Belgrádi expressz vagy V0?

iho   ·   2014.02.17. 07:45
00kicsi

A hivatalos kommunikáció a Budapest–Belgrád közötti nagy sebességű vasútról – a sajtó egy része egyenest TGV-ről – beszél, a Budapest–Kelebia–Belgrád vasútvonal fejlesztésére meg is van a szándék, na de pontosan mi is épülne itt?

Egy biztos: TGV-jellegű vasút semmiképpen, főleg azért, mert a teherszállító verzióját igazán nem is találták fel. Egyes járműgyártók prezentációiban lehetett ugyan találkozni olyan szuperexpresszel, amelynek néhány kocsijában emberek utaznak, másokban pedig konténereket szállítanak, de erre semmiképp se gondoljunk.

Nemzetközi...<br>(fotó: Mészáros Gergely)

Az alapvető kérdés az, hogy Kína milyen útvonalon szeretne Európába, és főleg Nyugatra szállítani? A V0 projekt az Oroszországon, Ukrajnán áthaladó vasúti forgalmat kellene, hogy kiszolgálja (emlékezzünk, egy időben komoly, azóta elhalkult vita volt arról is, hogy széles nyomtávú vonal épüljön-e Szlovákián át, vagy Magyarország legyen-e a tranzitország?), a tervezett déli irányú fejlesztés az immár kínai tulajdonban levő Pireusz (Athén kikötője) felől célozná meg Európa középső és nyugati területeit.

Még fél éve sincs, hogy (2013 novemberében) Bukarestben összeült a KKE (Kelet-Közép-Európa)–Kína csúcstalálkozó, amelyen Orbán Viktor miniszterelnök, Li Ko-csiang kínai és Ivica Dacic szerb kormányfő háromoldalú megállapodást kötött a Budapest–Belgrád vonal korszerűsítéséről. Az egyezség (amelyet először még 2013 májusában a MÁV és a Szerb Vasutak vezetői írtak alá) kétvágányú, végig 160 kilométer per óra sebességre alkalmas vasúti pálya kivitelezéséről szólt. Ezzel azonban még mindig nem oldódott meg a pireuszi kikötőbe érkező kínai szállítmányok gyors eljuttatása akár Budapestre, akár tovább: jelentős fejlesztésekre lenne szükség Belgrádtól délre, amelyekről egyelőre nem sok szó esik.

...és belföldi forgalom a mai 150-es vasútvonalon<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

Még inkább nyitott kérdés maradt a V0 helyzete. Az Origo cikke szerint „a Budapestet elkerülő V0-s vasúti híd (sic!) megépítése ügyében nem jutottak előre, Szijjártó szerint ebben a két ország jegybankelnökének kell kitalálnia, hogy milyen finanszírozási megoldás jöhet szóba” – ezt gyanítani lehetett, ugyanis a tárgyalások megkezdése előtt sem említették a Budapestet elkerülő körgyűrű kérdését. A dilemma tehát adott: mibe fektessen pénzt Kína, mi érné meg jobban neki? Az áruit mindenképp szállítaná.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.