Hamarosan megújulhat a Szeged és Szabadka közötti vasútvonal

iho/vasút   ·   2019.08.21. 12:00
00kicsi

A csongrádi megyeszékhely és a vajdasági várost összekötő 136-os számú vasútvonalon még 2015 októberében álltak le a vonatok, amikor a röszkei határállomás a Nyugat-Európa felé tartó migránsáradat egyik legfontosabb határátlépési pontjává vált. Ennek eredményeként a migránsválság tetőzésekor lezárták a határt, ezzel a nemzetközi és a magyar oldalon a belföldi forgalom is leállt.

Lázár János, a dél-alföldi régió közlekedésének fejlesztéséért felelős kormánybiztos korábban arról beszélt, hogy a két ország közötti vasúti közlekedés helyreállítása mind a szerb, mind pedig a magyar kabinet számára prioritássá vált, a vasúti forgalom visszaállítása hatalmas eredmény lehet a két nemzet együttműködésében. Ezért idén áprilisban a magyar és a szerb kormány együttes ülést tartott Szabadkán, amelynek során szándéknyilatkozatot írtak alá a két ország gazdasági, társadalmi, oktatási és kulturális kapcsolatai szempontjából is kiemelten fontos Szeged–Szabadka vasútvonal közlekedésének visszaállításáról, a vasúti pálya felújításáról, valamint az egykori Szabadka–Baja vasútvonal hiányzó szakaszának megépítéséről és a meglévő pálya rekonstrukciójáról. A vasút elsősorban a magyarlakta települések összeköttetését erősíti, de az egész térség gazdasági erejére is kedvezően fog hatni.

Néhány éven belül várhatóan újraindulhat a forgalom Szeged és Szabadka között, ráadásul teljesen megújult pályán (fotó: Vörös Attila)

A Szeged és Szabadka között megújuló pályán 2022-ben indulhat meg a személyforgalom, a vonatok a tervek szerint harminc-negyven perc alatt fogják majd megtenni a negyvennégy kilométeres távot. A pályát úgy tervezik felújítani, hogy a jövőben alkalmas legyen vasútvillamos, vagyis tramtrain-rendszerű közlekedésre is, a jelenleg épülő Szeged–Hódmezővásárhely tramtrain-vonallal összekapcsolva. A tervek szerint a munkálatok befejezése után fizikailag a százhatvan kilométer per órás sebességre is alkalmas lesz a pálya, a biztosítóberendezés azonban százhúszas tempót tesz majd csak lehetővé, viszont ez is két-háromszorosa a leállítás előtti negyvenes-hatvanas sebességnek. A vasútvonal szerb területen fekvő részének rekonstrukciójához a magyar Eximbank nyújt hitelt. A Szabadka és a magyar határnál fekvő Horgos közötti szakasz felújítása már az idén meg is kezdődhet.

A Szeged–Röszke–Szabadka vasútvonal újranyitását előkészítő munka a Vajma információi alapján jó ütemben halad: a magyar kormány még augusztusban döntést hozhat a felújítás közbeszerzéséről, melynek beruházója várhatóan a MÁV Zrt. lesz. A kivitelezés 2020-ben vagy 2021-ben kezdődhet meg. A 136-os vonal rekonstrukciója már csak amiatt is fontos, mert amikor megkezdődik a felújítás a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán, a 150-es vonalon, akkor a Szabadka és Magyarország közötti forgalmat Szeged felé fogják terelni.

A Vajma szerint az Észak-Bácskában élők is nagyon várják már a vasúti közlekedés újbóli beindítását, mivel nyáron, valamint karácsony és húsvét környékén még az autóbuszoknak is órákat kell várakozni a határátkelőkön, a vasút pedig kiszámítható közlekedési módot jelentene.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek