Vonatpótló buszok indítása helyett új fuvarozó vasúttársaságot alapítanak a románok

iho/vasút   ·   2024.02.28. 09:00
cfrmarfa_teher

A Kolozsvár és Nagyvárad között zajló pályafelújításnál sokszor egyetlen busz pótol, az sem az államvasúté, az utasok pedig egymást tapossák. Eközben a Carpatica Feroviar létrehozásán foglalatoskodik a kormány.

A két erdélyi nagyvárost összekötő, 160 kilométer hosszú vonal átépítése és villamosítása idén január 8-án kezdődött meg a teljes hosszon az úgynevezett országos helyreállítási terv (PNRR) részeként. Habár Egeres és Kissebes állomások között csak ekkor indultak el a munkálatok, és zárta le a pályát a vasúti infrastruktúráért felelős CFR Infrastructură, a személyszállítási üzletág, a CFR Călători már tavaly december 10-ével a teljes viszonylaton leállította a vasúti forgalmat. A vonatpótlást viszont közel sem kapkodta el ennyire a román vasúttársaság: az ígéret szerint január 8-ától forognának a megrendelt buszok, azóta azonban eltelt bő másfél hónap, és botrányos módon még csak a napokban írták ki a közbeszerzést a pótlóbuszok üzemeltetésére.

A kiírás értelmében tíz autóbuszt kell beállítani a felújítás várható két évig tartó időszakára, 28–36 millió lej (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 2,1–2,7 milliárd forint) értékben. A késlekedés miatt viszont úgy néz ki, hogy leghamarabb április végén, május elején indulhatnak el a CFR pótlóbuszai – ha nincs óvás.

A vasúttársaság vezetősége nemrégiben azt nyilatkozta, hogy nem várják meg a tender eredményét és egy rövid időszakra érvényes szerződéssel már február közepén üzembe állítják a vonatpótló buszokat – ez azóta sem valósult meg. Az állami céget semmi sem akadályozta volna abban, hogy már tavaly ősszel kiírja a pótlóbuszokra szóló közbeszerzést.

Az utasok szerencsére azért nem maradtak alternatíva nélkül: az Interregional Călători és a Transferoviar Călători magán-vasúttársaságok napi öt pótlóbuszt közlekedtetnek a Kolozsvár–Nagyvárad viszonylaton. A Maszol azonban arról ír, hogy ezek a járatok színig vannak utasokkal, minden ülőhely foglalt, és még az ülések közti folyosón is utasok állnak, ami viszont szabálytalan és balesetveszélyes.

A CFR láthatóan nem jó úton jár és nem a megfelelő módon kezeli az utasokat. A 2007 és 2022 közti időszak nagy részét, tizenkét évet zárta veszteséggel a vállalat, az adósságállománya 2022 végén közel 900 millió lej (hozzávetőlegesen 67 milliárd forint) volt. Az árbevétele lényegében stagnált: míg 2006-ban 2 milliárd 317 millió lejt (172 milliárd forintot) könyvelhettek el, 2022-ben is csak 2 milliárd 431 millió lejt (181 milliárd forintot), annak ellenére, hogy a jegyek ára időközben jelentősen megemelkedett. A 2023-as pénzügyi adatokat még nem tették közzé.

Eközben a román kormány stratégiai érdekekre, a hadianyag vasúti szállításának szükségességére hivatkozva megalapítani készül az új, állami tulajdonú teherfuvarozási vasúttársaságot, a Carpatica Feroviart, 125 ezer lej (9,3 millió forint) alaptőkével.

 A lépést a romániai magánvasutak érdekvédelmi szervezete, az OPSFPR indokolatlannak tartja. Mivel a CFR Marfă körülbelül 8400 teherkocsija közül csak cirka háromszáz alkalmas katonai járművek és felszerelések szállítására.

Az új vállalat lényegében a jelenlegi állami tehervasút, a CFR Marfătól venné át a stafétát, melynek körülbelül 970 millió euró (cirka 363 milliárd forint) adósságot sikerült összehozni az elmúlt 15 évben. A Carpatica Feroviar pedig vélemények szerint ugyanúgy folytatja majd ezt a nem hatékony üzemelést.

A Maszol kiemeli, hogy az Európai Bizottság egy 2,6 milliárd lejes (193 milliárd forintos), szabálytalanul felvett állami támogatás visszafizetését rendelte el az CFR számára. Azonban mivel az új társaság átveszi a CFR Marfă nyereséges szerződéseit és a járműállomány használható részét, a vállalat nem fogja tudni visszaadni a támogatást.

(Nyitóképünkön a CFR egyik tehervonata, elöl-hátul Sulzerrel továbbítva. Kép forrása: CFR Marfă Facebook-oldala)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek