Kerülő útirányra terelik a prágai expresszeket

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.01.26. 15:00
Brandýs nad Orlicí állomás látványterve

Áprilisban indul az orlice-völgyi vasútvonal felújítása, több vonatot kénytelenek Havlíčkův Brod irányába terelni.

A cseh vasúti infrastruktúra-kezelőség szerződést kötött az Ústí nad Orlicí–Brandýs nad Orlicí, tízkilométeres szakasz teljeskörű felújítására. A fontos nyugat–keleti vasútvonal modernizálását az Eurovia, Chládek a Tintěra Pardubice, az Elektrizace železnic Praha és a GJW Praha cégek alkotta konzorcium végzi. A versenypályázaton győztes vállalati csoport 3,396 milliárd koronáért (45,85 milliárd forint) végzi el a felújítást, amely jóval meghaladja a pályázatot kiíró megrendelő becslését (júliusban még 2,721 milliárddal számoltak).

Az Ústí nad Orlicí–Brandýs nad Orlicí szakasz egyike a legfontosabb vasútvonalnak Csehországban, egyben egyike a legproblémásabb szakaszoknak a tagolt terepviszonyok miatt, valamint a biztosítóberendezés elavultsága miatt is. Ezen a szakaszon mennek keresztül a Prágából Morvaországba, Sziléziába közlekedő vonatok legnagyobb része. A pályakapacitás miatt a tehervonatok sok esetben hosszabb ideig is vesztegelnek Česká Třebová teherpályaudvarán. A vasútvonal teljeskörű felújítása magában foglalja a vasúti al- és felépítmény átépítését, a vasúti töltések megerősítését, felújítják a vonali biztosítóberendezést, a távközlési rendszereket és berendezéseket, kicserélik a felsővezetékeket is. A szakaszon összesen tizennégy hidat újítanak fel.

Egyelőre a kékkel jelölt szakasz felújítását készítik elő, de a távlati tervek egy új nyomvonal (zöld színnel jelölt) kiépítéséről szólnak alagutakkal

Teljeskörű felújításon esik át Brandýs nad Orlicí állomás, meghosszabbítják a peronokat, aluljárót építenek, amelyről akadálymentesen lehet majd a peronra jutni. Bezpráví megállóhely megszűnik, a közelében viszont egy új kitérőt építenek a pályakapacitás növelése, és az esetleges rendkívüli helyzetek könnyebb kezelése érdekében. A maximális sebesség a mostani nyolcvanról száztíz kilométer per órára nő. A munkákat a szerződés értelmében 2021. áprilisában kezdik, a 2023 közepén fejezik be.

A felújítás sok esetben egyvágányú közlekedés bevezetését követeli, ami miatt jelentősen csökken a pálya befogadóképessége. Sőt, nem sokkal messzebb innen, a teljes pardubicei állomáskörzetet is átépítik, így a vasúttársaságok megegyezése alapján minden Brünnbe közlekedő járatot áprilistól átirányítanak a Cseh Fennsíkon (Vysočina) át vezető vasútvonalra. Emiatt a Budapest és Prága között közlekedő Metropolitan eurocity vonatok is Kolínt elhagyva Havlíčkův Brod felé kanyarodnak. A kerülés miatt a vonatok menetideje is jócskán megnő, körülbelül egy órával lesz hosszabb a Prága–Brünn viszonylat. A tereléseket a tervek szerint május 4-étől kezdik.

A prágai gyorsvonatoknak nem ismeretlen a Cseh Fennsíkon (Vysočina) át vezető vasútvonal, hiszen a Brno–Česká Třebová vasútvonal villamosítása előtt is erre közlekedett például a Hungária vagy a Pannónia is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek