Belgrádi expressz vagy V0?

iho   ·   2014.02.17. 07:45
00kicsi

A hivatalos kommunikáció a Budapest–Belgrád közötti nagy sebességű vasútról – a sajtó egy része egyenest TGV-ről – beszél, a Budapest–Kelebia–Belgrád vasútvonal fejlesztésére meg is van a szándék, na de pontosan mi is épülne itt?

Egy biztos: TGV-jellegű vasút semmiképpen, főleg azért, mert a teherszállító verzióját igazán nem is találták fel. Egyes járműgyártók prezentációiban lehetett ugyan találkozni olyan szuperexpresszel, amelynek néhány kocsijában emberek utaznak, másokban pedig konténereket szállítanak, de erre semmiképp se gondoljunk.

Nemzetközi...<br>(fotó: Mészáros Gergely)

Az alapvető kérdés az, hogy Kína milyen útvonalon szeretne Európába, és főleg Nyugatra szállítani? A V0 projekt az Oroszországon, Ukrajnán áthaladó vasúti forgalmat kellene, hogy kiszolgálja (emlékezzünk, egy időben komoly, azóta elhalkult vita volt arról is, hogy széles nyomtávú vonal épüljön-e Szlovákián át, vagy Magyarország legyen-e a tranzitország?), a tervezett déli irányú fejlesztés az immár kínai tulajdonban levő Pireusz (Athén kikötője) felől célozná meg Európa középső és nyugati területeit.

Még fél éve sincs, hogy (2013 novemberében) Bukarestben összeült a KKE (Kelet-Közép-Európa)–Kína csúcstalálkozó, amelyen Orbán Viktor miniszterelnök, Li Ko-csiang kínai és Ivica Dacic szerb kormányfő háromoldalú megállapodást kötött a Budapest–Belgrád vonal korszerűsítéséről. Az egyezség (amelyet először még 2013 májusában a MÁV és a Szerb Vasutak vezetői írtak alá) kétvágányú, végig 160 kilométer per óra sebességre alkalmas vasúti pálya kivitelezéséről szólt. Ezzel azonban még mindig nem oldódott meg a pireuszi kikötőbe érkező kínai szállítmányok gyors eljuttatása akár Budapestre, akár tovább: jelentős fejlesztésekre lenne szükség Belgrádtól délre, amelyekről egyelőre nem sok szó esik.

...és belföldi forgalom a mai 150-es vasútvonalon<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

Még inkább nyitott kérdés maradt a V0 helyzete. Az Origo cikke szerint „a Budapestet elkerülő V0-s vasúti híd (sic!) megépítése ügyében nem jutottak előre, Szijjártó szerint ebben a két ország jegybankelnökének kell kitalálnia, hogy milyen finanszírozási megoldás jöhet szóba” – ezt gyanítani lehetett, ugyanis a tárgyalások megkezdése előtt sem említették a Budapestet elkerülő körgyűrű kérdését. A dilemma tehát adott: mibe fektessen pénzt Kína, mi érné meg jobban neki? Az áruit mindenképp szállítaná.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Öreg Dácsiával a Jászságba

Harmati Marcell   ·   2025.05.17. 15:00

Még nincs programja június 7-ére? Szeret utazni, és fényképeket készíteni, esetleg felelevenítené a 80-as, 90-es évek mellékvonali utazásait? Az idei nyár első szombatján most megteheti mind a hármat egyszerre!

Vasút Nagyvasút

Két Vectront rendelt a CER Cargo Group

iho/vasút   ·   2025.05.17. 09:00

A Siemens-mozdonyok 2026 decemberében érkeznek, és várhatóan meghatározó szerepet játszanak majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításokban.