Ferihegy készül a vakcinák fogadására
A Cargo City hűtött raktár-kapacitással várja az oltóanyagot. Ünnepi személyszállítás: ötvenegy célállomás Budapestről.
A cargo-világ ezekben a napokban ismét a vírussal szembeni védekezés frontvonalába került, csakúgy, mint tavasszal, amikor főképp a maszkok és a lélegeztetőgépek szállítására volt nagyon sürgősen szükség. Kora ősz óta zajlik a felkészülés a vakcinák tömeges szállítására, ami a tavaszinál bonyolultabb, mert a rakomány sokkal kényesebb, elsősorban a hőmérsékletre. Az IATA már szeptemberben riadóztatott, 15 ezer teherszállító járat szükséges tízmilliárdnyi oltóanyag-adag szétterítéséhez, nem beszélve arról, hogy mint ahogy a napokban világossá vált, mindent kétszer kell számolni, mert mindegyik fajta Covid-oltást ismételni kell.
Kialakult a kép arról is, hogy az igazán hőérzékeny, mínusz hetven fokra hűtött oltóanyagot speciális hűtőkonténerekben lehet továbbítani, a mínusz 15–20 fokot igénylőket pedig szárazjéggel bélelt speciális csomagokban. Az elmúlt napokban pedig már le is zajlottak az első szállítások: cikkünk megjelenésekor valószínűleg gőzerővel indulnak a Covid-repülések az Egyesült Államokban, ahol szombaton az egészségügyi hatóság zöld jelzést adott a vakcináknak.
Budapest helyzetéről eddig nem volt túl sok információ, a reptérkezelő szövegét olvashattuk arról, hogy készülnek a Ferihegyen dolgozó földi kiszolgálók is azon, hogy az oltóanyagok a lehető leggyorsabban kerüljenek biztos tároló helyre, aztán onnan is a földi szállítóeszközökre, ebben a folyamatban minőségi ugrás a Cargo City, „bár a tárolók kapacitása nem hirtelen érkező nagy mennyiségre van kialakítva” – idéztük az Airportalon megjelent nyilatkozatot.
A Budapest Airport mostani hírlevelében részletesebbek az adatok.
„Az új, 32 ezer 600 négyzetméteren elterülő BUD Cargo City tökéletes stratégiai pontja a vírus elleni harcnak: az épületben 15–25 °C-os, 2–8 °C-os tárolókat és –15–25 °C-os helyiségeket alakítottak ki, amelyek több tucat raklapnyi árut képesek befogadni. Habár a BUD Cargo Cityben »csupán” az áruk átrakodása zajlik, mivel a vakcinák és gyógyszerek hőmérsékletérzékeny áruk, különös odafigyelést igényelnek. Arepülőtér légiáru-forgalmának lebonyolításához épp ezért rendkívül sok szereplőre és precíz koordinációra van szükség. Feladók, szállítmányozók, légitársaságok, földi kiszolgálók, hatóságok, illetve minden repülőtéren dolgozó kolléga szoros együttműködése nélkülözhetetlen ebben a folyamatban.”
A közlemény úgy fogalmaz, hogy a Cargo City „ma a koronavírus-járvány elleni küzdelem egyik bástyájaként üzemel”.
A budapest légikikötő teher-forgalma egyébként is szépen felfutott, „a 2020. január–november között fogadott és indított áru mennyisége átlépte a 120 ezer tonnát, erős támaszt nyújtva ezzel a magyar gazdaságnak.” A járvánnyal kapcsolatos szállítások mellett az év végi vásárlási hullám, illetve az e-kereskedelem fellendülése is erősen növelte a repülőtér teljesítményét.
A hírlevél egy másik fontos információt is tartalmaz, a jelek szerint átmenetileg a karácsony – az őszi mélypontokhoz képest – valamelyest megpezsdíti a repülőtér életét utasszállításban is. A decemberi célállomások száma ötvenegy, a nagy diszkontok, a Ryanair és a Wizz Air tizennégy, illetve huszonhárom desztinációra repül, nagy hatótávolságú járatot csak a LOT tart fenn és csak Szöulba, új járatot a kellemes éghajlatra vágyók Hurghadába élvezhetnek az Egypt Air gépeivel.
A táblázat után következik a továbbra is aktuális figyelmeztetés:
„Az elérhető célállomások listája az egyes országokban érvényben lévő korlátozások függvényében változhatnak. A Budapest Airport arra kéri az utasokat, hogy a nagykövetségek és a légitársaságok weboldalán tájékozódjanak az utazás feltételeiről.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!