Kétszáznegyven milliárd forint járműpark-fiatalításra
Már megint nagymértékű járműbeszerzésbe kezd a Cseh Vasutak. Kell is a vérfrissítés, hiszen egyre többen utaznak a cseh nemzeti vasúti személyszállító vonatain. A krónikus járműhiány a napokban már oda vezetett, hogy a Prágából Plzeňbe és Cheb, vagy Klatovy irányba közlekedő Rx kategóriás vonatokat (úgynevezett jobb minőségű gyorsvonat - igen, ilyen is van) lefokozták sima gyorsvonattá. Erre főképpen azért került sor, mert a müncheni expresszekre a német Länderbahn partner nem tudja biztosítani az ígért vasúti kocsikat. A cseheknek így saját tartalékból kell megoldaniuk a járművek pótlását, és természetesen a nemzetközi expressz elsőbbséget élvez.
A Cseh Vasutak 2017-ben 174,7 millió utast szállított, ami igaz, hogy csak kétszázalékos növekedést jelent a 2016-os eredményhez képest, de rekordnak számít 2008 óta. A leutazott utaskilométer értéke is öt százalékkal, 7,778 milliárd utaskilométerre nőtt. Ez azt jelenti, hogy a Cseh Vasutak egy utasa átlagosan 18 utazást ejtett meg az elmúlt évben, egy út átlagos hossza pedig 44,5 kilométer volt. A két legnagyobb magán-személyszállító vasúttársaság adatai is javultak. A Regiojet utasszám-növekedése 2017-ben 25 százalékos volt, ez összesen 4,7 millió utast jelent. A LeoExpress pontos adatokat nem hozott még nyilvánosságra, de náluk is biztosan növekedés várható.
Éppen az erősödő konkurencia miatt a Cseh Vasutak az idén masszív járműpark-fiatalításba korezd. A nemzeti vasúttársaság tervei szerint 2018-ban kilencven új vasúti kocsira és harmincegy villamos motvonatra írnak ki közbeszerzési pályázatot. Ezeket a járműveket a távolsági járatokra szánják majd. Ezen kívül harminc villamos- és nyolc dízelmotorvonat beszerzésére írnak ki még pályázatot az idén, amiket a regionális vonalakon használnak majd. A beszerzések összesen húszmilliárd korona értékűek (240 milliárd forint). A Cseh Vasutaknak 2019 végéig van közszolgálati szerződése a vasúti közlekedés biztosítására az országban, ez után a tervek szerint versenypályázatok alapján döntik el majd az egyes kerületek, hogy melyik vasúti személyszállítási szolgáltatótól rendelik meg a szükséges közszolgálati közösségi közlekedést. A Prága–Pozsony–Budapest vonalra tervezett 50 új vasúti kocsi beszerzési pályázata már folyamatban van, ezek a kocsik hasonló minőségűek lesznek majd, mint a Magyarországon is ismert Railjetek. A villamos vonatokat tekintve várhatóan további InterPanterek és RegioPanterek jöhetnek.
Mindeközben a tervezett tempóban zajlik a Pendolinók felújítása, jelenleg már két szerelvény a ráncfelvarrott állapotban közlekedik, a járműjavítóban pedig kés alá került a harmadik szerelvény. A studénkai szerencsétlenségben összetört Pendolinó is hamarosan, talán már februárban visszaállhat a forgalomba.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!