Befektetési válság fenyegetheti az európai vasúti beruházásokat
Az európai vasúti ágazat szereplői arra figyelmeztetnek, hogy befektetési válság érheti el az európai vasúti projekteket. Ennek elkerülése érdekében különböző lobbiszervezetek nyílt levelet címeztek az Európai Bizottsághoz. A levél a finanszírozási lehetőségekkel általánosságban foglalkozik, mivel a vasúti ágazatnak támogatásnak van szüksége az európai logisztika és mobilitás működésének fenntartásához. A Bizottsághoz március 27-én benyújtott nyílt levélben az Európai Vasúti Áruszállítási Ügynökség (ERFA), a Kombinált Fuvarozás Nemzetközi Szervezete (UIRR), az Európai Vasúti és Infrastruktúra Bizottság (CER), a Nemzetközi Magánkocsi Szövetség (UIP) és a Vasúti Piacra Újonnan Belépők Szövetsége (Allrail) közösen képviselte az európai vasutakat. A levél elején nagyre értékelik az eddig meghozott intézkedéseket, például az alapvető szállítás határokon átnyúló prioritásairól szóló iránymutatásokat és kommunikációt. Ennél azonban sokkal többre van szükség, mivel a vasúti ágazat súlyos gazdasági válsággal néz szembe.
A levél szövegében arról is írnak, hogy az európai vasúti teherfuvarozási társaságok, a kombinált szállítással és kocsirakodással foglalkozó vállalatok, a kocsik üzemben tartói, a műhelyek és a mobil szolgáltatások csak a megtett komoly erőfeszítéseknek köszönhetően képesek továbbra is működni. Az Európa és Kína közötti szolgáltatások nehézségei, és az emiatt megjelenő jelentős csökkenés további negatív hatásokkal lesz a vasúti árufuvarozókra.
Az infrastruktúrával kapcsolatban megemlítik, hogy a pályahálózat-kezelők a lehető legmagasabb szinten tartják az infrastruktúra rendelkezésre állását és működését. Teszik ezt azért is, mivel ha kevesebb vonat megy majd a vonalakon, a pályahasználati díjakból származó bevételek által biztosított likviditás a forgalom visszaesésével arányosan csökken, és azt ők is meg fogják szenvedni.
A legjelentősebb felhívás a meglévő uniós finanszírozási szabályzások sürgős módosítását célozza. A koronavírus-válság máris súlyosan érintett uniós finanszírozású vasúti beruházásokat. A szerződő vállalkozók nehéz pénzügyi és működési helyzete már most is késéseket okoz, sőt egyes esetekben akár a kivitelezési munkálatok teljes leállítását vagy a vasúti berendezések és járművek szállításának késését eredményezi. A megrendelt anyagok, szolgáltatások és munkák árainak észrevehető emelkedése pedig még tovább ront a helyzeten.
A nyílt levélben azt is kifejtik, hogy a folyamatban lévő projektekre vonatkozó szerződéseket is módosítani kell annak érdekében, hogy a finanszírozás rendelkezésre álljon. Az Európai Unió által finanszírozott beruházásokat vagy két támogatási időszakra kell felosztani, vagy módosítani kell, vagy legalább egy évvel meg kell hosszabbítani. A probléma viszont az, hogy jelenleg egyik lehetőség sem felel meg a hatályban lévő uniós jogszabályoknak. Ha az Európai Bizottság nem hozza meg a megfelelő intézkedéseket, akkor a vasúti ágazat beruházási válságba kerülhet. Ezért arra kérik a Bizottságot, hogy javasoljon módosításokat a meglévő uniós rendeletekhez annak érdekében, hogy a folyamatban lévő uniós finanszírozású vasúti beruházások biztonsággal megvalósulhassanak.
A lobbiszervezetek az uniós tagországokhoz is fordultak, azt sürgetve, hogy minden ország fogadja el a szükséges állami támogatást. Előfordulhat azonban, hogy ennek lehetőségei nem mindenhol ismertek. Az Európai Bizottság március 19-én elfogadta az úgynevezett átmeneti állami támogatási keretet. A koronavírus-válság kivételes körülménynek tekinthető, mely a tagállamoknak lehetővé teszi, hogy az Európai Unió működéséről szóló szerződés (TFEU) 107. cikke 2. bekezdésének b) pontja alapján támogatási intézkedéseket fogadjanak el. Például kompenzálhatják a vállalkozásokat a járvány által közvetlenül vagy közvetve okozott károkért.
A felek remélik, hogy a tagállamok kivétel nélkül betartják ezt az elvárást, és garantálják, hogy a vasúti ágazat minden vállalkozása tisztességes és megfelelő támogatást kapjon a többi szállítási módhoz képest. Azt is megjegyzik, hogy a támogatási rendszereknek horizontálisnak és ágazati jellegűnek kell lenniük, valamint magukba foglalhatják a szállítási ágazathoz kapcsolódó szolgáltatókat is, mint például az áruterminálokat.
A levél az infrastruktúra-kezelők fokozott támogatását is kéri annak érdekében, hogy a hálózat továbbra is működőképes maradhasson ebben a kritikus időszakban. Ezt ideiglenesen össze is lehet kötni a vasúti üzemeltetők pályahasználati díjainak és energiaköltségeinek ad hoc jellegű csökkentésével. Továbbá felszólít a különböző vámeljárások során szükséges dokumentumok elektronikus formában történő elismerésére is, mivel csak így lehet az árufuvarozás vámkezelését nagyobb késések nélkül elvégezni, valamint az ellátási láncok logisztikáját fenntartani.
Kihangsúlyozzák: a vasúti és az intermodális teherfuvarozási szolgáltatások folyamatos fenntartása különösen fontos. A karbantartó létesítményeknek legalább elégséges szintű kapacitást kell nyújtaniuk a gördülőállomány és a mozdonyok üzemben tartásához. Az adott körülményeket figyelembe véve még fontosabbá vált a kapacitási korlátozások koordinálása, valamint a lehetséges forgalmi zavarok csökkentése – számol be a Rail Freight.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!