Hidrogénezett növényi olaj hajtja a tolatómozdonyokat München északi rendezőpályaudvarán

iho/vasút   ·   2023.04.12. 18:00
munchen_nord_rendezo

A DB Energie már át is alakította a létesítmény töltőállomását az alternatív üzemanyag tankolásához.

A Deutsche Bahn (DB) müncheni északi rendezőpályaudvarának (Rangierbahnhof München Nord) tolatómozdonyai így már kizárólag hidrogénezett növényi olajjal (HVO) üzemelnek. Az alternatív üzemanyagból nemcsak a DB Cargo kocsirendezési szolgáltatásai profitálnak, hanem a bajor fővárostól keletre fekvő úgynevezett bajor vegyipari háromszög, vagyis Töging am Inn, Burghausen és Trostberg városai is, ahol a vegyipar dominál.

A DB szerint a kezdeményezés előnyös lesz a vasúti árufuvarozás számára. Florian Herrmann, a bajor szövetségi ügyekért és médiáért felelős miniszter úgy véli, csak ezzel a fejlesztéssel évi kilencezer tonna szén-dioxid kibocsátását fogják megelőzni Münchenben. A DB Cargótól kiemelték: az átalakított töltőállomást más vasúttársaságok is igénybe vehetik.

A DB energiagazdálkodási leányvállalatának, a DB Energie vezérigazgatója, Torsten Schein elmondta: 2022 nyara óta fokozatosan, igény szerint alakítják át a vasúttársaság töltőállomásait, 2023 végére már tizennégy HVO-kút lesz üzemben. Például idén március elején a bremerhaveni kikötőben helyeztek üzembe egy HVO-kutat, azóta az ottani tolatómozdonyok is kizárólag az alternatív üzemanyagot használják. A kikötő termináljainál három vasúttársaság is végez utolsó mérföldes kiszolgálást: a DB Cargo AG, az Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (EVB) és a Flex Bahndienstleistungen GmbH összesen tizenöt tolatómozdonnyal van jelen.

A hidrogénezett növényi olaj a gázolajhoz nagyon hasonló üzemanyag. Legfőbb előnye, hogy megújuló hulladéklipidek, például növényi olaj, faggyú és használt étolaj feldolgozásával előállítható. A HVO használatával körülbelül kilencven százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kerül a légkörbe: ezer liter HVO elégetésével 195 kilogramm szén-dioxid termelődik, míg ugyanennyi gázolaj elfüstölésével körülbelül 2700 kilogramm. Ha a jelenleg gázolajjal üzemelő mozdonyokat ezzel a zöld üzemanyaggal hajtanák, felgyorsulna a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a vasúti szektorban.

A használható alternatív üzemanyagok keresése során a hidrogénnel is számol a DB. A vállalat 2022 októberében együttműködésre lépett az ausztrál Fortescue Future Industries (FFI) energiacéggel annak érdekében, hogy dízelmotorokat ammóniával és hidrogénnel üzemelő erőforrásokká alakítsanak át – a technológiát vasúti árufuvarozáshoz vetnék be. A projekt kezdeti szakasza az Ammonigy Köln melletti üzeménél dolgozó mozdonyokban és vontatójárművekben használt dízelmotorok átalakítására összpontosít. A két cég vállalta, hogy együttműködik a zöld üzemanyagok logisztikájában és ellátási láncában is, a DB például a vasúthálózathoz nyújt hozzáférést az FFI-nek az ammónia és hidrogén európai szállítása érdekében – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a München-Nord rendezőpályaudvar. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek