Hibrid motorvonatokat vásárolna a MÁV-Start. A vasúttársaság összesen ötven új, zéró emissziós, kettős (felsővezetékes és akkumulátoros) üzemű villamos szerelvény beszerzésére írt ki európai uniós közbeszerzési eljárást. A tervek szerint a járművek fokozatos ütemezéssel érkeznének: 2023–2024-ben húsz 200 ülőhelyes, 2024 és 2029 között pedig további harminc 150 ülőhelyes motorvonat beszerzése történik meg. A duálüzemű vonatokkal a járműállomány környezetvédelmi hatékonyságának jelentős javítása érhető el. Az első ütemben beszerezni kívánt húsz jármű fele a tapolcai 29-es vonalon, másik fele pedig a lajosmizsei 142-es vonalon közlekedne. A további vonatok a Győr–Szombathely, a Miskolc–Ózd, az Esztergom–Komárom, a Győr–Keszthely–Kaposvár–Pécs és a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu vonalakra kerülnének. A beruházást hitelből vagy EU-s forrásokból valósítaná meg a MÁV-Start. A szóba jöhető típusokról ide kattintva olvashatnak.

Összesen ötven új, felsővezetékes és akkumulátoros üzemű motorvonat vásárlására írt ki közbeszerzést a MÁV-Start. Az egyik lehetséges esélyes a Stadler Flirt Akkuja (fotó: Stadler)

Átalakítaná a tömegközlekedést Tarlós. Az Orbán Viktor jelenlegi tanácsadójaként dolgozó ex-főpolgármester a miniszterelnöknek írt levelében többek között azzal az ötlettel állt elő, hogy még a pandémiás veszélyhelyzet idején össze kellene vonni a MÁV-ot és a Volánbuszt. A Zugligeti libegőt és a fogaskerekűt is le lehetne állítani, az ingyenes parkolás átmeneti bevezetésével pedig elérhető, hogy kevesebben válasszák a tömegközlekedést. Tarlós számos projektet lefújna vagy későbbre halasztana, például az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötését, az M3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbítását, és a 2-es villamos pályájának felújítását. Az M0-s körgyűrű építését viszont a lehető leghamarabb befejezné, ahogy a Kisföldalatti meghosszabbítását is.

Jelentősen átalakulhat a 80-as vonal menetrendi szerkezete. Nem hivatalos értesülések szerint a decemberi menetrendváltással gyökeres változáson mehet át a miskolci vasúti fővonal. A tervek szerint a Keleti pályaudvar és Eger közötti gyorsvonatok óránként közlekedő InterRegio járatokká alakulnának. A fejlesztéssel viszont beáldoznák a sátoraljaújhelyi sebesvonatokat, melyek megszűnnének: a zempléni térség egy naponta közlekedő intercity-vonatpárt leszámítva teljesen elveszítené a közvetlen budapesti járatokat. Mezőkövesd is elveszítené az átszállásmentes eljutási lehetőséget Budapestre, ennek kompenzálásaként egyes miskolci intercityk ott megállnának, Füzesabonyban viszont már nem minden esetben.

Május elejétől lassanként visszatér az élet a Liszt Ferenc repülőtérre: egyre több légitársaság indítja újra budapesti járatait (fotó: Budapest Airport)

Készül a Déli összekötő híd új hídja. Tavaly december óta folyik a munka a hídépítés helyszínén. Elkészültek a szükséges kábelkiváltások, az újonnan épülő hídszerkezethez igazodó felsővezetéktartó oszlopok és készül az új cölöpalapozás. A Duna medrében található pilléreket, valamint a pesti oldali hídfőt csak kis mértékben kell átalakítani az új hídszerkezetek fogadására. A híd acélszerkezetű elemeit a szlovákiai Révkomáromban és a lengyelországi Będzinben gyártják, melyeket húsz méter hosszú szerelési egységekké Csepelen hegesztenek össze, teleszürke színűre festésük is ott történik. Az egységeket várhatóan 2020. harmadik és negyedik negyedévében fogják bárkákon a végleges helyükhöz úsztatni, majd beemelni.

Lassanként visszatér a személyforgalom Ferihegyre. Május elsejétől újraindult a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma, még ha csak fokozatosan is: egyre több légitársaság jelenti be Budapestre újra üzemelő járatait. A Wizz Air Athén, Barcelona, Bázel, Berlin, Birmingham, Dortmund, Eindhoven, Göteborg, Liverpool, London, Madrid, Podgorica, Szarajevó, Stockholm és Marosvásárhely felé repül újra. Május elejétől naponta üzemel a KLM amszterdami járata, május 16-ától pedig hetente kétszer az Eurowings düsseldorfi járata. Júniustól újraindul a British Airways Budapest–London, az Eurowings Budapest–Stuttgart, a Jet2 leeds-i és manchesteri járata, a Qatar Airways Budapest–Doha, a Swiss Budapest–Zürich útvonala, valamint a Lufthansa-csoport is visszatér Budapestre. Az Emirates júliustól tervezi a Budapest–Dubai járat indítását, a Ryanair pedig július elejétől visszatér útvonalhálózatának kilencven százalékára.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!