Már kétszáznál is több orosz személykocsi közlekedik Egyiptomban

iho/vasút   ·   2021.01.28. 12:00
enr_tmh_kocsik_kairo

A Transzmasholding napi egy járművet épít meg Tverben, és már Dunakeszin is elkészültek az első magyar összeszerelésű kocsik.

Az egyiptomi nemzeti vasút ENR 2018 szeptemberében állapodott meg az orosz Transzmasholdinggal (TMH) összesen 1300 személykocsi vásárlásáról. Az üzlet értéke egymilliárd euró, vagyis körülbelül 350 milliárd forint. A gyártó a járművekre háromévnyi garanciát vállal.

Az orosz vállalat 2020-ban összesen 226 harmadosztályú, 88 ülőhelyes, légbefúvásos kocsit épített meg oroszországi, tveri üzemében. A gyártó havonta rakja hajóra és indítja útnak a kész kocsikat, a jelenlegi utolsó, decemberi adag 19 járműből állt, a szállítmány január 7-én futott be Egyiptomba. A járművek közül eddig összesen 207 állt forgalomba az afrikai országban. A kocsik karbantartását a TMH végzi egyiptomi telephelyén, mely jelenleg korszerűsítés alatt áll.

Az elmúlt év meghatározó volt a beruházás történetében. Miután 2019 decemberében az orosz Roseximbank és a magyar Eximbank megállapodott a finanszírozás részleteiről, 2020 májusában megkezdődött a kocsik sorozatgyártása a koronavírus-pandémia által nehezített körülmények között. Az első kész járművek júniusban hajóztak be az alexandriai kikötőbe. Július óta havonta 35 kocsi – nagyjából napi egy – készül el. Az első kocsik július végén álltak forgalomba Egyiptomban, három útvonalon: az utasok a Kairó és Alexandria közötti 208 kilométeren, a főváros és Aszjút közötti 380 kilométeren, valamint a 473 kilométer hosszú Kairó–Szohág viszonylaton utazhatnak az új járművekkel.

Az összeszerelés nagyobbik része a vállalat által 2020 júniusában felvásárolt Dunakeszi Járműjavítóban (DJJ) történik, ahol 680 kocsit terveznek megépíteni. A megállapodás értelmében a járművekhez legalább 51 százalékban kell magyar előállítású alkatrészeket felhasználni. 2020-ban a DJJ-ben is megkezdődött a kocsik összeszerelése, jelenleg körülbelül ötvenen dolgoznak a projekten. Az ENR szakemberei a napokban nyilvánították késznek az első négy járművet, így ezeket februárban már szállíthatják is Egyiptomba. A következő hat kocsi február során készülhet el.

2021-ben a projekt újabb szakasza kezdődik: elindul a légkondicionált kocsik sorozatgyártása.

Az ENR új zászlóshajóit öt kivitelben fognak készülni: légbefúvásos, valamint légkondicionált, harmadosztályú kocsiból ötszáz-ötszáz, másodosztályú, légkondicionált kocsiból 180, első osztályú, légkondicionált járműből kilencven, másodosztályú, légkondicionált, büférésszel is ellátott kocsiból pedig harminc épül meg, várhatóan öt év alatt. A kocsik tervezett élettartama negyven év.

A száz százalékban magántulajdonú, orosz Transzmasholding Oroszország és a FÁK-térség elsőszámú, világviszonylatban pedig negyedik legnagyobb gyártója a nagyvasúti és városi vasúti piacon. A moszkvai központú vállalatcsoport korszerű, integrált közlekedési termékek és szolgáltatások teljes palettáját kínálja az új járművek tervezésétől és fejlesztésétől azok korszerűsítésén, karbantartásán, valamint életciklus-szolgáltatásokon át a digitális jelzőberendezésekig és forgalomirányító rendszerekig. Az összesen több mint százezer embert foglalkoztató TMH 2019-ben 5,9 milliárd euró (körülbelül mint 2100 milliárd forint) bevételt könyvet el.

A TMH International nyílt forrású technológiai partnerként, ipari befektetőként támogatja a vasúti ágazat fellendülését azokban az országokban, amelyekben jelen van. A svájci központú, Zug székhelyű társaság vasúti szolgáltatásokat és gördülőállományt nyújt a helyi ellátási láncokra támaszkodva. A TMH-csoporthoz tartozó TMH International összesen 1200 alkalmazottat foglalkoztat a világ számos pontján, többek között Argentínában, a Dél-afrikai Köztársaságban, Egyiptomban, Izraelben, Kazahsztánban, Magyarországon és Németországban.

(X)

(Nyitóképünkön számos TMH-kocsi pózol Kairóban. Fotó: TMH)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek