Meg kell békélni az eltérő lengyel és ukrán vasúti infrastruktúrával

iho/vasút   ·   2023.03.13. 15:00
tehervonat_lengyelorszag

Az akadályok hatékony felszámolása érdekében tisztában kell lenni azok eredetével: nem a nyomtávok közötti eltérés az egyetlen gátló tényező, számos egyéb is létezik.

„Meg kell békélni a Lengyelország és Ukrajna közötti infrastruktúra és gördülőállomány sokféleségével, és keresni kell az ez által létrjövő akadályok semlegesítésének módját” – mondta el Tadeusz Syryjczyk, a lengyel TOR Transport Consultants Group tanácsadó cég partnere a vállalat által a „Lengyel–ukrán vasúti kapcsolatok – jelenlegi helyzet, potenciál, kihívások” címmel írt és tavaly ősszel publikált jelentésében. A jelentést áprilisban a TOR projektmenedzsere, Michal Grobelny mutatja majd be a varsói vasúti árufuvarozási csúcs (RailFreight Summit) egyik ülésén, melynek célja, hogy egymáshoz közelebb hozza a lengyel és ukrán vasúti árufuvarozási szakembereket.

Syryjczyk szerint az akadályok hatékony felszámolása érdekében először is tisztában kell lenni azok eredetével, hiszen nem a nyomtávok közötti nyilvánvaló eltérés az egyetlen ilyen, és semmi esetre sem azt a legidőigényesebb leküzdeni – többek között az üzemeltető területi korlátai, a vámeljárások, a nyomtáv és a betáplálási rendszerek is fennálló akadályok.

A jelentés alapján több akadály oka maga a bürokrácia: „Egy vasúttársaság engedélye hagyományosan csak egyetlen állam területére terjedt ki, az uniós szabályozás ezt a határt alig lépi túl, legfeljebb csak az EU-n belül. A gördülőállomány jóváhagyása hasonló utat jár be, a közös európai nyilvántartást még csak most kezdték el használni.”

Ha ez az unión belül akadály, akkor az ukrán határnál még inkább az: területi korlátokat állít az üzemeltetőknek és a gördülőállomány tanúsításához, továbbá bonyolult, időigényes vámeljárásokat is eredményez a határon – a lengyel határnál zajló vámeljárások bonyolultságát egy, a malaszewiczei határátmenethez tett, gyors látogatás során mutatják majd be az áprilisi csúcs során.

Syryjczyk szerint viszont közös lengyel–ukrán cégekkel enyhíteni lehet az akadályokat. Az Ukrán Vasutak (UZ) európai leányvállalatának elindítása jó lépés lenne ebbe az irányba. Hosszú távon pedig Ukrajna európai uniós integrációja átlépheti a strukturális korlátot azzal, hogy működési engedélyt ad a vasútvállalatoknak az EU-ban és Ukrajnában is.

A bürokrácián felül műszaki akadályok is állnak a zavartalan vasúti közlekedés előtt. Az egyik ilyen a már sokszor tárgyalt eltérés a nyomtávok között: a lengyel vasúthálózat nagy része az európai szabványnak számító, 1435 milliméteres normál nyomtávval épült ki, Ukrajnában viszont szinte csak az ex-szovjet, 1520 milliméteres, széles pályák futnak. Ezzel a rendszerrel Lengyelországban 567 kilométernyi vonal épült ki, az ukrán határtól az ország belseje felé, Slavkovig.

A nyomtávkülönbség a hálózat mindkét oldalán korlátozza a közlekedésre képes járműállományt. Viszont nemcsak ez a korlát: a járművek számos változata létezik, többfajta kapcsolókészülékkel, és nem mindegyik készülék megfelelő a határ másik oldalán. Ráadásul a villamosítási rendszerek is eltérőek: Lengyelországban a három kilovoltos egyenáramú (DC) rendszer a standard – habár a leendő lengyel nagysebességű vonalakat várhatóan már a 25 kilovoltos rendszerrel fogják majd kiépíteni –, Ukrajnában viszont alapvetően a 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetékkel villamosítanak, habár létezik néhány három kilovoltos vonalszakasz, és az országon belül is vannak különböző feszültségek, például Lembergben (Lviv). Przemyślben a nyomtávot kell majd megváltoztatni, Lembergben a betáplálást, és csak akkor lehet majd akadálymentesen eljutni Kijevbe vagy Odesszába.

Az új mozdonyok és villamos motorvonatok esetében a korszerű erősáramú elektronikának köszönhetően egyre könnyebb két- vagy többáramrendszerű járműveket építeni, a gördülőállomány viszont meglehetősen változatos, és ezt nem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni. Vagyis a határnál mindenképp keletkezik időveszteség. A szakember szerint ezért az új járművekbe történő befektetést mindezen akadályok figyelembevételével kell végrehajtani – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Pixabay / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek