Észak-balatoni hétvége a múlt megidézése jegyében

Az előttünk álló hétvége kiemelkedő programját elsősorban a vasúthoz és az autóbuszokhoz az átlagosnál intenzívebben kötődőknek állították össze. Fókuszban a MÁV M62-es sorozat, egyúttal tömeges, főleg német és cseh vasútbaráti jelenlétre lehet számítani. A napijegy 4990 forint!
Lehet azon élcelődi, ez mitől retró, ha a hétköznapok vasútján is ugyanezek a járművek teljesítenek szolgálatot. De nem, ez más: a mozdonyok egy bizonyos korszakukra emlékeztető festésűek, továbbított szerelvényeik pedig passzolnak hozzájuk, így alkotják a felvonultatott járművek július ötödikén és hatodikán a múlt utáni sóvárgás hiteles vonatait, és hozzák lázba a vasút híveinek többezres táborát. (Érzékeltetésül: a tavalyi retróévad programja.)
A már megszokott, magyar vasút múltját idéző telikék és vastagcsíkos szerelvények mellett ismét feltűnik a 29-esen egy vékonycsíkos gyorsvonati szerelvény, valamint a Bzmot Anakonda; ebben első alkalommal mutatja meg magát a gyártáskori színtervére visszafestett 001-es Bzmot is! A motorkocsi még 1977 decemberében érkezett a MÁV Pécsi Vontatási Főnökséghez. Bár láttunk már a műfajban hosszabb Anakondát is, ez a négy egységes (az Egyesen kívül Bzmot 343 plusz Bzx, plusz BDzx) is a miénk. A retró mozdonyok közül ismét szolgálatra jelentkezik a két Szergej (116, 127) mellett az egyes Nohab, az M41 2103, 2112 és a 2143-as Csörgő, valamint a 203-as Púpos is.
Az alkalomból a 29-es mellé kirajzók közül sokaknak egyébként ez lesz az első Henschel/Viking élményük, a gép száma még nem ismert, de lízingelt nagydízel viszi majd szombaton az IC 19702 vonatszámban közlekedő, Balatonfüredről 9.02-kor induló Kék Hullámot, majd az IC 19701-est is – utóbbi menesztése Tapolcáról 19.38-kor esedékes.
A valaha volt vasúti időkre lehet emlékezni a jelenben a villamosított szakaszon is, ahol szombaton az első, az 1001-es Szili, vasárnap pedig az első ganzos V43-as, az 1008-as érkezik vonattal Füredre. A szép kiállású V63 056-os Gigant mindkét nap felhívja magára a figyelmet.
A 29-es mellett lesz még retró a Kaposvár–Tapolca–Szombathely irányt felölelő 26-os és 36-os számú vasútvonalakon is.
A múlt század nyolcvanas, kilencvenes, mávos évtizedeire utalnak a felvonuló szerelvények: ezek egyike a telikék, amelybe kizárólag Dunakeszin gyártott kocsikat soroztak: egy Ap-t, három By-t, egy Bhrv-t, valamint egy kerékpárszállító BDbh-t. A telikék szerelvénnyel a Tekergő expresszeken, továbbá a Balatonfüred–Tapolca között közlekedő személyvonatokon lehet találkozni. A Lesence sebesvonatokon, valamint Tekergő expresszvonaton áll forgalomba a vastagcsíkos gyorsvonat. Összeállítását egy első- és egy másodosztályú fülkés bautzeni, egy poznani, valamint két Rába gyártmányú fülkés- és egy kerékpárszállító kocsi alkotja. A telikék/vastagcsíkos vegyes szerelvény jellemzően a Fenyves expresszvonatokon tűnik fel, ám egy-egy alkalommal Szombathelyen és Balatonfüreden is megfordul majd, és egy hagyományos színtervű, légjavítós Apee kocsin túl egy lengyel fülkés, valamint három telikék kocsiból áll. Az indigókék vékonycsíkos gyorsvonat az ötven, hatvan évvel ezelőtti színtervet viseli egy első- és négy másodosztályú kocsival, valamint egy színtervben a szerelvényhez illő nagypaklival. A 29-es vonali személyvonatokon túl egy Tekergő expresszvonat szerelvényeként is forgalomba áll a rendezvényen!
A Levendula expressz közlekedésének, valamint fedélzeti szolgáltatásainak részletei később várhatók!
- telikék szerelvény: Ap 19-05+3 By 20-17+Bhrv 20-05+BDd 82-28,
- vegyes szerelvény: Apee 10-44 (hagyományos színterv)+Bko 20-37+2 Bhv 20-07 (kék)+BDd 82-28,
- vastagcsíkos gyorsvonat: A 19-80+B 20-80+Bo 20-37+Bd 29-30+Bd 20-30+Dd 94-80,
- vékonycsíkos gyorsvonat: Ad 19-30 012+4 Bd 20-37+Dd 94-80 019,
- Anakonda: Bzmot 001+Bzx 602+BDzx +Bzmot 343,
- Levendula Expressz: WLS 053+WLS 052+WR 252+Ad 19-30 013+2 Bd 20-37+2 Bhv 20-07 (olajzöld).
A járatok és a Balaton-parti vonatok korlátlan használatára idén a szervező MÁV-csoport retró napijegyet ad ki. Ezzel 4990 forint leszurkolása ellenében korlátlanul lehet utazni a múlt utáni sóvárgás jegyében közlekedő járatokon, de a buszokra készpénzzel kifizetett 2500 forintos vonaljeggyel is fel lehet szállni.
Továbbá: a Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub július 4–6. között, a MÁV eseménysorozatához igazodva rendezi meg nemzetközi vasútmodell kiállítását Balatonfüreden, a vasútállomás peronszinti várótermében. Részletek az ihón szerdán.
De nem csak a vasút szólít majd ezreket a Balaton északi partjára: mindkét napon négy különleges jármű közlekedik folyamatosan a 71-es úton, Balatonfüred és Tapolca között, érintve Tihanyrévet, Zánka-Köveskált, Badacsonyt és Hegymagast. A flotta: IK 55 (FAROS-1), valamint három klasszikus Ikarus, egy 280-as csuklós (AA-IK-280), egy 260-as szóló (AA-IK-260) és egy 266-os szóló (MNZ-589). A tihanyi félszigeten a faros a tóparti úton halad, míg a 200-asok Tihany központján keresztül térnek vissza az útvonalra. A tihanyi-félszigeten a járatok a tihanyrévi megfordulást követően Tihany Hajóállomás bejárati út megállónál állnak meg fel- és leszállás céljából! Zánka-Köveskál vasútállomáson egyedülálló lehetőség nyílik arra, hogy az utasok és fotósok megörökítsék a retró személyvonatok és autóbuszok látványos együttállását.
Nyitóképünk: Németh Gábor tavaly készült felvételén nyújtja derekát a szepezdi ívekben az idén is főszereplő 2103-as Csörgő. Az olajzöld kocsik a Levendulában közlekednek majd
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!