Négy kétszintes villamos motorvonatot vásárolna a ZSSK

Korcsmáros Gábor   ·   2025.01.16. 12:00
zssk9

A feltételek alapján minden bizonnyal Stadler KISS szerelvények lesznek a befutók. 

Összesen négy, első körben csak két, plusz opcionálisan még két nagy kapacitású villamos motorvonat beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot a ZSSK szlovák személyszállító vasúttársaság a Pozsony–Zsolna (Bratislava–Žilina) vasútvonal kiszolgálására. A beruházás becsült értéke 102 millió euró, a finanszírozást uniós támogatásokból kívánják fedezni. Az új szerelvények első két példánya 2026-ban, a következő kettő pedig 2028-ban állhatna forgalomba.
 

Az új villamos motorvonatok elvárt paraméterei a következők: kapacitása 560 ülőhely, maximális sebesség 160 kilométer/óra, váltakozó, 25 kilovolt, 50 Herz feszültségrendszer alatti közlekedésre alkalmas (nem lesz többáramnemű), ETCS vonatbefolyásoló rendszer fedélzeti részével is felszerelt. A pályázati kiírás feltételei között az is szerepel, hogy a szerelvény villamosenergiaigénye vonatkilométerenként maximum 12 kilowattóra lehet, a ZSSK ezzel is próbálja csökkenteni a karbonlámnyomot.

Ha megnézzük a villamos motorvonat paramétereit, akkor kiderül, hogy ezeknek a feltételeknek leginkább a Stadler által gyártott KISS szerelvények felelnek meg. A ZSSK-nak már négy ilyen szerelvénye van is, amik ugyancsak a pozsonyi agglomerációban teljesítenek szolgálatot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

A hatodik emeletes railjet is próbázott

iho/vasút   ·   2025.06.21. 12:00

A svájci St. Margarethen és a voralbergi Wolfurt között futott póbaköröket az ÖBB hatodik, harmadik generációs railjet szerelvénye. Ha már arra jártunk, lefotóztuk a motorvonat pihenőjét – a jármű bárcájával (lauffähigkeitsbescheinigung) egyetemben…

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.