Kész a pálya: újra végig személyvonattal Debrecentől Füzesabonyig
Véget ért a több évig tartó vágányzár, június 5-étől ismét végigmennek a személyvonatok. Ott voltunk az első napon.
A magyar kormány még 2018 végén hozott határozatot a 108-as számú Debrecen–Füzesabony vasútvonal Debrecen és Macs közötti szakaszának korszerűsítésével kapcsolatban, a cívisváros északnyugati határában, az úgynevezett Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben (ÉNYGÖ) épülő BMW-gyár vasúti kiszolgálása okán. A pályaszakasz felújítására 2019 októberében írt ki közbeszerzést a közúti és vasúti beruházásokat akkoriban kezelő NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A közbeszerzés nyertesének a V-Híd Építő Zrt.-t nevezték meg 2020 februárjában, a cég nettó 54 milliárd 859 millió 115 ezer 262 forintot kért a kivitelezésért.
A tender tizenöt kilométer hosszú vasúti pálya korszerűsítését foglalta magába, többek között a második vágány megépítését Debrecen és Tócóvölgy állomások között, Tócóvölgy teljes átépítésé, valamint 3,6 kilométer hosszban nyomvonal-korrekciót Macs megálló- és rakodóhely környékén.
A fejlesztés során létrehoztak Macs Ipari Park elnevezéssel egy magasperonos megállóhelyet, valamint egy teherpályaudvart: előbbi a leendő autógyár dolgozóit fogja kiszolgálni, egy autóbuszfordulóval megspékelve, utóbbi pedig a gyárban készülő járművek tehervonatra rakodását teszi majd lehetővé négy, egyenként 755 méter hosszú rakodó-, valamint egy 1,1 kilométeres átmenővágánnyal. Ezeken felül Macs megállót háromvágányos állomássá alakították át, a vonalszakaszra engedélyezett legnagyobb sebesség száz kilométer per órára, a tengelyterhelés pedig 225 kN-ra emelkedett.
A BMW-gyár építése miatt az elmúlt bő négy évben szinte végig teljes kizárásos vágányzárat rendeltek el a 108-as vonal Debrecen és Balmazújváros közötti szakaszán, ez idő alatt az utasoknak vonatpótló buszokra kellett szállniuk. Első körben a gyár tereprendezési munkálatai miatt 2019. május 2-ától szeptember 29-éig kellett buszozni – az eredeti tervek szerint decemberig tartott volna a pótlás, viszont kevesebb kavicsos tehervonatra volt szükség, mint várták, így szeptember végétől ismét végigmehettek az „ablakos” vonatok a teljes szakaszon.
A hosszú, szinte soha véget nem érő pótlózási időszak 2020 júliusának végén vette kezdetét. Első körben Tócóvölgy állomás átépítése és a kétvágányúsítás zajlott 2021. február végéig, majd márciustól estek neki az átrakópályaudvar kialakításának és a nyomvonal-áthelyezésnek, ami 2 évig és 3 hónapig tartott. Végül az első vonatok 2023. június 5-én haladhattak végig újra a teljes vonalon.
Habár a 2022/2023-as menetrendi év már közvetlen Debrecen–Füzesabony–Eger interrégió-vonatokkal számol, a vágányzár – valamint a füzesabonyi irányváltás okán a megfelelő járművek (üzemképes vezérlőkocsik, motorvonatok) hiánya – miatt eddig még nem indulhattak el a két vármegyeszékhelyet összekötő, régi-új közvetlen járatok. A 2010/11-es menetrendi évtől napi hét közvetlen vonatpár közlekedett a Fehérgyarmat–Debrecen–Eger viszonylaton; a szolgáltatás a vezérlőkocsik gyakori műszaki hibái miatt mindössze pár évet élt meg.
Idén augusztusban még számolni kell egy háromhetes kizárásos vágányzárral, a Tócóvölgy–Macs állomásközben egy nem vasúti műtárgy építése okán. Addigra várhatóan elkészül a 101-es (Püspökladány–Biharkeresztes) vasútvonal villamosítása is, így az onnan felszabaduló egy–két Csörgőt/Hörgőt (remot Csörgőt) is át lehet irányítani a 108-asra, Fecske-vezérlőkocsis üzemmel – Debrecenben cirka két éve öt, korábban Papagáj Szilikkel együttműködő BDt vezérlőt (8005 400–404) alakítottak át a 418 300-as mozdonyokkal való ingaüzemre, ezek eddig elsősorban a Debrecen–Mátészalka–Fehérgyarmat vonatokat járták.
A 108-as vonal fejlesztésének második fázisára 2021 decemberének végén írták ki a közbeszerzést. Eredményt 2022 novemberében hirdettek: a V-Híd Építő Zrt. nettó 35 milliárd 456 millió 485 ezer 105 forintért szerezte meg az üzletet – a NIF eredetileg még nettó 25 milliárd forintos keretet szánt rá. A beruházás során Macstól tovább, Balmazújvárosig, körülbelül tizenegy kilométeren épülne át a vasúti pálya, ezen felül pedig a 29,2 kilométer hosszú Debrecen–Balmazújváros szakaszon, összesen 55,1 kilométernyi sínpár felett épülne ki a felsővezeték és a 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú betáplálás.
(Nyitóképünkön szembeforgalom a Debrecen és Tócóvölgy közötti kétvágányú szakaszon. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!