A vasútvállalatok ne versenyezzenek egymással!
A fenti mottó adta a keretet a Sopronban október 12-13-án megrendezett szakmai konferenciának. A legfontosabb hírekről helyszíni tudósítónk révén folyamatosan beszámoltunk, az alábbiakban a konferencia összegzése következik.
A rendezvényt dr. Márkus Imre, a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója nyitotta meg. Dávid Ilona, a GYSEV elnök-vezérigazgatójának köszöntője következett. Hangsúlyozta, hogy meglátása szerint a vasútvállalatok valójában nem egymással, sokkal inkább az egyéni közlekedéssel vannak hatalmas versenyben. Ezt a versenyt pedig csak úgy lehet megnyerni, ha a közösségi közlekedést, a vasutat vonzóbbá teszik az utazóközönség számára. Elmondta, hogy a fejlesztésekhez a vasúti alkatrészeket, részegységeket gyártó vállalatok részéről is összefogás szükséges, hiszen őket a vasút látja el megrendelésekkel. Természetesen ezek a megrendelések csak akkor válnak valóra, ha a gyártók olcsón beszerezhető, gazdaságosan üzemeltethető, egyszerűen karbantartható és a környezetvédelmet is szem előtt tartó termékeket tudnak felmutatni válaszul a jelentkező vasúti igényekre. Ezt pedig csak az évek során megszerzett tapasztalatok megosztásával, a rendelkezésre álló technológiák kölcsönös kihasználásával lehet megvalósítani.
A konferencia ennek az együttműködésnek a megteremtésére tett törekvések jegyében zajlott. Minden előadó hangoztatta, hogy vállalata felismerte a megváltozott piaci igényeket, és az új helyzethez alkalmazkodva kész együttműködni mindenkivel, hogy a közös munka olyan piacképes megoldásokat eredményezzen, amelyre a vasútvállalatok igényt tartanak.
Az első előadást az Alstom részéről Balázs Gáspár üzletfejlesztési vezető és Török Imre vonatinformációs tesztmérnök tartotta. Ismertették a fejlesztés alatt álló ETCS/ERTMS rendszerüket, és másnap a soproni vasútállomáson a Railpool tulajdonában álló, jelenleg a magyarországi vonalakon próbaméréseket végző ETCS próbamozdonyt is bemutatták.
Korondi Péter a Bombardier képviseletében beszélt a cég legújabb innovációiról. A négy kisebb gépcsoporttal szerelt dízel Traxx mellett elkészült a tengeren túli piacra szánt kettős üzemű, egy mozdonyszekrényben elhelyezett teljes értékű dízel és villamos mozdony is. Elmondta, hogy a Traxx típusú mozdonyok engedélyeztetési eljárása jelenleg Romániában és Szerbiában is folyamatban van, a következő ország pedig várhatóan Szlovákia lesz.
Visszatérve a hazai sínekre, Dávid Ilona elnök asszony előadása következett. Elmondta, hogy a GYSEV fejlesztései, a járműpark modernizálása mind az utasok magasabb kiszolgálása érdekében történnek. Bizonyítaniuk kell majd az újonnan átvett vonalakon is, ahol menetrendváltástól a pályahálózat üzemeltetése mellett a személyszállítási szolgáltatást is ellátják. Előadásából megtudhattuk, hogy a soproni állomáson ingyenes internetezési lehetőség van, a wifi hálózatot pedig az Intercity után a személyvonati forgalomra is igyekeznek kiterjeszteni. Az első modernizált, kávéautomatával is felszerelt, internetezésre alkalmas schlieren kocsi már forgalomba állt.
Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója az Új-Széchényi Tervben 2020-ig meghatározott vasútfejlesztésről beszélt, a Magyar Közlekedési Holding létrehozása és a pályavasút kiszervezése körül esetlegesen jelentkező problémákra hívta fel a figyelmet. Elmondta, hogy bármikor is lépnek majd fel kihívások, a vasúttársaságoknak addigra kész forgatókönyvekkel kell előállniuk. Ide sorolta a hamarosan bekövetkező személyszállítási piacnyitást is.
A gyártók, alkatrész-beszállítók részéről Paul Hillebrand, az MTU ügyfélkapcsolati menedzsere mutatta be cége környezetbarát újdonságát, a hibrid PowerPacket. A lítiumion-akkumulátorral szerelt, dízel, dízelelektromos és tisztán elektromos üzemre alkalmas erőforrás megért volna egy bővebb kifejtést, de a gyártó képviselőjével sajnos nem sikerült interjút készíteni.
Siemens cégtörténeti áttekintés következett Szécsey István (vasúti járművek ágazatvezető) részéről. A jelenkori fejlesztésekhez eljutva felvázolta a Vectron típuscsalád jellemzőit, pár szóban említést tett a Desiro MainLine két-, három- és négyrészes villamos motorvonatokról, illetve a széles nyomtávú Desiro RUS motorvonatról is. Ekkor sajnos lejárt az előadására szánt idő.
Végezetül a Stadler képviselője mutatta be a jelenlévőknek igen röviden a legújabb fejlesztésű Flirt motorvonatokat. Magyar vonatkozás, hogy az Észtországba kerülő kocsik vázszerkezetét Szolnokon hegesztik. Már csak arra maradt idő, hogy megemlítse, elkészült a világ legerősebb fogaskerekű mozdonya. A háromlamellás fogasléces pályán közlekedő járművet négy inverteres fogaskerekű, vagy két, adhéziós villanymotor hajtja. A jármű maximális sebessége hatvan kilométer per óra. Szerettünk volna többet megtudni a mozdonyról, de az idő letelt, így kérdezni már nem volt lehetőség.
A második nap Stósz István előadásával kezdődött. Elmondta, hogy beindult az IC+ projekt, az első két prototípus alvázát a hónap végén kezdik el készíteni Szolnokon. Kiemelte, hogy a hazai tervezés és összeszerelés mellett a MÁV-Gépészet komolyan számít a hazai alkatrész-beszállítókra is.
A következőkben dr. Menich Pétertől megtudhattuk, hogy az NKH szigorúbb és éberebb lesz, Novák Lászlótól pedig a Vasúti Vizsgaközpont feladatairól hallhattunk ismertetőt.
A Knorr-Bremse képviseletében Vörösmarti József vázolta a fékfejlesztés jelenlegi irányait, illetve az elmúlt években végzett munkába is betekintést engedett.
Karászi Zoltán a TÜV minőségbiztosító ügyvezető igazgatója is bemutatta cégét, utolsóként pedig Sisák Zsolt és Rózsa László az SKF termékpalettáját ismertette. A hallgatóság számára kiderült, hogy az 1907-ben alapított cég ma már mintegy 130 országban van jelen, és közel negyvenötezer munkavállalót foglalkoztat. Műszaki adatok közül csak annyit árultak el, hogy tapasztalataik szerint a csapágy hőmérsékletének öt százalékos csökkenése átlagosan a kenőanyag huszonöt százalékos élettartam-növekedését eredményezi.
A két nap alatt sok nagy tervről és ígéretes fejlesztésről hallottunk. Bízunk benne, hogy a gyártóknak minél többet sikerül megvalósítani ezek közül, ezzel is jobbá, biztonságosabbá, gazdaságosabbá, és végül de nem utolsó sorban környezetkímélőbbé tenni a vasutat.