Fontos moldovai vasútfelújítások jutnak uniós támogatáshoz
A 71 millió eurós program a Bălți–Ungheni és a Kisinyov–Căinari szakaszok rekonstrukcióját foglalja magába, melyek az ukrán exportfuvarok szempontjából lényegesek.
A moldovai nemzeti vasút Calea Ferată din Moldova (CFM) az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), valamint az Európai Unió Külpolitikai Eszközökért Felelős Szolgálata (FPI) pénzügyi segítségével fogja végrehajtani a jelenlegi árfolyam mellett 26,5 milliárd forint értékű beruházást.
A fejlesztéshez 23 millió eurót (8,6 milliárd forintot) nyújtó EBRD szerint a projektnek köszönhetően több árut lehet majd szállítani, ráadásul gyorsabban. Az FPI-től 20 millió euró (7,5 milliárd forint) érkezik majd. A fennmaradó 28 millió eurót (10,5 milliárd forintot) a CFM állja saját büdzséjéből.
Az ország északi részén fekvő Bălțitól délnyugat felé, Vălcinețen át a román határnál található Ungheniig, majd tovább, a romániai Jászvásárig (Iași) vezető pálya, valamint a Moldávia déli felén, a fővárostól a román határ irányába, de az ukrán határtól sem messze futó vonal korszerűsítése növelni fogja az ukrán termékek exportkapacitását a fekete-tengeri kikötőkig. A fő cél a konstancai kikötőbe tartó áruforgalom elősegítése, mely már most is fontos csomópont az ukrajnai gabonaexport számára. Az újjáépített vonalak ezen felül megkönnyítik majd a forgalmat a moldovai–román–ukrán hármashatár térsége felé is, ahol olyan kisebb dunai kikötők találhatók, mint a romániai Galac (Galați), a moldáviai Giurgiulești, valamint az ukrajnai Reni és Izmajil. Az EBRD úgy véli, ezen kikötők összkapacitása érdemben segítheti az ukrán exportfuvarokat.
A romániai közlekedési hatóság tavaly nyáron állította helyre a Giurgiuleștit Galaccal összekötő, széles nyomtávú pályát, alternatív szállítási útvonal garantálása érdekében. 2023 elején pedig a délnyugat-ukrajnai Berezina és a nyugat-moldáviai Basarabeasca között indulhattak el újra a tehervonatok, kéthónapnyi moldáviai és egyévnyi ukrajnai rekonstrukciós munkálatokat követően – a 23 kilométer hosszú vonal az oroszok által tengeri blokád alá vett Odesszai régiót kapcsolja össze a dunai folyami kikötőkkel. A tervezett moldovai beruházásokkal egy átfogóbb regionális vasúthálózat alakul ki – számol be a Rail Tech.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!