Ismét pörög a Középső Korridor, új fuvarok jönnek

iho/vasút   ·   2022.05.02. 12:00
eurazsia_tehervonat

Az idei év első negyedében a tavalyihoz képest 28 százalékkal nőtt a konténerforgalom a Kínát Európával Kazahsztánon keresztül összekötő nemzetközi szállítási útvonalon.

A Kazahsztánt, a Kaszpi-tengert, Azerbajdzsánt és Georgiát (Grúziát) is érintő eurázsiai fuvarozási útvonal az elmúlt években vált népszerűvé az Oroszországon és Belaruszon (Fehéroroszországon) át vezető fő útvonal alternatívájaként.

Az azeri nemzeti vasút ADY konténerszállítási üzletága, az Középső Korridor egyik legaktívabb szereplőjeként tevékenykedő ADY Container szerint míg a tavalyi első negyedévben alig 16 ezer konténert kezelt a korridor, 2022 első három hónapjában viszont már 19 ezer 500 egység utazott a tengeri-vasúti szállítási folyosón.

Habár a növekedés látványos, a korridor továbbra is csak kis szerepet játszik az Európa és Ázsia közötti áruszállításban: az Ukrajnában zajló háború kitörését megelőzően mindössze három–öt százalékos piaci részesedést ért el, az áruk nagy része a Kazahsztán–Oroszország–Belarusz fő útvonalon haladt. A háború és az Oroszországgal szemben kirótt szankciók miatt viszont most a szállítmányok egy része a Középső Korridorra került át.

Ez kihívást is jelent, mivel a folyosó eddig nem igazán tudott nagyobb forgalmat kezelni, ennek érdekében fejlesztésekre van szükség. Az első lépés a Kaszpi-tengeren történő ráhordó fuvarok számának kettőről háromra történő növelése, szeptemberben pedig már valószínűleg hatra emelkedik.

A Középső Korridor egyre nagyobb forgalmat kezel, az ADY Containter új fuvarokat indít az eurázsiai áruszállítási folyosón (képek forrása: Rail Freight)

Az infrastruktúrát azonban számos ponton kell fejleszteni. Az egyik ilyen a Georgiától a Fekete-tengeren át a tenger legforgalmasabb kikötőjének számító, romániai Konstancáig vezető, népszerű útvonal, melynél habár már számos hajót tettek elérhetővé a tengeri fuvarozáshoz, a romániai vasúti infrastruktúra meglehetősen elavult.

Az Azerbajdzsántól Törökországig vezető Baku–Tbiliszi–Karsz vasúti korridorvonal fejlettebbnek számít. Ez az útvonal évek óta segíti az eurázsiai áruforgalmat, de elsősorban az dél-európai célpontoknak kedvező.

Az ADY Container két új szolgáltatást indít a konstancai kikötőbe: az egyik a kazahsztáni Aktau kikötőjéből indulva kel át Kaszpi-tengeren, míg a másik a türkmenisztáni Türkménbasi kikötőjéből teszi ugyanezt. A grúziai Poti kikötőjéből két nap alatt érhető el Konstanca – számol be a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek