Hernyók Miskolcon: az első év tapasztalatai
A MÁV-Start elsősorban a korszerűtlen, egy-két Bhv-kocsiból és 431-es (V43-as) villamos mozdonyból álló ingavonatokat tervezi kiváltani Észak-Magyarországon (Miskolc–Kazincbarcika, Miskolc–Nyékládháza–Tiszaújváros, Füzesabony–Eger, Füzesabony–Vámosgyörk, Vámosgyörk–Gyöngyös viszonylatok) a Ganz-MÁVAG, majd a Ganz-Hunslet által a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején gyártott elővárosi villamos motorvonatokkal. A fennmaradó üzemképes szerelvények a nem hivatalos tervek szerint a Füzesabony–Miskolc–Hidasnémeti viszonylaton váltanák majd a mozdonyvontatású személyvonatokat.
A jelenleg 414-es sorozatként futó egykori BDV-motorvonatok Miskolc honállomású pályafutása tavaly ősszel kezdődött meg: a 008-as motorkocsi a Bmxt 002-es vezérlőkocsival 2014. szeptember elsején hagyta maga mögött a sok évig honául szolgáló istvántelki járműjavítót. Az első fecske másnap délután Kazincbarcika felé, az 5424–5423 vonatpárral mutatkozott be.
A második miskolci Hernyóra közel két hónapot kellett várni: a 011-es motor és a 008-as vezérlő két Bmx betétkocsit egymás közé fogva október huszonhetedikén költözött az északkeleti országrészbe. A motorvonat másnap már forgalomba is állt: nyolcas társát váltotta az egyik kazincbarcikai ingán, motor plusz vezérlő felállásban. A hónap utolsó napjától – üzemkészségtől függően – mindkét barcikai ingát már Hernyóval adta ki Miskolc.
A bő három hónapos típusismereti és tesztidőszakot követően a 2014. decemberi menetrendváltástól megkezdődött a Hernyók forda szerinti üzeme Miskolcon: két szerelvényt írtak bele a Füzesabony–Miskolc–Hidasnémeti viszonylat szerelvényfordulójába. A Borsodba került első két motorvonat szerencsére elég jó állapotnak örvend azóta is, üzemkészségük stabilnak mondható. Mindössze egy nagyobb döglés fordult elő: december huszonharmadikán este a nyolcas motorkocsinak Hernádszurdok környékén, nyílt vonalon tört el a hajtókardánja, az egyvágányú vonalon több vonatnak jelentős késést okozva ezzel. A Hernyót napokon belül megjavították, azonban az utasforgalomba csak több héttel később állhatott vissza, mivel a fékhengereit is cserélni kellett.
A harmadik szerelvény, vagyis a 004-es Hernyó és a 015-ös vezérlő a menetrendváltás előtt pár nappal, december tizenegyedikén vett búcsút Istvántelektől. A szerelvény műszakilag elég leamortizált állapotban került új honállomására: a motorkocsin érkezése után már egy működésvizsgálatot sem lehetett elvégezni, a vezérlési rendszerek felváltva adták meg magukat. A kerekek futófelületének elkopása miatt új kerekekre is szüksége volt. A 004-es Hernyó több hetes kényszerpihenőt követően, április tizenhetedikén állhatott újra forgalomba.
A 019-es BDVmot és a 017-es vezérlő lett a negyedik „költöző madár”: a szerelvény január 30-án érkezett Miskolcra, azonban hamarosan vissza kellett térnie Istvántelekre, mivel át kellett esnie az esedékes fővizsgán. A megújult Hernyó végül április 14-én kezdte meg a borsodi szolgálatot az egyik kazincbarcikai inga formájában.
A „fecske” Bhv-kocsikból ismerős ülésekkel felújított 006-os Hernyó a Bmxt 013-as vezérlővel március 18-án érkezett Miskolcra. Miskolc ötödik Ganz-motorvonatát másnap mutatták be az ÖBB-től használtan beszerzett, Miskolcra állomásított első öt Lange Schlieren-kocsival együtt. A szerelvényt azonban pár nappal később visszavitték a fővárosba, ahol a Keleti pályaudvar fűtőházában szabályozták be rajta a féktárcsákat. Az ismét üzemképes hatos március 27-ére került vissza Miskolcra, így másnap háromra bővülhetett a forgalomba adható motorvonatok száma. Az újonc premiere a már szinte általánosnak mondható „színpadon” történt: az egyik barcikai ingán mutatkozott be.
A hatodik miskolci Hernyó a 016-os motorkocsi és a 018-as vezérlő formájában április 14-én búcsúzott el Istvántelektől, majd pár nappal később már forgalomba is állt.
Április 19-étől már négy Hernyó volt kint egyszerre forgalomban. Az elosztás az első napokban elég vegyesen alakult: volt, hogy mindkét barcikai szerelvényt BDV-vel adták ki, a másik kettő pedig a Füzesabony–Miskolc–Hidasnémeti viszonylatban pendlizett, de volt, hogy csak egy jutott az ingára, a fővonalon pedig három Hernyó termelt. Huszonharmadikán már mind a hat motorvonat járt, és egyidőben is már ötöt adott ki Miskolc (a két barcikai ingát és három szerelvényt Füzesabony és Hidasnémeti közé).
Miskolc hetedik Ganz-szerelvénye június 10-én érkezett a 002-es motor és a 014-es vezérlő formájában. Közben viszont a 008-as visszament Istvántelekre javításra június elején, majd ott is ragadt: a Nyugati pályaudvar két hétig tartó karbantartása idején, majd azt követően augusztus legelejéig a váci és vácrátóti vonalakon forgott.
A nyár eleje az üzemkészség szempontjából nem sok jóval kecsegtetett: volt olyan nap, hogy csak egyetlen miskolci Hernyó pendlizett, az is Füzesabony és Hidasnémeti között, a nyár további részében is többnyire csak három-négy, nagy ritkán öt szerelvény volt kiadva forgalomba, mind a Füzesabony–Miskolc–Hidasnémeti fordán.
A miskolci személyzet Hernyókkal szerzett üzemelési tapasztalatai vegyesek. Az időnként megjelenő ajtóvezérlési hibák miatt előfordulnak kisebb késések, de esett már ki szerelvény a használatból a motorkocsi forgóvázankénti egy-egy vontatómotor valamelyikének üzemképtelensége miatt is. Az utasok véleménye szerint a kocsik előtérében a szellőzés nem elég hatásos, és furcsa az alacsony sebességnél fellépő rázkódás is.
Várhatóan hamarosan további Ganz-motorvonatok érkezhetnek a borsodi megyeszékhelyre, miután terv szerint heteken belül forgalomba áll az összes új Flirt (amikből időközben már száznál is több van, és a negyvenkét motorvonatra szóló rendelés utolsó szerelvényét is leszállította a gyártó Stadler), valamint a balatoni nyári menetrend plusz kapacitásához szükséges Flirtök is felszabadulnak, és kiválthatják a még a veresegyházi vonalon dolgozó egy-két Hernyót. Igaz, az elmúlt hetekben a kelebiai vonalon is jár két Hernyó: az egyik a Keleti pályaudvar és Kelebia közötti személyvonati fordán forog, a másik pedig a Kőbánya-Kispest és Kunszentmiklós-Tass közti elővárosi járatokon pendlizik.
Mint jelenleg látható, a Ganz-vonatok Miskolc-környéki használatának profilja még nem tisztázott, de talán hamarosan leváltják a gazdaságtalan Bhv-s ingákat, és talán Nyíregyháza felé is eljuthatnak. A füzesabonyi fordákkal együtt három terület lefedéséhez azonban szinte az összes motorvonatnak üzemképesnek kellene lennie. Vajon képes lesz erre a miskolci üzem?
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!