Indul a Sopront Bécsújhellyel összekötő mattersburgi vonal villamosítása

Újabb vasútfejlesztés az ÖBB-nél: a kelet-ausztriai vonal pályáját és állomásait 2027 végére korszerűsítik, 143 millió euróból.
A soproni és a bécsújhelyi vasútállomások (Wiener Neustadt Hauptbahnhof) között 31,8 kilométer hosszan vezető, regionális pálya a két végállomás között a cirka 7500 fős Nagymarton (Mattersburg) kisváros környékét szolgálja ki. A vonal 24,6 kilométernyi osztrák része, az úgynevezett Mattersburger Bahn az ÖBB tulajdona, a magyarországi 7,2 kilométer pedig a GYSEV kezelésében áll – 2018-ban íródott úti beszámolónk ide kattintva olvasható.
A munkálatok most az osztrák oldalon kezdődnek meg. A Bécsújhely és Loipersbach-Schattendorf (Lépesfalva-Somfalva) államhatár közötti szakaszon kihúzzák a 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetéket, Bécsújhely és Katzelsdorf (Macskásd) között, valamint Loipersbach-Schattendorf állomáson kiépül a második vágány. A villamosítás megvalósításához a Wiesen-Sigleß-i és a mattersburgi viaduktokat is módosítani kell kis mértékben. A beruházás magában foglalja a műszaki helyiségek, kapcsolóállomások és elektronikus jelzőszekrények létrehozását is az egyes állomásokon.

A vonalon található hat állomás is megújul. Új, akadálymentes megközelítést és felszállást lehetővé tévő peronokat alakítanak ki, a peronberendezések is teljesen megújulnak, valamint új vagy a meglévőkön felüli P+R és B+R parkolókat alakítanak ki.
A korszerűsítés során számos, a pályát keresztező útátjárót felszámolnak, helyettük aluljárókat hoznak létre, javítva ezzel a közúti és vasúti közlekedés biztonságát, csökkentve a közúti torlódásokat. A megmaradó átjárókban biztonsági fejlesztéseket hajtanak végre.
A most október elejétől november végéig tartó fázis során a felsővezetéktartó oszlopok alapozása zajlik, ez idő alatt csak korlátozásokkal közlekednek a vonatok Bécsújhely és Sopron között. A munkák látványosabb része 2026-ban veszi kezdetét: február 9-étől december 12-éig folyamatos vágányzár lesz érvényben, teljes kizárás mellett, a vonatokat pótlóbuszok helyettesítik.
A projekt elkészültét követően száz százalékban zöld energiát használva fognak közlekedni a vonatok a vonalon, rövidül a menettartam Bécsig, valamint Loipersbach-Schattendorfból is indulnak majd közvetlen járatok a császárvárosba, átszállásmentes utazást kínálva.
Az osztrák infrastruktúra-kezelő ÖBB Infrastrukturtól elmondták, a Mattersburg Bahn fontos útvonal a térség feltárásához, különösen a diákok és az ingázók számára. A vonal villamosításával és átépítésével, valamint a jelenlegi dízelvonatok villamos üzeműre való cserélésével jelentős lépést tesznek annak érdekében, hogy a vasút a lehető legvonzóbb közlekedési mód lehessen, ráadásul mindezt környezetbarát módon: alacsonyabb szén-dioxid-és zajkibocsátás mellett – számol be a Railway Pro.
(Nyitóképünkön a katzelsdorfi állomás látványterve. Kép forrása: ÖBB / railwaypro.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!