Véget ér a nagy metrópótlás, újra teljes vonalon jár és mindenhol megáll a 3-as metró

iho   ·   2023.05.21. 09:10
00_metropotlo_nagyvarad

Új szakaszba lép az Újjáéledő sugárutak városfejlesztési koncepció megvalósítása Budapesten. Az elmúlt közel hat évben ideiglenesen kijelölt buszsávok segítették a pótlóbuszok haladását. A mostanra feleslegessé váló buszsávok átalakításával egyszerre cél, hogy ne növekedjen a belváros forgalmi terhelése, hogy biztonságosan lehessen kerékpározni az Üllői és a Váci út mentén és hogy csökkenjen a torlódás mértéke a belvárosban. A hétvégén a Bajcsy-Zsilinszky úton folytatódik a forgalmi rend helyreállítása.

– Az elmúlt években Budapest közlekedése jelentős átalakuláson ment keresztül – mondta Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke. – Az M3-as metró és a Lánchíd felújítása miatt kisebb gépjárműforgalom hajthatott keresztül a belvároson. Budapest közlekedése ugyanakkor nem omlott össze, sőt, független navigációs cégek adatai szerint ezzel párhuzamosan csökkent a dugók mértéke. A felújított metró és az évek óta alacsonyabb forgalom lehetőséget ad arra, hogy a belvárosi autópályák helyett újjáélesszük az egykor szebb napokat látott sugárutakat.

Új időszámítás

Május 22-én teljesen visszakapják a budapestiek a hármas metrót, ezzel véget ér a metrópótlás öt és fél éves időszaka. Jelentős változások lépnek életbe a forgalmi rendben a pótlóbuszoknak használt sávok átalakításával az észak-déli tengelyen.

A fejlesztésnek hármas célja van:

  • a belvárosi forgalomterhelés növekedésének megakadályozása,
  • biztonságos kerékpársávok kialakítása és
  • a városmag torlódásainak további csökkentése.

Az új forgalmi rendre vonatkozó terveket a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút az érintett kerületi önkormányzatokkal, a Magyar Autóklubbal és a Magyar Kerékpárosklubbal is egyeztette.

Kevesebb dugó, tisztább levegő a belvárosban

Az elmúlt években a belvárosi beruházások következtében jelentősen csökkent a városközpont forgalmi terhelése. A Fővárosi Önkormányzat célja az érintett kerületi önkormányzatokkal közösen az, hogy ez az alacsonyabb forgalmi terhelés állandósuljon, hiszen a növekvő gépjárműforgalom több zajjal és porral járna, összességében romlana a belső kerületek élhetősége.

A BKK és a Budapest Közút olyan forgalmi rend kialakításán dolgozik, ami megőrzi a belvárosi kerületek alacsonyabb terhelését, ugyanakkor a városmag legbelső részein – a Bajcsy-Zsilinszky úton vagy a Kiskörúton közlekedők esetében – csökkenti a forgalmi korlátozások miatt korábban kialakult torlódások mértékét is.

A tervek részeként a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton kisebb módosításokkal visszaáll a metrópótlás előtti forgalmi rend. Ez mindkét szakaszon a korábbi 2×2 autóssáv helyreállítását jelenti a Bajcsy-Zsilinszky úton korábban is meglévő buszsávok, illetve a kiskörúti villamosvágányok mellett. A közlekedési szakemberek olyan csomóponti kialakításokat és lámpaprogramokat terveztek, amik egyszerre célozzák a belvárosi területek dugómentes, de az elmúlt évek forgalmának megfelelő közlekedését.

Biztonságos biciklizés, összefüggő főhálózat

A metrópótlás végével jelentősen fejlődik a kerékpáros közlekedés is. A belvárost átszelő észak-déli tengelyen eddig csak szakaszosan lehetett biztonságosan biciklizni, az új forgalmi rendnek köszönhetően azonban teljesen átjárható lesz a belváros észak–déli irányban.

Az Üllői úton a buszsávok helyét új, biztonságos kerékpársávok veszik át a Kálvin tér és a Népliget között, a Váci úton pedig a Nyugati tér és a Gogol utca között. A kerékpársávokat – ahol lehetséges – fizikai elválasztó elemekkel (műanyag elhajló pollerek) védik, ami Budapesten eddig nem látott fejlesztés lesz a kerékpározók biztonsága érdekében. A biztonságosabb biciklizést szolgáló fejlesztések a budapestiek szavazatai alapján a Közösségi Költségvetés forrásaiból valósulnak meg.

A fejlesztéseknek köszönhetően jelentősen biztonságosabb és kényelmesebb lesz biciklizni a nagyobb csomópontokban is: kerékpáros átvezetést alakítanak ki a Nyugati téren a felüljáró vonalával párhuzamosan a Nagykörúton keresztül, a csomópontban három új zebra is épül. Új kerékpáros átvezetés épül a Népligetnél is a Könyves Kálmán körúton keresztül, valamint a Deák Ferenc tér irányába biztonságosabbá válik a biciklizés az Astoria csomópontban is, ahol szintén épül új zebra is.

– A Kerékpárosklub felmérése szerint a fővárosiak hetvenegy százaléka nagyon valószínűnek, vagy elképzelhetőnek tartja, hogy gyakrabban közlekedjen kerékpárral, ha a körülmények javulnak – mutatott rá Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója. – A hiányzó kerékpársávok létesítésével kiemelt közlekedési tengelyen válik biztonságossá a biciklizés. A védett kerékpárutak megépülése sokakat késztethet a módváltásra.

Az új fejlesztéseknek köszönhetően összefüggő kerékpáros infrastruktúra alakul ki a Hungária körúton belül észak-déli irányban szinte teljes hosszon, ami jelentős fejlődés lesz a korábbi veszélyes állapothoz képest. Az új biciklisávok kihasználtságát fogja növelni, hogy az érintett szakaszokon már végig kiépültek a MOL Bubi gyűjtőállomásai.

A munkálatok ütemezése

Az új forgalmi rend kialakítása a Kálvin tér irányába tartó kiskörúti buszsávok megszüntetésével kezdődött. Következő lépésként, a hétvégén helyreáll a Bajcsy-Zsilinszky út korábbi forgalmi rendje is. A buszsávok felszámolása ütemezetten zajlik, több helyszínen, azonban az ideiglenesen kialakított megállóhelyi peronok elbontása miatt a munkálatok több héten át is tarthatnak.

A kerékpársávok kialakítása várhatóan június elején indul, és szakaszokban valósul meg július végéig. A sávok felfestése és a műanyag elhajló pollerek elhelyezése valósulhat meg gyorsabban, míg a kisebb átépítéssel járó szakaszok kialakítása több időt igényelhet.

A Nyugati téren, valamint az Astorián létesülő új zebrák pedig várhatóan az év második felében készülnek el teljeskörűen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Ez a balkanyar most más volt, ünnepibb: újra lehetett fotózni egy negyvenöt évvel ezelőtt készült fotót Szegeden

iho/közút   ·   2024.04.29. 12:10

Az 5-ös vonalon a Bartók tér és Újszeged, Gyermekkórház között négy és fél évtizede indult el a trolibusz-közlekedés, elsőként a vidéki nagyvárosok között. Emlékjeggyel, emlékmatricával és egy emlékezetes szalagátvágós balkanyarral ünnepelte az évfordulót a Szegedi Közlekedési Társaság.