koralm-vasút befejezésre váró elemeit, a Semmeringen és a Lyon–Torinó vonalon létesítendő bázisalagutat, a Koper–Divača és Drezda–Prága összeköttetést, valamint a Fehmarnbelt-kapcsolatot, vagyis a tervezett alagutat a Németországhoz tartozó Fehmarn és a dániai Lolland között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

ERFA: új megközelítés kell az ERTMS bevezetéséhez!

iho/vasút   ·   2025.02.19. 12:00

Az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség arra figyelmeztet: az előírások változásai, az egyes országok eltérései és a vasúti üzemeltetők üzleti szempontjainak hiánya miatt az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer elveszítheti eredeti célját, az átjárhatóság javítását.

Vasút Nagyvasút

Elkezdődik a Borostyán vasúti árufuvarozási folyosó korszerűsítésének előkészítése: 740 méter hosszú tehervonatokat is akar közlekedtetni rajta a GYSEV

GYSEV/iho   ·   2025.02.13. 09:10

A „Borostyán vasúti árufuvarozási folyosó egyes nyugat-dunántúli szakaszainak korszerűsítése – megvalósíthatósági tanulmány és tervek készítése” című projekt célja az észak-déli irányú vasúti közlekedés egyik kiemelt magyarországi szakaszának fejlesztését készíti elő.