Véget ér a nagy metrópótlás, újra teljes vonalon jár és mindenhol megáll a 3-as metró
Új szakaszba lép az Újjáéledő sugárutak városfejlesztési koncepció megvalósítása Budapesten. Az elmúlt közel hat évben ideiglenesen kijelölt buszsávok segítették a pótlóbuszok haladását. A mostanra feleslegessé váló buszsávok átalakításával egyszerre cél, hogy ne növekedjen a belváros forgalmi terhelése, hogy biztonságosan lehessen kerékpározni az Üllői és a Váci út mentén és hogy csökkenjen a torlódás mértéke a belvárosban. A hétvégén a Bajcsy-Zsilinszky úton folytatódik a forgalmi rend helyreállítása.
– Az elmúlt években Budapest közlekedése jelentős átalakuláson ment keresztül – mondta Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke. – Az M3-as metró és a Lánchíd felújítása miatt kisebb gépjárműforgalom hajthatott keresztül a belvároson. Budapest közlekedése ugyanakkor nem omlott össze, sőt, független navigációs cégek adatai szerint ezzel párhuzamosan csökkent a dugók mértéke. A felújított metró és az évek óta alacsonyabb forgalom lehetőséget ad arra, hogy a belvárosi autópályák helyett újjáélesszük az egykor szebb napokat látott sugárutakat.
Május 22-én teljesen visszakapják a budapestiek a hármas metrót, ezzel véget ér a metrópótlás öt és fél éves időszaka. Jelentős változások lépnek életbe a forgalmi rendben a pótlóbuszoknak használt sávok átalakításával az észak-déli tengelyen.
A fejlesztésnek hármas célja van:
- a belvárosi forgalomterhelés növekedésének megakadályozása,
- biztonságos kerékpársávok kialakítása és
- a városmag torlódásainak további csökkentése.
Az új forgalmi rendre vonatkozó terveket a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút az érintett kerületi önkormányzatokkal, a Magyar Autóklubbal és a Magyar Kerékpárosklubbal is egyeztette.
Az elmúlt években a belvárosi beruházások következtében jelentősen csökkent a városközpont forgalmi terhelése. A Fővárosi Önkormányzat célja az érintett kerületi önkormányzatokkal közösen az, hogy ez az alacsonyabb forgalmi terhelés állandósuljon, hiszen a növekvő gépjárműforgalom több zajjal és porral járna, összességében romlana a belső kerületek élhetősége.
A BKK és a Budapest Közút olyan forgalmi rend kialakításán dolgozik, ami megőrzi a belvárosi kerületek alacsonyabb terhelését, ugyanakkor a városmag legbelső részein – a Bajcsy-Zsilinszky úton vagy a Kiskörúton közlekedők esetében – csökkenti a forgalmi korlátozások miatt korábban kialakult torlódások mértékét is.
A tervek részeként a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton kisebb módosításokkal visszaáll a metrópótlás előtti forgalmi rend. Ez mindkét szakaszon a korábbi 2×2 autóssáv helyreállítását jelenti a Bajcsy-Zsilinszky úton korábban is meglévő buszsávok, illetve a kiskörúti villamosvágányok mellett. A közlekedési szakemberek olyan csomóponti kialakításokat és lámpaprogramokat terveztek, amik egyszerre célozzák a belvárosi területek dugómentes, de az elmúlt évek forgalmának megfelelő közlekedését.
A metrópótlás végével jelentősen fejlődik a kerékpáros közlekedés is. A belvárost átszelő észak-déli tengelyen eddig csak szakaszosan lehetett biztonságosan biciklizni, az új forgalmi rendnek köszönhetően azonban teljesen átjárható lesz a belváros észak–déli irányban.
Az Üllői úton a buszsávok helyét új, biztonságos kerékpársávok veszik át a Kálvin tér és a Népliget között, a Váci úton pedig a Nyugati tér és a Gogol utca között. A kerékpársávokat – ahol lehetséges – fizikai elválasztó elemekkel (műanyag elhajló pollerek) védik, ami Budapesten eddig nem látott fejlesztés lesz a kerékpározók biztonsága érdekében. A biztonságosabb biciklizést szolgáló fejlesztések a budapestiek szavazatai alapján a Közösségi Költségvetés forrásaiból valósulnak meg.
A fejlesztéseknek köszönhetően jelentősen biztonságosabb és kényelmesebb lesz biciklizni a nagyobb csomópontokban is: kerékpáros átvezetést alakítanak ki a Nyugati téren a felüljáró vonalával párhuzamosan a Nagykörúton keresztül, a csomópontban három új zebra is épül. Új kerékpáros átvezetés épül a Népligetnél is a Könyves Kálmán körúton keresztül, valamint a Deák Ferenc tér irányába biztonságosabbá válik a biciklizés az Astoria csomópontban is, ahol szintén épül új zebra is.
– A Kerékpárosklub felmérése szerint a fővárosiak hetvenegy százaléka nagyon valószínűnek, vagy elképzelhetőnek tartja, hogy gyakrabban közlekedjen kerékpárral, ha a körülmények javulnak – mutatott rá Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója. – A hiányzó kerékpársávok létesítésével kiemelt közlekedési tengelyen válik biztonságossá a biciklizés. A védett kerékpárutak megépülése sokakat késztethet a módváltásra.
Az új fejlesztéseknek köszönhetően összefüggő kerékpáros infrastruktúra alakul ki a Hungária körúton belül észak-déli irányban szinte teljes hosszon, ami jelentős fejlődés lesz a korábbi veszélyes állapothoz képest. Az új biciklisávok kihasználtságát fogja növelni, hogy az érintett szakaszokon már végig kiépültek a MOL Bubi gyűjtőállomásai.
Az új forgalmi rend kialakítása a Kálvin tér irányába tartó kiskörúti buszsávok megszüntetésével kezdődött. Következő lépésként, a hétvégén helyreáll a Bajcsy-Zsilinszky út korábbi forgalmi rendje is. A buszsávok felszámolása ütemezetten zajlik, több helyszínen, azonban az ideiglenesen kialakított megállóhelyi peronok elbontása miatt a munkálatok több héten át is tarthatnak.
A kerékpársávok kialakítása várhatóan június elején indul, és szakaszokban valósul meg július végéig. A sávok felfestése és a műanyag elhajló pollerek elhelyezése valósulhat meg gyorsabban, míg a kisebb átépítéssel járó szakaszok kialakítása több időt igényelhet.
A Nyugati téren, valamint az Astorián létesülő új zebrák pedig várhatóan az év második felében készülnek el teljeskörűen.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!