Több forrás a német vasúthálózatnak, mégis alig jut majd fejlesztésre

iho/vasút   ·   2023.07.10. 12:00
dbcargo_tehervonat

Habár a 2024-es szövetségi költségvetés jelentősen nagyobb összegeket tart fenn a vasúti beruházásokra, az iparág attól tart, hogy ezeket elsősorban a megnövekedett építőipari árak nyelik majd el.

A német szövetségi kormány által nemrégiben jóváhagyott 2024-es költségvetés és a 2027-ig érvényes pénzügyi stratégia lényegesen nagyobb összeget szán a vasútra: 2,4 milliárd eurót (jelenlegi árfolyam alapján cirka 900 milliárd forintot) különítenek el a vasúti infrastruktúra bővítésére és korszerűsítésére. Jóllehet, ez az összeg magasabb a korábbinál, a megemelkedett költségek és az infláció okán nem sokat lehet majd belőle valós projektekre fordítani. Ezzel egyidejűleg a „közút finanszírozza a vasutat” rendszerének a lehető leghamarabb történő elindítását is kérik.

A Die Güterbahnen („Tehervasutak”) nevű vasúti árufuvarozási szövetség szerint az építőipari költségek körülbelül húsz százalékos emelkedését feltételezve 1,9 milliárd euró (bő 700 milliárd forint) áll majd rendelkezésre az új építkezésekhez 2024-ben – ugyanannyi, mint 2022-ben. A német VDB vasúti szövetség is úgy véli, a finanszírozási hiány továbbra is fenn fog állni.

Volker Wissing német szövetségi közlekedési miniszter elmondta: minden eddiginél többet fektetnek be az ország jövőbeli életképességébe, a kibővített közúti díjakból származó bevételeknek is köszönhetően. Kiemelte: egyértelműen a beruházásokra összpontosítanak, a közlekedési szektorban a költségvetés egyértelműen a klímabarát vasút mellett áll.

A költségvetési terv 2027-ig összesen 11,6 milliárd euró (cirka 4300 milliárd forint) beruházással számol, melyből 9,4 milliárdot (3500 milliárd forintot) fektetnek be a vasúthálózat korszerűsítésébe, annak kibővítését, digitalizációját és modernizációját célzó projektek által. A költségvetés fedezi azt az új építési hullámot is, mely 2024-ben veszi kezdetét. A 9,4 milliárdot az egyes évekre is felosztják, 2024-ben például 2,4 milliárdból gazdálkodhatnak. A 11,6 milliárdos keretből fennmaradó összeget közvetlenül a vasúti árufuvarozásra fogják fordítani. A német kormány a következő három évben mintegy 2,1 milliárd euróval (közel 800 milliárd forinttal) tervezi támogatni a vasúti teherszállítást, például a tervek szerint évente 300 millió eurót (nagyságrendileg 110 milliárd forintot) fognak költeni az egyeskocsi-fuvarozásra.

A német közlekedési minisztérium megerősítette, hogy a Deutsche Bahn (DB) beruházási igényeiből maximum 45 milliárd eurót (közel 17 ezer milliárd forintot) fedeznek, többek között a teherautók útdíjának szén-dioxid-pótdíjából. A tervek szerint ebből az összegből a következő két évben 15 milliárd eurót (cirka 5600 milliárd forintot) különítenek el vasúti beruházásokra, az viszont nem biztos, hogy ez valójában meg is fog történni: a német közlekedési minisztérium szeretné kiutalni ezt a pénzt, azonban még nem adott garanciát rá.

A Die Güterbahnen úgy véli, a szövetségi minisztériumnak alaposan meg kell vizsgálnia, hogy ez valós lehetőség-e, különösen azért, mivel egy ilyen tervet hevesen vitatnak a kormányzati körökben. A VDB szerint a német vasúthálózat kulcsfontosságú pontjainak javításához, digitalizálásához és bővítéséhez sürgősen szükséges, hogy a szövetségi kormány garantálja a 45 milliárd eurós többletfinanszírozási igényt. Ezzel egyidejűleg bírálták a kormányt, amiért jóval kevesebb forrást különített el, mint amit a március végi koalíciós határozatban bejelentettek.

Annyi biztos, hogy a következő évek során több forrás áll majd a német vasúthálózat rendelkezésére. A VDB azonban úgy véli, az évi hárommilliárd eurónál (nagyságrendileg ezermilliárd forintnál) is kevesebb forrás messze van attól a 11 milliárdtól, amire szükség lenne a vasúthálózat stabil fenntartásától. Ráadásul a megnövekedett éves költségvetés ellenére is fennáll annak a veszélye, hogy a többletforrások nem hoznak hatást, mivel csak az inflációs költségeket fogják fedezni anélkül, hogy több helyet nyújtanának a befektetésekhez.

A Die Güterbahnen szerint a 2020-as évek során évente 3–6 milliárd eurónak (1100–2200 milliárd forintnak) kellene rendelkezésre állnia a vasút növekvő forgalmának kezeléséhez. Ezek az összegek jóval alacsonyabbak a VDB által meghatározott összegnél, és messze elmaradnak a szövetségi kormány maximális évi befektetésétől, mely 2028-ban eléri a 2 milliárd 750 millió eurót (ezermilliárd forintot).

A VDB elhalasztott vasúti indulásról beszél, a Die Güterbahnen szerint pedig nincs helye az ünneplésnek, mivel a megnövelt források inkább csak egy kedves gesztus, mint merész lépés. Az iparág felemás reakcióval fogadta a szövetségi költségvetést, és a német kormánynak valószínűleg hamarosan prioritásként kell kezelnie a megemelt kamionútdíjakból származó források felhasználását, hogy a vasút megfelelő részt kapjon a finanszírozási tortából. Figyelembe véve, hogy ugyanez a szövetségi költségvetés évi 12 milliárd euróval (közel 4500 milliárd forinttal) támogatja a közutakat, ez elengedhetetlen – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Ünnepi partnertalálkozó a Rail Cargo Hungaria 15. évfordulóján

iho/vasút   ·   2024.02.26. 14:15

Tizenöt évvel ezelőtt fejeződött be a MÁV Cargo privatizációja, amelynek során a MÁV árufuvarozási üzletágát kiélezett versenyben nyerte el a Rail Cargo Austria, az ÖBB árufuvarozási leányvállalata. A társaság, amely az új tulajdonosi struktúrában Rail Cargo Hungaria néven folytatta tevékenységét, a jubileum alkalmából ünnepi partnertalálkozót rendezett a Magyar Vasúttörténeti Parkban.