Villámgyorsan kell egy új motorvonat? Itt a Mireo Smart!

iho/vasút   ·   2023.11.28. 18:00
siemens_mireo_smart

A Siemens motorvonatplatformjának standardizált, egyáramnemű verziója a lehető legjobban lerövidíti a beszerzési folyamatot a megrendelőknek.

Az első Mireo Smart nemrégiben készült el a német gyártó németországi, krefeldi üzemében, a hivatalos, ám csak online átadóra a napokban került sor.

A Desiro ML-platformot váltó Mireo-motorvonatcsalád egyszerűbb verziójának ötletét 2020 novemberében jelentette be a Siemens Mobility. A Smart kivitel célja, hogy különösen hatékony beszerzési folyamatot tegyen lehetővé a németországi üzemeltetőknek: a megrendeléstől számítva a lehető legrövidebb idő alatt, a gyártó számításai szerint legfeljebb 18 hónapon belül forgalomba állhasson egy-egy regionális vagy elővárosi célú jármű. A folyamat a Vectron mozdonyplatformból 2017-ben kialakított Smartronokéhoz hasonló.

Az értékesítési folyamat átlátható és egyszerű, rögzített feltételekkel, így a megrendelés is egyszerűbb. A Mireo Smartokat ráadásul akár online is meg lehet rendelni. A megrendelők alkarészellátási és karbantartási szerződést is köthetnek, hogy a lehető legjobban kiaknázzák a beszerzésben rejlő lehetőségeket. A típusra kis megrendeléseket is felvesz a Siemens.

A csak 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramról üzemelő, normál nyomtávú, háromrészes, 69 méter 86 centiméter hosszú Mireo Smart százhatvan kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességgel közlekedhet, négy forgóvázából a két szélső hajtott (Bo’2’2’Bo’ tengelyelrendezés), a rendszer 2600 kilowatt összteljesítményre és 0,96 méter/ s2 indító gyorsulásra képes. A kerékátmérő 880 milliméter, kopottan 810 milliméter.

A motorvonat megfelel az átjárhatósági (TSI) és EN 15227 jelű uniós ütközésvédelmi szabványoknak, továbbá az EN 45545 tűzvédelmi előírásoknak. PZB 90 típusú automatikus vonatbefolyásoló rendszerrel és ETCS fedélzeti egységgel vannak ellátva. Összekapcsolva akár négy motorvonat is üzemelhet együtt szinkronban. Lehetőség van a hagyományos Mireo és típustól függően Desiro HC szerelvényekkel való együttműködésre is.

Egy Mireo Smart 214 ülőhelyet kínál, ebből tizenkettő első osztályút. Az utastér egységes, a fedélzeten maximum huszonegy kerékpár és két kerekesszék szállítására van lehetőség. A kényelmi szolgáltatások sorát többek között erős klímaberendezés, fedélzeti internet (wifi), nagy TFT kijelzőkkel ellátott utastájékoztató rendszer és védelmi kamerarendszer képviseli.

Ahogy a felszereltség, úgy a szerelvény ára is egységes: 6,8 millió euró, vagyis jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 2,6 milliárd forint. Ennél alacsonyabb árra csak nagyon nagy mennyiség egyidőben való megrendelése esetén van lehetőség.

Az első két nullszériás Mireo Smart tesztjei már meg is kezdődtek. A Siemens egyelőre még nem kapott megrendelést a típusra, ennek ellenére további négy szerelvény gyártása zajlik saját költségre. A vállalat a jövőben folyamatosan építi majd a Mireo Smartokat, hogy beérkező megrendelés esetén a lehető leggyorsabban, készletről tudjon szállítani vonatokat.

A Siemens Mobility azt is közölte, hogy a Mireo Smartokhoz bővíti az alternatív hajtású verziók palettáját: hidrogénüzemanyagcellás-villamos és akkumulátoros-villamos meghajtással is elérhetővé válik a kétrészes kivitel – írja a Railvolution.

(Nyitóképünkön az első kész Mireo Smart motorvonat. Kép forrása: Siemens AG)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek