A Siemenstől vesz tehermozdonyokat az ÖBB

iho/vasút   ·   2017.01.18. 11:15
400px_siemensmozdonyok

A Railcolor különböző osztrák forrásokra hivatkozva arról ír, hogy az ÖBB által összesen legfeljebb kétszáz villamos mozdony szállítására kiírt keretszerződésének szűkített listáján a Siemens lett a befutó. A megállapodás hivatalos odaítélése tíz nappal később, a kötelező felfüggesztő hatályú időszak lejárta után lehetséges, amely alatt a közbeszerzésen induló ellenfelek fellebbezhetnek a döntés ellen.

Az Osztrák Szövetségi Vasút még 2015 októberében írt ki nyílt nemzetközi pályázatot háromféle villamos tehermozdony-típus vásárlására, Közép- és Kelet-Európa különböző térségeire optimalizálva. A beszerzés összértéke 570 millió euró.

Az első, „szabványos” mozdonyadag száz, négytengelyes, 5600 kilowatt teljesítményű, százhúsz kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű, háromszáz kilonewton indító vonóerejű gépre vonatkozik. Ezek közül ötven villamos üzemben csak váltakozó áramot  használhat (AC-verzió), továbbá egy legalább 350, legfeljebb 500 kilowatt teljesítményű kiegészítő dízelmotorral („last mile”) is ellátják. Ezek a Vectronok igazi Kelet- és Közép-Európa-járók lesznek: Németországban, Ausztriában, Magyarországon, Romániában, Bulgáriában, Törökországban, Horvátországban, Szerbiában, Szlovákiában és a cseh huszonöt kilovoltos hálózatos lehet majd közlekedni velük, de igény esetén a bosnyák, a macedón és a görög vasúthálózat vonatbefolyásolási rendszereit is feltelepítik rájuk. Ebben a blokkban található még huszonöt-huszonöt többáramnemű (MS) Vectron is: az egyik adagot Olaszországban is lehet majd használni, míg a másik huszonötöt csak az Itálián kívüli közlekedésre – Németországba, Ausztriába, Magyarországra, Horvátországba, Szlovákiába, Csehországba, Lengyelországba és Szlovéniába – szánják. Opciósan a román, bolgár, török, szerb, bosnyák, macedón, görög, belga és holland vasúthálózatra is alkalmassá tehetők. Ebből a csomagból első körben harminc AC-verziójú mozdonyt rendelt meg az ÖBB. Az első példányokat várhatóan még az idén leszállítják. A további megrendelések tízgépes adagokban hívhatók le.

A hattengelyes Vectronok szinte biztosak, a kérdés, hogy lesz-e kétszekciós változat is. A Siemens kétszáz tehermozdonyt szállíthat, ha az ÖBB lehívja a teljes keretet. Első körben hetven gépet vásárolnak (látványterv: Railcolor)

A második, „Super Cargo West” fedőnevű pakk ötven százhúsz kilométer per óra sebességű dízel-villamos hibridmozdonyt takar, mellyel mindenképp egy teljesen új típus születik. Az még azonban nem végleges, hogy hattengelyes szóló- vagy kétszer négytengelyes, kétszekciós mozdonyok kerülhetnek gyártásba. Megszülethet az iker-Vectron? Ami biztos, hogy az új monstrumok villamos üzemben – huszonöt kilovolt ötven hertzes vagy tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramot használva – 5600, gázolajos hajtással pedig 1800 kilowatt teljesítmény leadására lesznek képesek. A legnagyobb Vectronok négyszázötven kilonewton vonóerővel rántják majd meg szerelvényüket induláskor. A gépek a német–osztrák–magyar–román–bolgár–török tengelyen felül Horvátországban, Szlovákiában, Szerbiában és Csehországban is közlekedhetnek majd, továbbá a belga, holland, olasz, lengyel, szlovén, bosnyák, macedón és görög hálózaton történő közlekedésre is alkalmassá tehetők. Az ÖBB ezekből is harmincat rendelt meg, azonban egyelőre még nem találkozhatunk velünk: az első járművek szállítása 2020-ban esedékes.

A keretszerződés harmadik, utolsó blokkját a „Super Cargo East”-mozdonyok jelentik. A szintén új típusként megjelenő, hattengelyes, százhúszas tempóval használható villanygépek teljesítménye ötezer kilowatt lesz. A nem villamosított vágányokon történő mozgáshoz egy háromszázötven kilowattos kiegészítő dízelerőforrást is a Vectronok gépterébe építenek majd.

Az indító vonóerő a Super Cargo West-gépekhez hasonlóan négyszázötven kilonewton. A hattengelyes, váltakozó áramú (AC) gépeket az ÖBB elsősorban a Bécs–Hegyeshalom–Magyarország–Románia–Bulgária tengelyen szándékozik bevetni, a horvát, szlovák, szerb, bosnyák, macedón, görög és török felhasználásra való felkészítés opcionális. A hattengelyes Vectronokból egyelőre tízet rendelt az ÖBB, a többit tízes csomagokban rendelheti meg. Az első gépek elvileg még az idén el is készülnek – jelenti a Railway Gazette.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek