Nem finanszírozhatja tovább a DB Cargót a DB
Az uniós döntés következményeként 2025-től a saját anyagi forrásaiból kell üzemelnie a német állami vasúttársaság árufuvarozó leányvállalatának.
Habár a DB Cargo adósságai rekordszintet értek el, az Európai Bizottság viszont piactorzítónak tartja a veszteséges állami szolgáltató pénzügyi támogatását, ezért megtiltja az anyacég Deutsche Bahntól érkező további forrásokat.
A német Süddeutsche Zeitung céges források alapján arról ír, hogy a támogatási rendszer uniós letiltása várható eredménye volt az Európai Bizottságnál zajló eljárásnak. A DB felügyelőbizottságát már értesítették a döntésről; a közlekedési vállalat nem kommentálta az eseményeket.
Állami tulajdonú szolgáltatóként pénzügyi támogatáshoz jut a német szövetségi kormánytól anyacégén, a DB-n keresztül a DB Cargo, vagyis állami pénzekből kompenzálják veszteségeit, ami 2023-ban közel 500 millió eurót (jelenlegi árfolyam alapján majdnem 200 milliárd forintot) tett ki. Az EU szerint viszont ezen veszteségek megtérítése tisztességtelen előnyhöz juttatja a DB Cargót a magán versenytársakkal szemben, melyek nem számíthatnak ilyen támogatásra.
A döntés értelmében a DB Cargónak más források után kell néznie ahhoz, hogy negatív egyenlegét megfordítsa. A német újság arról ír, hogy a DB Cargo egyes tavalyi belső dokumentumai szerint a társaságnak le kell állítania a szükségtelen adminisztrációs folyamatokat, továbbá meg kell szüntetni a kettőzött struktúrákat. Ezen felül le kell egyszerűsíteni az irányítást, valamint új belső üzleti struktúrát kell létrehozni, két új üzletágra osztva a vállalatot. Azt nem tudni, hogy ezek a lépések elegendőek lesznek-e az 500 millió euró előteremtéséhez.
Eközben a vállalat a piaci területének bizonyos részét már átengedte magántársaságoknak, amik a piac 59 százalékát uralták 2022-ben – a pénzügyi támogatás hiánya még nagyobb piaci részesedést eredményezhet a németországi magántársaságoknak.
Ezen felül a pályahasználati díjak is jelentősen emelkednek Németországban, ami a pénzügyi nyomás növekedésével együtt csak tovább rontja a DB Cargo helyzetét. A Süddeutsche Zeitung értesülései szerint a vállalatnak idén pozitív éves mérleget kellett volna elérnie az árbevétel növekedése okán. A forgalom viszont inkább csökkent, mint nőtt, ami megkérdőjelezi a jövedelmezőséget.
A DB Cargóhoz hasonlóan a francia állami vasúttársaság árufuvarozási ága, a Fret SNCF is uniós vizsgálat alatt áll a túlzott állami támogatás miatt. Ennek következtében a vállalatot két cégre osztják fel, és a legjobban teljesítő húsz szállítási útvonalát át kell adnia a versenytársaknak, többek között a DB Cargo France-nak – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Shutterstock / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!