Befektetési válság fenyegetheti az európai vasúti beruházásokat

iho/vasút   ·   2020.04.02. 12:00
400px_80a_felujitas

Az európai vasúti ágazat szereplői arra figyelmeztetnek, hogy befektetési válság érheti el az európai vasúti projekteket. Ennek elkerülése érdekében különböző lobbiszervezetek nyílt levelet címeztek az Európai Bizottsághoz. A levél a finanszírozási lehetőségekkel általánosságban foglalkozik, mivel a vasúti ágazatnak támogatásnak van szüksége az európai logisztika és mobilitás működésének fenntartásához. A Bizottsághoz március 27-én benyújtott nyílt levélben az Európai Vasúti Áruszállítási Ügynökség (ERFA), a Kombinált Fuvarozás Nemzetközi Szervezete (UIRR), az Európai Vasúti és Infrastruktúra Bizottság (CER), a Nemzetközi Magánkocsi Szövetség (UIP) és a Vasúti Piacra Újonnan Belépők Szövetsége (Allrail) közösen képviselte az európai vasutakat. A levél elején nagyre értékelik az eddig meghozott intézkedéseket, például az alapvető szállítás határokon átnyúló prioritásairól szóló iránymutatásokat és kommunikációt. Ennél azonban sokkal többre van szükség, mivel a vasúti ágazat súlyos gazdasági válsággal néz szembe.

A levél szövegében arról is írnak, hogy az európai vasúti teherfuvarozási társaságok, a kombinált szállítással és kocsirakodással foglalkozó vállalatok, a kocsik üzemben tartói, a műhelyek és a mobil szolgáltatások csak a megtett komoly erőfeszítéseknek köszönhetően képesek továbbra is működni. Az Európa és Kína közötti szolgáltatások nehézségei, és az emiatt megjelenő jelentős csökkenés további negatív hatásokkal lesz a vasúti árufuvarozókra.

A koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt Európa-szerte befektetési válság fenyegetheti a vasúti beruházásokat. Ennek elkerülése érdekében az Európai Bizottságnak módosítani kellene a meglévő uniós finanszírozási jogszabályokat (fotó: Máthé Zoltán/MTI)

Az infrastruktúrával kapcsolatban megemlítik, hogy a pályahálózat-kezelők a lehető legmagasabb szinten tartják az infrastruktúra rendelkezésre állását és működését. Teszik ezt azért is, mivel ha kevesebb vonat megy majd a vonalakon, a pályahasználati díjakból származó bevételek által biztosított likviditás a forgalom visszaesésével arányosan csökken, és azt ők is meg fogják szenvedni.

A legjelentősebb felhívás a meglévő uniós finanszírozási szabályzások sürgős módosítását célozza. A koronavírus-válság máris súlyosan érintett uniós finanszírozású vasúti beruházásokat. A szerződő vállalkozók nehéz pénzügyi és működési helyzete már most is késéseket okoz, sőt egyes esetekben akár a kivitelezési munkálatok teljes leállítását vagy a vasúti berendezések és járművek szállításának késését eredményezi. A megrendelt anyagok, szolgáltatások és munkák árainak észrevehető emelkedése pedig még tovább ront a helyzeten.

A nyílt levélben azt is kifejtik, hogy a folyamatban lévő projektekre vonatkozó szerződéseket is módosítani kell annak érdekében, hogy a finanszírozás rendelkezésre álljon. Az Európai Unió által finanszírozott beruházásokat vagy két támogatási időszakra kell felosztani, vagy módosítani kell, vagy legalább egy évvel meg kell hosszabbítani. A probléma viszont az, hogy jelenleg egyik lehetőség sem felel meg a hatályban lévő uniós jogszabályoknak. Ha az Európai Bizottság nem hozza meg a megfelelő intézkedéseket, akkor a vasúti ágazat beruházási válságba kerülhet. Ezért arra kérik a Bizottságot, hogy javasoljon módosításokat a meglévő uniós rendeletekhez annak érdekében, hogy a folyamatban lévő uniós finanszírozású vasúti beruházások biztonsággal megvalósulhassanak.

A lobbiszervezetek az uniós tagországokhoz is fordultak, azt sürgetve, hogy minden ország fogadja el a szükséges állami támogatást. Előfordulhat azonban, hogy ennek lehetőségei nem mindenhol ismertek. Az Európai Bizottság március 19-én elfogadta az úgynevezett átmeneti állami támogatási keretet. A koronavírus-válság kivételes körülménynek tekinthető, mely a tagállamoknak lehetővé teszi, hogy az Európai Unió működéséről szóló szerződés (TFEU) 107. cikke 2. bekezdésének b) pontja alapján támogatási intézkedéseket fogadjanak el. Például kompenzálhatják a vállalkozásokat a járvány által közvetlenül vagy közvetve okozott károkért.

A felek remélik, hogy a tagállamok kivétel nélkül betartják ezt az elvárást, és garantálják, hogy a vasúti ágazat minden vállalkozása tisztességes és megfelelő támogatást kapjon a többi szállítási módhoz képest. Azt is megjegyzik, hogy a támogatási rendszereknek horizontálisnak és ágazati jellegűnek kell lenniük, valamint magukba foglalhatják a szállítási ágazathoz kapcsolódó szolgáltatókat is, mint például az áruterminálokat.

A levél az infrastruktúra-kezelők fokozott támogatását is kéri annak érdekében, hogy a hálózat továbbra is működőképes maradhasson ebben a kritikus időszakban. Ezt ideiglenesen össze is lehet kötni a vasúti üzemeltetők pályahasználati díjainak és energiaköltségeinek ad hoc jellegű csökkentésével. Továbbá felszólít a különböző vámeljárások során szükséges dokumentumok elektronikus formában történő elismerésére is, mivel csak így lehet az árufuvarozás vámkezelését nagyobb késések nélkül elvégezni, valamint az ellátási láncok logisztikáját fenntartani.

Kihangsúlyozzák: a vasúti és az intermodális teherfuvarozási szolgáltatások folyamatos fenntartása különösen fontos. A karbantartó létesítményeknek legalább elégséges szintű kapacitást kell nyújtaniuk a gördülőállomány és a mozdonyok üzemben tartásához. Az adott körülményeket figyelembe véve még fontosabbá vált a kapacitási korlátozások koordinálása, valamint a lehetséges forgalmi zavarok csökkentése – számol be a Rail Freight.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek