Veszélyes játékba kezdtek a mozdonyvezetők

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.11.07. 08:45
kiskep

A közelmúltban a Cseh Vasutak azonnali hatállyal fölmondott néhány mozdonyvezetőjének, amikor kiderült, a nemzeti vasúttársaság mellett még egy másik konkurens magánvasútnál is szolgálatot vállaltak. Ez nem is elsősorban azért történt, mert veszélyeztetik az utasok biztonságát, mivel nem pihennek eleget két szolgálatteljesítés között, hanem azért, mert konkurens vasúti céghez is igazoltak. A cseh vasútbiztonsági felügyelőség a napokban történt halálos kimenetelű vonatbaleset nyomán kezdte el feszegetni, vizsgálni az ügyet, mert minden jel arra mutat, hogy a balesetben a mozdonyvezető hibázott.

(fotó: Prohászka Csaba)

A probléma nemcsak Csehországban ismert, nem hivatalos információk szerint ugyanez zajlik Szlovákiában is, sőt, még ki tudja hol mindenhol. A magánvasutak elszaporodásával a mozdonyvezetők mintha újra kelendőbbek és fontosabbak lennének, mint mondjuk tíz–tizenöt évvel ezelőtt. Egyre kevesebb szakképzett és tapasztalt mozdonyvezető van Csehországban és Szlovákiában is, az elmúlt időszakban kevesen jelentkeztek, érdeklődtek a szakma iránt, most viszont az a nagy helyzet, hiánycikk lett a vontató járművet irányító vasutas dolgozó.

Az sem mindegy, a mozdonyvezető egy Bz-t vezet, vagy egy Messerschmittet (fotó: Vörös Attila)

A helyzetet néhány kellő képesítéssel ellátott vasutas sajátos módon oldja meg. Több vasat is tart a tűzben, egyszerre két vasúttársaságnak is dolgozik. Van, aki nappal tehervonatokat visz, éjjel pedig a konkurens vasúttársaságnál személyszállító vonatokat továbbít. Ez azonban nagyon veszélyes dolognak számít vasútbiztonsági szempontból, hiszen ha adott esetben egy mozdonyvezető a szolgálatteljesítést követő kötelezően előírt pihenőidejét nem pihenéssel tölti, azzal veszélyezteti saját maga, és mások életét is. A probléma az, egyelőre lehetetlen ellenőrizni, hogy egy mozdonyvezető szabadidejében nem vezet-e esetleg máshol mozdonyt. A cseh szakszervezetek is figyelmeztetnek a probléma létezésére, és azt ajánlották a közlekedési minisztériumnak, vezessenek be a mozdonyvezetőknek is személyi igazoló kártyákat, hogy mérni tudják, ki, hol és mennyit vezet. Konkrét lépések azonban még nem történtek. Hasonló ellenőrző módszert lehetne alkalmazni, mint például a kamionsofőröknél.

A Cseh Vasutaknál a kollektív szerződés értelmében egy mozdonyvezető százötven órát dolgozhat egy hónap alatt. Ezért átlagosan 35 ezer koronás (385 ezer forintos) fizetést kap. Egy-egy normaórán felüli szolgálatért további két-, háromezer koronás bért kapnak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek