Minimális pénzt kapunk az EU-tól közlekedésfejlesztésre

iho/közút   ·   2012.11.08. 13:47

Az Európai Bizottság múlt héten kihirdette, mely országoknak, milyen fejlesztési projektekre és mekkora összeget ítéltek meg a transzeurópai közlekedési hálózatok fejlesztését illetően a TEN-T 2011 Éves Felhívás keretében. Az öt prioritás keretében különböző fejlesztési célokra közel 200 millió euró, többségében 50 százalékos mértékű támogatást osztanak szét, Magyarországnak azonban ismét csak ezreléknyi pénz jut – adja hírül közleményében a  Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület.

Az MGKKE a pénzek elosztását szerencsétlennek, sőt igazságtalansága miatt elkeserítőnek ítéli. A részletes lista áttekintése után nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a lényegesen jobb közlekedési infrastruktúrával és fejlesztési lehetőségekkel rendelkező régi európai tagállamok nagyságrendekkel több pénzhez jutnak, mint a jelentős infrastruktúra-elmaradottságban szenvedő új tagállamok, közöttük Magyarország. Ebben az eredményben természetesen az elégtelen lobbierő is megmutatkozik, ami egyenes következménye annak, hogy a 22 magyar Európa parlamenti képviselő közül egyetlen egy sem foglalt helyet a közlekedési és idegenforgalmi bizottságban (a póttag státuszú Európai Néppárti (jogi) dr. Kósa Ádám képviselőt nem számítva) – véli az MGKKE.

A sok támogatott fejlesztés közül Magyarország mindösszesen egyben vesz részt, egy Franciaországgal, Olaszországgal, Spanyolországgal és Szlovéniával közös projektben, amelynek az összesített támogatása 1,692 millió euró. A 913/2010-es számú EU szabályozás alapján megvalósítandó 6-os Vasúti Áruszállítási Korridorra vonatkozó tanulmányok készítésére és a menedzsment struktúra felállítására szolgál az ötös prioritás keretén belül megítélt összeg. Az ide érkező néhány százezer euróval szemben – ami aligha haladja meg a teljes TEN-T társfinanszírozási összeg 1 ezrelékét (!) – a gazdag EU tagállamok szinte kivétel nélkül több tízmilliós nagyságrendben részesülnek a központi közlekedésfejlesztési büdzséből – hangsúlyozza az egyesület.

Az „egyállamos akciók” magas számát (Spanyolország 9, Franciaország 7 és a másik három állam 6 nyertes projektjét) azért is keserű szemlélni, mert a projektjavaslatokat elemző brüsszeli igazgatóság az MGKKE által elindított „LNG szállítási és elosztási lánc előkészítő projekt” támogatási kérelmét azzal az indoklással utasította el, miszerint a projektet jegyző 8 cég egyetlen tagállamból (Magyarországról) származik. Az elutasítás indoklásában a TEN-T alapelveivel ellentétesnek beállított kizáró feltételt azonban a felhívásban is illett volna megemlíteni, ha egyáltalán volna ilyen, és nem pedig tipikus kettős mércéről volna szó – véli a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület.

Az egyesület szerint az elbírálók részrehajlása jelentős mértékben hátráltatja az európai politikai szlogenekben szereplő gondolatot: az egységes európai infrastruktúra és a kohéziós politika megvalósulását. A szlogeneken felül, a TEN-T pályázatok valóságos célja, hogy megteremtse az egységes és akadálymentes közlekedési infrastruktúra kiépítésének lehetőségét, ahol is egyre hangsúlyosabb az alternatív energiahordozók elterjesztésének, elérhetőségének szerepe – olvasható a közleményben.

Kapcsolódó hírek