VEKE: „Álmodik a nyomor!”

iho/vasút   ·   2011.12.12. 15:40

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület Tarlós István hétfői bejelentésére, miszerint mintegy 40-45 milliárd forintot várna a főváros az iparűzési adó emelésétől, a Facebookon úgy reagált: „Álmodik a nyomor”. Mint írják, a főpolgármester vagy nincs tisztában a számokkal, vagy megvezették. Ilyen összegnek semmilyen realitása nincs. Nagy baj lesz, ha most hátradőlnek, mert a probléma nagyon nincs megoldva – olvasható a közösségi oldalon található bejegyzésben.

Előzőleg négy kormánypárti, fővárosi politikus nyújtott be olyan javaslatot a parlamentnek, amely a jelenlegi 2-ről 2,5 százalékra emelné az iparűzési adó mértékét. A többletet a Fővárosi Közgyűlés használhatná fel a BKV finanszírozására.

Még pénteken, az iparűzési adó emelésének hírére a VEKE szintén a Facebookon emlékeztetett: a törvényben benne van, hogy a dolgozóknak vásárolt teljes árú jegy vagy bérlet ára levonható lesz az adóból. Felhívták rá a figyelmet, amiatt, hogy február elsejétől lép hatályba a törvény, sokan lekésik az év eleji évesbérlet-rohamot. Ezzel az a gond, hogy, mint írják, sok cég, sőt fővárosi intézmények tervezték be, hogy már nem vesznek éves bérletet, mert nem telik rá. Így, hogy levonható lenne, vennének, de azt januártól kellene, ezért ki kell találni valamilyen megoldást. Javaslatuk szerint ilyen lehet egy februártól érvényes éves bérlet konstrukció, esetleg a későbbi számlázás.

A VEKE emlékeztetett: az áfabevételre az állam igényt tart. A főváros korábban kérte, hogy a közösségi közlekedés áfakulcsa kerüljön a kedvezményes, ötszázalékos kategóriába, de, mint írják, a kormány hallani sem akar erről. Így most 27 százalékos áfa lesz minden jegyen és bérleten, azaz a tömegközlekedők ezen keresztül is az államot finanszírozzák – teszik hozzá.

A félszázalékos iparűzésiadó-növekedésről szólva azt írják a Facebookon, hogy a jövő évi költségvetési koncepcióból jól látszik, hogy a 2011-es iparűzési adóbevétel tervezett 89,5 milliárd forintjából várhatóan 83,9 milliárd forint teljesül. A 2012-es iparűzésiadó-bevétel pedig tovább csökken, várhatóan 4,3 milliárd forinttal, azaz a jövő évi terv 79,8 milliárd forint.

A majd 80 milliárd forint 2,5 százalékos mérték mellett 100 milliárd forintot jelent. A különbözet 20 milliárd forint pluszbevételt jelenthetne elméletben, de ennyi a VEKE szerint biztosan nem fog realizálódni, mert egy adóemelés mindig rontja a fizetési hajlandóságot, illetve vállalkozások sora dönthet úgy, hogy kitelepül az agglomerációba – mondják.

Úgy gondolják, ez a megoldás bizonyosan 20 milliárd forintnál kevesebbet hoz a konyhára, azaz nem oldja meg a BKV finanszírozási problémáit, mert az éves hiány 30 milliárd forint felett van. Azaz „továbbra is a kormányhoz kell rohangálni majd pluszpénzért”.

Az előzőket figyelembe véve, a bérletek, jegyek árát le lehet vonni az adóból, ez megjósolhatatlan, mennyi lesz, de csak éves bérletből kilencmilliárd forintnyit szeretne eladni a BKV, márpedig ezek többsége céges. „Ha ezt mind visszaigénylik, lehet, hogy nem is lesz olyan jó az a szaldó” – áll a Facebook-bejegyzésben.

A VEKE ezek alapján új össznépi sportot gyanít: „mindenki számlát fog kérni a bérletéről meg a tömbjegyéről is, a vállalkozások meg fel fogják ezeket vásárolni, mert megspórolják vele az adót”.

Dorner Lajos, a VEKE elnöke, arra a kijelentésre, miszerint „az adó igazolná a bankoknál, hogy a főváros rendelkezik forrásokkal, ez lehetővé tenné a BKV hiteleinek továbbgörgetését”, azt mondta az ihónak: attól, hogy bemondják a bankoknak, hogy 40-45 milliárd forint adóbevétel várható, még a bankok „nem hülyék”. Ez a BKV lejáró hitelállományának mértéke, valószínűleg ezt szeretnék faktorálással megoldani.

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.