Megduplázná magyarországi mozdonyflottáját a Skinest Rail

A felújított Szergejek és Ludmillák iránti növekvő keresletet jelzi, hogy már tizenöt Daugavpilsben felújított mozdony teljesít szolgálatot a hazai vasútvállalatoknál. Ezek a mozdonyok akár négyszer költséghatékonyabbak lehetnek az újaknál, de talán a legnagyobb előnyük az, hogy néhány hónap leforgása alatt átvehetők, szemben az új beszerzések két-három éves várakozási idejével.
Másodvirágzásukat élik az egykori szovjet gyártású dízelmozdonyok régiónkban. A GYSEV Cargo 2012-ben bérelt először külföldről 232-es sorozatú, egykori német Ludmilla mozdonyokat. A kedvező tapasztalatok egyre több áruszállító vasút kedvét hozták meg itthon is a Magyarországon 648-es sorozatú nagyvasak iránt. Emellett az észt Skinest cégcsoporthoz tartozó, a lettországi Daugavpilsben működő mozdonyjavító lehetővé tette szélesről normál nyomtávra átépített M62-esek bérletét és lízingjét is. A magyarországi terjeszkedésről, a dízelmozdonyok európai piacáról Vladislavs Pavlovicz-csal, a DLRR (Daugavpils Locomotive Repair Plant) igazgatótanácsának tagjával, a Skinest Rental vezérigazgatójával.
– Hogyan került képbe a közép-európai piac a Baltikumból indult Skinest cégcsoportnak?
– Magyarországon a GYSEV Cargo volt az első ügyfelünk, a soproniak nagyteljesítményű, megbízható és költséghatékony dízel vontatási megoldást kerestek. Ezt a feladatot meg tudtuk oldani, és azt láttuk, hogy egyre nagyobb az igény Magyarországon a dízel vontatójárművek iránt. A régió más országaiban – például Lengyelországban és Németországban – már korábban is jelen voltunk. Azt tapasztaltuk, hogy egyre többen keresnek felújított, egykori szovjet dízelmozdonyokat, ezért Magyarország mellett Szlovákiában és Szerbiában is piacra léptünk.
– Milyen szerepe volt ebben, hogy az orosz-ukrán háború miatt a Baltikumban sok mozdony szabadult fel a visszaeső orosz kikötői forgalmak miatt?
– Amikor kitört a háború, akkor nem csak nálunk csökkent a vasúti forgalom, hanem hirtelen megnőtt a vasúti áruszállítás iránti igény Közép-Európában, mivel az ukrán tengeri külkereskedelmet a vasút váltotta ki. Ehhez pedig jó állapotú dízelmozdonyokra volt szükség, mi pedig készen álltunk: minden elérhető járművünket ide küldtük, és mindegyiknek találtunk is munkát. Megvolt a tudásunk és a technikai hátterünk ahhoz, hogy széles nyomtávú járművekből hogyan építhetünk át mozdonyokat normál nyomtávra. Magyar partnereinkkel együttműködve megtaláltuk a megoldást arra is, hogyan lehet ezeket üzembe helyezni Magyarországon.
Galéria:



– Úgy tudom, a felújítási munkák főleg Lettországban zajlanak, de a karbantartás már Magyarországon. Igaz ez?
– Igen, korábban csak karbantartással foglalkoztunk itt, de most már a lettországi know-how segítségével Magyarországon is el tudunk végezni komolyabb javításokat, fővizsgákat is. Ilyenkor a főbb részegységeket javításra, felújításra a lett központba küldjük, majd Budapesten építjük be a mozdonyokba. Cégünk nem csak bérbeadással és lízinggel foglalkozik, de mozdonyüzembentartóknak is tudunk mobil- és egyéb javítási munkákat végezni, továbbá alkatrészkereskedelemmel és alkatrészfelújítással is foglalkozunk.
– Új dízelmozdonyból alig néhány típus érhető el az európai piacon. Miért inkább a használt járműveket keresik a vasútvállalatok?
– A közép-európai piacon egyértelműen a használt járművek jelentik a legköltséghatékonyabb megoldást. Egy új dízelmozdony ára legalább négyszerese a felújítotténak. Az ár mellett legalább ilyen fontos szempont az elérhetőség: egy új mozdonyra akár három–négy évet is várni kell a rendelés leadása után, hogy átvehető legyen. Mi fél éven belül át tudjuk adni a járműveket, amik ugyanazt a munkát el tudják végezni, mint egy új jármű. Azt fontos kiemelni, hogy a vasúti áruszállítás esetében az egyik legfontosabb versenyszempont, hogy milyen költségek mellett tudják a vállalatokat az árukat elszállítani. Mi azt valljuk, hogy az olcsó és a drága mozdonyok ugyanazt a munkát végzik el. Az ajánlatunk pedig az, hogy az új mozdonyokhoz képest negyedáron lehet az általunk felújított, megbízható eszközökkel dolgozni.
– Meddig lehet életben tartani a régi szovjet mozdonyokat?
– Addig, ameddig a piac igényt tart rájuk. Teljes mértékben modernizáljuk őket: motort, elektromos rendszereket, vezérlést cserélünk. Az eredeti mozdony teljesen újjászületik, így még évtizedekig lehet használni ezeket.
– Mi a helyzet az üzemeltetési és karbantartási feladatokkal, hogyan lehet ezt főleg a kisebb sorozatok esetében a vasútvállalatoknál megoldani?
– Mi eredetileg karbantartó cégként indultunk Magyarországon, de mostanra teljes körű szolgáltatást kínálunk, a mobiljavítástól kezdve a fővizsgáig. Az ügyfeleinknek nem kell külön foglalkozniuk a javítási és karbantartási kérdésekkel – mindent mi intézünk. Ez különbséget jelent a piacon, mert nálunk megvan a szükséges alkatrészbázis, szaktudás és gyors reakcióidő.
– Milyen típusú mozdonyokkal dolgoznak? Csak Ludmilla és Szergej?
– Bár ezek képezik a flottánk gerincét, de nyitottak vagyunk más típusokra is, akár dízel, akár villamosmozdonyról, vagy bármilyen vasúti járműről van szó – mi az ügyfelek igényeihez igazodunk. A korábbi szovjet piacról származó széles nyomtávú mozdonyokból több mint száz, részben a közép-európai piac igényeinek megfelelően átalakított járműből álló flottával rendelkezünk.
– Magyarországon mennyi mozdonyt üzemeltet a DLRR, mik a jövőbeli terveik?
– Jelenleg tizenöt mozdonyunk van a magyar piacon, de terveink szerint a következő egy-két évben szeretnénk ezt a számot körülbelül harmincra növelni. Folyamatban van a vasútvállalati bejegyzésünk is – ám nem az ügyfeleinkkel kívánunk versenyre kelni, hanem a belső áruszállítási igényeinket indokolt saját kézbe venni.
– Mennyire bonyolult a lettországi, széles nyomtávon elérhető járműjavítóból idehozni, és szükség esetén visszajuttatni a mozdonyokat?
– Ez valóban nem egyszerű feladat. A Ludmillák nagyjavításával összefüggésben két évtizeddel ezelőtt indult az együttműködésünk a Deutsche Bahnnal. Akkor sok munkánkba került, hogy kialakítsuk azt a speciális, forgóvázcserés megoldást, amivel a mozdonyok vendégforgóvázon eljutnak a litván–lengyel határról Daugavpilsba. Ez ma már rutinszerűen működik, ha nem is egyszerű és olcsó a szállítás. Ami igazán jelentős kihívás, az Ukrajnából eljuttatni a mozdonyokat nagyjavításra, mert Lengyelországon keresztül így két forgóvázcserére is szükség van. Hiába költséges ez, az ukrán partnereinknek megéri, mert nagyon fontos számukra a nálunk elérhető magas minőség.
– Hogyan birkóznak meg az EU-s szabályozásokkal, mennyire összetett a hatósági ügyintézés?
– Bonyolult és költséges az előírásoknak megfelelni, de betartjuk a szabályokat. Az uniós országok vasútjain dolgozó mozdonyainkat abban az országban regisztráljuk, ahol éppen szükség van rájuk. Tapasztalatunk szerint a magyar hatóságok viszonylag rugalmasok és együttműködők – tisztelet ezért nekik.
– A dízelmozdonyok bérbeadásán és lízingjén kívül milyen egyéb vasúti szolgáltatásokat nyújt a Skinest cégcsoport?
– Teljes körű megoldásokat kínálunk a vasúti szektor számára. A mozdonyok felújítása és bérbeadása mellett aktívan fejlesztjük karbantartási szolgáltatásainkat – mobil szervizcsapataink és állandó bázisaink egyaránt rendelkezésre állnak. Vállaljuk fővizsgák és időszakos javítások elvégzését, valamint alkatrészek szállítását és felújítását is. Komoly tapasztalatunk van a vasúti járművek korszerűsítésében: mozdonyoktól kezdve az utas- és metrószerelvényeken át egészen a villamosokig. Partnereinket végig tudjuk kísérni a járművek teljes életciklusán – a beszerzéstől kezdve az üzemeltetésen és karbantartáson át egészen a javításig. Ez lehetővé teszi ügyfeleinknek, hogy a szállításra összpontosítsanak, miközben a műszaki hátteret teljes mértékben ránk bízhatják.
(Támogatott tartalom)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!