A spanyol nyomtávváltórendszer iránt érdeklődik az Ukrán Vasutak

iho/vasút   ·   2023.07.27. 09:00
nyomtavvaltos_tengely

A vasúttársaság a napokban találkozót szervezett a spanyol kormány, a spanyol infrastruktúra-kezelő Adif és a spanyol nemzeti vasút Renfe képviselőivel egy teherkocsik nyomtávváltását lehetővé tevő kísérleti projektről.

A tárgyalásokat követően az Ukrzaliznicjától elmondták, az egyik fő feladat a vasúttársaság nagymértékű integrálása az európai közlekedési hálózatba, valamint az európai szabványok szerinti korszerűsítése, megújítása és üzemeltetése. Az ukrán vállalat ezért is nagyon érdekelt a spanyol vasúti dolgozókkal való tapasztalatok cseréjében, a legjobb technológiák és megoldások átvételében, az UZ európai integráció irányába történő fejlesztése érdekében.

A felek részletesen megvitatták a változtatható nyomtávú rendszer spanyol fejlesztéseinek alkalmazásával kapcsolatos együttműködési lehetőségeket, továbbá egy kísérleti projekt elindítását spanyol és ukrán cégek együttműködése által. Az UZ szerint egy ilyen innovatív technológia a vasúttársaság gördülőállományában lehetővé fogja tenni, hogy az áruval megrakodott ukrán vagonok akadálytalanul közlekedhessenek Európa-szerte anélkül, hogy a nyomtávok váltásakor átrakodásra lenne szükség. Ez jelentősen bővítheti Ukrajnának az Európai Unióból történő vasúti árufuvarozásának lehetőségeit.

A két ország vasúthálózatának közös pontja, hogy mindkettő eltér az európai szabványnak számító, 1435 milliméteres normál nyomtávtól: Spanyolország nagy részén az ibériai széles (1668 milliméter) rendszer szerint épültek ki a sínek – az elmúlt harminc évben létrehozott, normál nyomtávú nagysebességű vonalakat leszámítva –, Ukrajnában pedig az orosz, 1520 milliméteres pályák az általánosak. Az ukránoknál tavaly felvetődött az az ötlet is, hogy az ország vasúthálózatát fokozatosan átépítik normál nyomtávúra.

A nagysebességű személyszállító szerelvények nyomtávváltásához a spanyol Talgo már korábban kifejlesztett egy megfelelő technológiát. A spanyol vasúthálózat a francia határnál összeér a normál nyomtávú francia vasúthálózattal, az ibériai rendszerű vágányoknál ilyenkor nyomtávváltó rendszer alkalmazására van szükség. Spanyolországban 2020-ban húsz aktív nyomtávváltó helyszín működött, ezeknél vagy a Talgo, vagy pedig a baszk CAF technológiáját használják. Ráadásul ezeken a helyeken a felsővezeték-betáplálási rendszer is változik: a spanyolországi 3 kilovoltos egyenáramú rendszerről a franciaországi 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú betáplálásra (és vice versa) váltanak át a járművek.

A találkozó elsősorban a tehervagonok nyomtávváltására fókuszált. A kocsiknak ehhez speciális, állítható nyomtávú tengelyekkel szerelt forgóvázakra van szükségük. Az ilyen technológiával ellátott járművek gond nélkül közlekedhetnek az eltérő nyomtávú vasúthálózatok között, mivel a tengelyek menet közben – alacsony sebesség mellett – automatikusan elvégzik a nyomtávállítást, így nincs szükség a szerelvény megállítására. A nyomtávok közötti átmenet nyomtávváltó létesítményeknél lehetséges, ahol a vágány nyomtávja kiszélesedik vagy összeszűkül. A teherkocsikat ezt követően lekapcsolják a mozdonyról, átgördítik a nyomtávváltó vágányon, majd út további részére új mozdonyt kapcsolnak eléjük.

A megbeszélés fontos témája volt az oroszok fegyveres agressziója következtében megrongálódott ukrán infrastruktúra helyreállításának spanyol támogatása, különös tekintettel a kijevi, harkovi és donyecki régiók vontatási alállomásaira. Az UZ a vasúti villamosenergia-ellátás terén is érdeklődik a spanyolok együttműködése iránt: olyan spanyol vállalatokkal való kooperációban érdekelt, melyek korszerű mérnöki megoldásokkal rendelkeznek a vasúti villamosenergia-hálózatok helyreállítása és a stabil villamosenergia-ellátás garantálása terén – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünkön egy nyomtávváltásra képes tengely. Kép forrása: railtech.com/Adif)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek