Kész a pálya: újra végig személyvonattal Debrecentől Füzesabonyig

Károly Szabolcs   ·   2023.06.05. 18:00
0804_E3VA8959_230605_

Véget ért a több évig tartó vágányzár, június 5-étől ismét végigmennek a személyvonatok. Ott voltunk az első napon.

A magyar kormány még 2018 végén hozott határozatot a 108-as számú Debrecen–Füzesabony vasútvonal Debrecen és Macs közötti szakaszának korszerűsítésével kapcsolatban, a cívisváros északnyugati határában, az úgynevezett Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben (ÉNYGÖ) épülő BMW-gyár vasúti kiszolgálása okán. A pályaszakasz felújítására 2019 októberében írt ki közbeszerzést a közúti és vasúti beruházásokat akkoriban kezelő NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A közbeszerzés nyertesének a V-Híd Építő Zrt.-t nevezték meg 2020 februárjában, a cég nettó 54 milliárd 859 millió 115 ezer 262 forintot kért a kivitelezésért.

Tócóvölgy megújult állomása (fotók: Vörös Attila)

A tender tizenöt kilométer hosszú vasúti pálya korszerűsítését foglalta magába, többek között a második vágány megépítését Debrecen és Tócóvölgy állomások között, Tócóvölgy teljes átépítésé, valamint 3,6 kilométer hosszban nyomvonal-korrekciót Macs megálló- és rakodóhely környékén.

Korszerűbbé vált a kismacsi megálló is

A fejlesztés során létrehoztak Macs Ipari Park elnevezéssel egy magasperonos megállóhelyet, valamint egy teherpályaudvart: előbbi a leendő autógyár dolgozóit fogja kiszolgálni, egy autóbuszfordulóval megspékelve, utóbbi pedig a gyárban készülő járművek tehervonatra rakodását teszi majd lehetővé négy, egyenként 755 méter hosszú rakodó-, valamint egy 1,1 kilométeres átmenővágánnyal. Ezeken felül Macs megállót háromvágányos állomássá alakították át, a vonalszakaszra engedélyezett legnagyobb sebesség száz kilométer per órára, a tengelyterhelés pedig 225 kN-ra emelkedett.

A Tócóvölgy és Macs állomások közötti, megújult pályaszakasz helyszínrajza (forrás: Kapella.hu)
Macs Ipari Park bejárata Debrecen felől

A BMW-gyár építése miatt az elmúlt bő négy évben szinte végig teljes kizárásos vágányzárat rendeltek el a 108-as vonal Debrecen és Balmazújváros közötti szakaszán, ez idő alatt az utasoknak vonatpótló buszokra kellett szállniuk. Első körben a gyár tereprendezési munkálatai miatt 2019. május 2-ától szeptember 29-éig kellett buszozni – az eredeti tervek szerint decemberig tartott volna a pótlás, viszont kevesebb kavicsos tehervonatra volt szükség, mint várták, így szeptember végétől ismét végigmehettek az „ablakos” vonatok a teljes szakaszon.

A BMW-gyár nagy része már szerkezetkész
Vonatkereszt Macs Ipari Parknál: a 6617-es a négyvágányú rendezőpályaudvaron lopakodik át negyvennel, a 6632 pedig a külső átmenőn halad át

A hosszú, szinte soha véget nem érő pótlózási időszak 2020 júliusának végén vette kezdetét. Első körben Tócóvölgy állomás átépítése és a kétvágányúsítás zajlott 2021. február végéig, majd márciustól estek neki az átrakópályaudvar kialakításának és a nyomvonal-áthelyezésnek, ami 2 évig és 3 hónapig tartott. Végül az első vonatok 2023. június 5-én haladhattak végig újra a teljes vonalon.

Macs eddig megálló- és rakodóhely volt, a fejlesztés során háromvágányú állomássá alakult át

Habár a 2022/2023-as menetrendi év már közvetlen Debrecen–Füzesabony–Eger interrégió-vonatokkal számol, a vágányzár – valamint a füzesabonyi irányváltás okán a megfelelő járművek (üzemképes vezérlőkocsik, motorvonatok) hiánya – miatt eddig még nem indulhattak el a két vármegyeszékhelyet összekötő, régi-új közvetlen járatok. A 2010/11-es menetrendi évtől napi hét közvetlen vonatpár közlekedett a Fehérgyarmat–Debrecen–Eger viszonylaton; a szolgáltatás a vezérlőkocsik gyakori műszaki hibái miatt mindössze pár évet élt meg.

Augusztusban valószínűleg itt fognak majd dolgozni komolyabban, így újabb háromhetes vágányzárra kell számítani

Idén augusztusban még számolni kell egy háromhetes kizárásos vágányzárral, a Tócóvölgy–Macs állomásközben egy nem vasúti műtárgy építése okán. Addigra várhatóan elkészül a 101-es (Püspökladány–Biharkeresztes) vasútvonal villamosítása is, így az onnan felszabaduló egy–két Csörgőt/Hörgőt (remot Csörgőt) is át lehet irányítani a 108-asra, Fecske-vezérlőkocsis üzemmel – Debrecenben cirka két éve öt, korábban Papagáj Szilikkel együttműködő BDt vezérlőt (8005 400–404) alakítottak át a 418 300-as mozdonyokkal való ingaüzemre, ezek eddig elsősorban a Debrecen–Mátészalka–Fehérgyarmat vonatokat járták.

Balmazújváros állomása, ami az elmúlt cirka négy év nagy részében a vonal egyik végállomása volt

A 108-as vonal fejlesztésének második fázisára 2021 decemberének végén írták ki a közbeszerzést. Eredményt 2022 novemberében hirdettek: a V-Híd Építő Zrt. nettó 35 milliárd 456 millió 485 ezer 105 forintért szerezte meg az üzletet – a NIF eredetileg még nettó 25 milliárd forintos keretet szánt rá. A beruházás során Macstól tovább, Balmazújvárosig, körülbelül tizenegy kilométeren épülne át a vasúti pálya, ezen felül pedig a 29,2 kilométer hosszú Debrecen–Balmazújváros szakaszon, összesen 55,1 kilométernyi sínpár felett épülne ki a felsővezeték és a 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú betáplálás.

Vonatkereszt Ohat-Pusztakócson. A remot Csörgők vették át az uralmat a 108-ason, igaz, az ingázást az első napon nem minden vonat esetében alkalmazták
Púposos Tisza-tó sebesvonat Egyeken
Remot Csörgő, BDbh-val, fecske Bhv-kkal, a végén 400-as BDt-vel
A 400-as BDt-kben nem fér el túl sok bringa, ötnek van hely elvileg

(Nyitóképünkön szembeforgalom a Debrecen és Tócóvölgy közötti kétvágányú szakaszon. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek