Kiderült, mit vár a szakminisztérium a MÁV-csoport átalakításától

MTI/iho   ·   2024.11.19. 08:40
mavcsoport_ujlogok

Három plusz egy nagy szervezeti egységbe tömörülve 2025 elején létrehozzák a nemzet közlekedési vállalatát.

Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára elmondta: a pályaműködtetési terület leválasztásával létrejön a MÁV Pályaműködtetési Zrt.; a MÁV, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásából alakul meg a mintegy harmincezer munkavállalót foglalkoztató MÁV Személyszállítási Zrt., ezekhez a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. nyújt majd hátteret. A három nagy szakmai egység munkáját pedig ezután is a MÁV Zrt. csoportirányító cégként fogja össze. A szerkezetátalakítást Lázár János múlt pénteken, Szegeden erősítette meg először hivatalosan.

Az átalakult struktúrában felgyorsulnak a több szervezeti egységet érintő folyamatok, nő a reakciókészség, a Volán szorosabb integrációjával megvalósulhat az a fajta közös gondolkodás, amit nemzeti tarifaközösségnek is lehet hívni. A vasút és az autóbusz nem egymással versenyezve, nem párhuzamosan egymás mellett élve, hanem együttműködve és együtt dolgozva szolgálja majd az utasokat.

A magyar állam nemrégiben megvásárolta a Strabag Zrt.-től a GYSEV Zrt.-ben lévő üzletrészét, így kétharmados többsége van a vállalatban. A cél, hogy a GYSEV 2025-ben jobban be tudjon szállni a magyar közlekedés működtetésébe az ország nyugati oldalán.

Az államtitkár kihangsúlyozta: az idő megkerülhetetlen tényező mind az infrastruktúra, mind a gördülőállomány fejlesztésében.

A magyarországi vasúthálózat hossza 8218 kilométer, amelyből személyforgalomban 6926 kilométert használnak. Ebből 3347 kilométeren, azaz a pályaszakaszok csaknem ötven százalékán műszaki problémák miatt lassújelek (sebességkorlátozások) vannak érvényben. A menetrendtartási képesség szempontjából ez a legnagyobb kihívás, a késések jelentős részét ugyanis a pályahibák okozzák.

Mivel a vasútfejlesztésre szánt uniós források bizonytalan ideig nem fognak megérkezni, saját forrásból és hitelből indítanak fejlesztéseket. Jövő év elején egymilliárd euró (jelenlegi árfolyam alapján bő 400 milliárd forint) hitelt terveznek felvenni az Európai Beruházási Banktól (EIB), amelyet egymilliárd euró összegű saját forrással egészítenek ki. Így összesen körülbelül 800 milliárd forint összegben indulhatnak beruházások, amelyek teljes térségek, valamint az egész ország vasúthálózatára kedvező hatást gyakorolnak.

Nagy Bálint jelezte, olyan beavatkozások lesznek, olyan szakaszokat korszerűsítenek, amelyeknek önmagukon túlmutató hatásai lesznek. Egy-egy vasútvonal átbocsátó képességének javításával vagy a pályasebesség emelésével képesek lesznek rendszerszerűen javítani a menetrendszerűséget. Felújítanak például 317 kilométernyi pályaszakaszt, ebből ötven kilométert villamosítanak, 119 kilométeren felszámolják a sebességkorlátozásokat, 490 kilométer pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyeznek.

A pályafelújítás mellett a gördülőállomány megújításán is dolgoznak. Mivel új járművek beszerzésénél több éves átfutással kell számolni, ezért a járműállományt három módon is igyekeznek megerősíteni: új járművek beszerzésével, használt járművek bérlésével, valamint a forgalomból időlegesen kivont járművek célzott karbantartásával és mielőbbi visszatérésével. Azonnali beavatkozásként megkezdődött száz vasúti kocsi felújítása, ezek jelenleg tárolóvágányokon parkoltak, elsősorban alkatrészhiány miatt. A vagonok fele intercity-kocsi, a többi távolsági, étkező vagy fekvőhelyes. Mindegyik járműnek 2025 végéig vissza kell kerülnie a forgalomba, nagy részüknek már jövő nyárig, a következő főszezonra.

Nagy Bálint elismeréssel szólt a MÁV-nál dolgozó 53 ezer munkavállaló szakértelméről, munkájáról: nélkülük jelenleg nem lehetne kiszolgálni a körülbelül négy és fél millió utast. Az utasszám a jegy- és bérletstruktúra, a tarifa- és kedvezményrendszer átalakításának hatására ismét emelkedik.

A MÁV-csoport a vármegye- és országbérletekből eddig több mint 13 milliót értékesített, az erre épülő új tarifáknak köszönhetően a családok akár több tízezer forintot spórolhatnak meg havonta. Átlagosan havi 900 ezer ország- és vármegyebérletet értékesítettek az elmúlt fél évben, ebből 600 ezer vármegyebérlet és 300 ezer országbérlet volt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek