Azerbajdzsán és Georgia átformálhatja a Középső Korridort

iho/vasút   ·   2022.04.19. 15:00
azeri_felujitas

A Világbank szerint magas hatékonyságot érhet el a Transzkaukázusi Közlekedési Folyosó (CTC), ha a két ország konkrét lépéseket követ.

Stratégiai és akciótervet készített el a Világbank, kiemelve Georgia (Grúzia) és Azerbajdzsán fókuszterületeit, beleértve a vámeljárásokat, a hozzáférés átláthatóságát, a tisztességes versenyt, egy megfelelően kalibrált vegyesvállalat elindítását, blokkvonatok megszervezését, valamint az intermodális infrastruktúra optimalizálását.

A CTC nem éppen egy széleskörűen ismert kifejezés: az úgynevezett Középső Korridornak a bakui kikötőtől a Georgiában, a Fekete-tengernél fekvő Poti és Batumi kikötőkig vezető szakasza. Vagyis a CTC a Középső Korridor nyugati, azaz az Azerbajdzsánon, Georgián és a Fekete-tengeren át vezető szakasza. Részben Törökország is beletartozik.

A Világbank széleskörű tanulmányt készített az útvonalról. A pénzintézet érvelése szerint a CTC fontos, ha nem a legfontosabb szerepet tölthet be a Középső Korridor hatékonyságának és rugalmasságának fejlesztésében. Azt is állítják ugyanakkor, hogy a CTC bizonyos beruházások ellenére sem teljesíti a potenciális kapacitást, hogy megkönnyítse a Kína, Közép-Ázsia és Európa közötti konténeres rakományok mozgását, részben a folyosó mentén, Azerbajdzsánban és Georgiában található fizikai és nem fizikai akadályok okán. Ennek eredményeként a Világbank néhány javaslattal állt elő.

A Fekete- és a Kaszpi-tengereket összekötő Transzkaukázusi Közlekedési Folyosó (CTC) jelentősen előmozdítaná a Kaukázus vasúti árufuvarozási helyzetét (térkép forrása: railfreight.com)

A tanulmány szerint az egyablakos ügyintézési megoldás az ideális modell, amit Georgia és Azerbajdzsán be tudna vezetni a vámügyi folyamatokban a CTC-útvonalon. A Világbank úgy véli, a vámkezelés fejlődött a két országban az elmúlt évek során. A felmérések eredményei alapján Georgiában nincsenek jelentős problémák, Azerbajdzsánban pedig a felhasználók megjegyezték, hogy a vámhatóság az elmúlt években több pozitív változást is hozott. Viszont a további fejlesztések még inkább segíthetik a két országot a közös útvonaluk fejlesztésében. A Világbank rövidtávon azt tanácsolja a két országnak, hogy fókuszáljanak a vámeljárások javítására, beleértve az információáramlást, továbbá térjenek át az egyablakos ügyintézési eljárásra. Ezen felül be kell fektetni a vámügyi alkalmazottak képzésébe is, alkalmassá kell tenni őket arra, hogy más országokkal összehangoltan dolgozzanak. Azerbajdzsánnak és Georgiának hosszú távon egy egységes vámterület kialakítására kell összpontosítania, a határokon kialakuló késések elkerülése érdekében egyszerűsített eljárásokkal és hatékony működési időkkel. Ezen kívül azt javasolják a két országnak, hogy hozzanak létre egy „zöld folyosót”, ahol a továbbiakban nem használnak vámellenőrző pontokat, így a vonatok zökkenőmentesen és megállás nélkül közlekedhetnek.

A CTC egyik hátránya, hogy számos eljárás nem eléggé átlátható. A Világbank például kiemeli, hogy korlátozott információ áll rendelkezésre a tarifák megállapításáról, és hogy milyen tényezők befolyásoló azokat. A teljes útvonalon hiányzik az egységes díjszabás kialakításához szükséges koordináció is. A felmérés válaszadói szerint a tarifák egyszerűsítése, valamint a folyosó tagjai érdekeinek összehangolása nagymértékben csökkentené a szállítási költségeket. Ezt a koordinációhiányt a leggyengébb pontként emelték ki a folyosót érintően.

Az átláthatóság szintén kulcsfontosságú a Középső Folyosót tekintve: nemcsak a tarifákat érintően, hanem a kapacitások elosztása szempontjából is, és hogy ki kivel szemben kap prioritást. A Világbank úgy gondolja, hogy ebben az esetben egy nyílt hozzáférésű modell lenne az ideális: a nyílt hozzáférés egy mód arra, hogy minden potenciális ügyfél úgy érezze, méltányos, átlátható és megkülönböztetéstől mentes hozzáférése van az infrastruktúrához és a szolgáltatásokhoz, az elérhető legjobb tarifák mellett. A nyílt hozzáférési politika alkalmazása Azerbajdzsánban és Georgiában javíthatja a meglévő infrastruktúra használatát, miközben vonzóbbá teheti a folyosót a magáncégek előtt. Az említett problémák kezelésére jó megoldás lenne a felek által jól felépített vegyesvállalat és a Korridormenedzsment Információs Rendszer (CMIS). Egy az országok közötti közös vállalat létrehozásán már gondolkodnak, a megvalósítás egyes információk szerint várhatóan 2023-ban kerülhet sorra. A Világbank azonban arra figyelmeztet, hogy a vegyesvállalat létrehozásában az érintett feleknek el kell mélyülni, és garantálniuk kell, hogy üzleti szempontból vonzó üzleti modellt hoznak létre. A Korridormenedzsment Információs Rendszer hozzájárulna ahhoz, hogy a folyosó egyetlen ablakon keresztül elérhető legyen kereskedelmi, üzemelési és pénzügyi célokra.

Azerbajdzsán és Georgia közös erőfeszítéseinek részeként kiemelt prioritást élvez a blokk konténervonatok menetrendjének megszervezése, mely zökkenőmentes, a kiszámítható kapacitást elsődleges prioritásként kezelő konténerszállítást tesz lehetővé. Ehhez az országoknak azt tanácsolják, hogy hozzanak létre egy, a blokkvonatok időben történő közlekedéséért felelő taktikai operatív csoportot.

Az infrastruktúra a hatékony, jól szervezett és pontos blokkvonatok indításának szerves része. Ennek érdekében Azerbajdzsánnak és Georgiának újra kell konfigurálnia a meglévő infrastruktúrát, beleértve a blokkvonatok hosszát, a mellékvágányokat és a sebességeket, hogy megfelelő legyen a blokk-konténervonatok közlekedéséhez. Ezen felül általánosságban is javítani kell az infrastruktúrát a multimodális/intermodális szállítás elősegítése érdekében. A Világbank többek között azt is kifejti, hogy kulcsfontosságú az intermodális összeköttetés javítása a Kaukázus déli részén, valamint az intermodális kikötői infrastruktúra fejlesztése a Kaszpi- és a Fekete-tengernél. Ezen kívül a georgiai Akhalkalaki intermodális terminál újrakonfigurálása elengedhetetlen ahhoz, hogy a 750 méter hosszú szerelvények egymás mellett parkolhassanak a gyors konténerátrakodás érdekében.

Végül ahhoz, hogy az intermodális infrastruktúra és szállítás svájci óra megbízhatósággal működhessen, a pénzintézet egy olyan intermodális szállítási egység létrehozását javasolja, mely stratégiai szinten az intermodális árufuvarozást fejlesztené, taktikai szinten pedig azt garantálná, hogy a konténerek ne szenvedjenek el késést se a hajókon, sem pedig a kikötőkben – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek