Nem jó, de nem is tragikus: késések szempontjából kétarcú volt a november a MÁV-csoportnál

MÁV/iho   ·   2025.12.17. 08:30
mavcsoport_buszvonat

Érdemi javulást a székesfehérvári, a nagykanizsai és a tapolcai vonalon tapasztalhattak, a ceglédi oldalban viszont visszaesést könyvelhettek el a vágányzár miatt.

Kétarcú eredményt hozott a téli menetrendváltás előtti utolsó hónap menetrendszerűségi statisztikája. Egyfelől beértek a székesfehérvári (30a), a tapolcai (29-es) és a nagykanizsai (30-as) vonalakon végrehajtott pályakarbantartási beruházások, amelyek ma már a pontossági adatok nagyfokú javulásában is megmutatkoznak. Másfelől azonban rontotta a hónap menetrendszerűségét a 100a vonalon, Cegléd környékén végzett pályakarbantartás: a munkálatok idejére tervezett vágányzári menetrend ugyanis túlságosan feszesnek bizonyult, így a járatok jelentős része itt csak késéssel tudott közlekedni.

A két hatás eredője, hogy a MÁV-csoport személyszállító vonatainak pontossága novemberben 76,66 százalékon alakult. Ez két százalékkal ugyan elmarad az előző hónapban mérttől, de négy százalékkal így is kedvezőbb a tavaly novemberi pontossági adatoknál, ami összességében a lassújelek (a vasúti sebességkorlátozások) felszámolásáért tett erőfeszítések létjogosultságát mutatja.

A 29-es, 30a és 30-as vonalak javuló menetrendszerűségében nemcsak a lassújelek feloldása – a 30a esetében a pályasebesség százhatvan kilométer/órára emelése – játszott meghatározó szerepet, hanem a nagyteljesítményű mozdonyok egyre nagyobb arányú üzembe állása is.

A rákosrendezői és több 71-es (veresegyházi) vonali lassújel megszűnését követően több mint hét százalékkal tudott javulni a veresegyházi vonal menetrendszerűsége. A közlekedési társaság várakozásainak megfelelően ugyancsak enyhe javulás következett be a pécsi vonalon, a Mecsek és Somogy Intercityket ugyanis szintén már túlnyomórészt nagyteljesítményű mozdonyok vontatják. E vonalak menetrendszerűségének javulása – a csatlakozási rendszerek miatt – a környező vonalakra is pozitív hatást gyakorol.

A húsz perc feletti késések aránya 6,5-ről négy százalékra csökkent tavaly novemberhez képest – természetesen ezek mindegyikére érvényes a MÁV-csoport nyáron bevezetett késési biztosítása, amely révén a jegyár felét visszafizetik az utasoknak.

Novemberben is folytatódott a legtöbb késést kiváltó lassújelek felszámolása. Ez hosszabb távon jótékony hatással van a pontosságra, rövidtávon azonban ronthatja a menetrendszerűséget. A 100a-n tartott vágányzár különösen sok késést okozott az utasoknak novemberben, amit épp hazánk legforgalmasabb IC-viszonylata, a szegedi Napfény Intercity sínylett meg leginkább. Ezért hasonló vágányzárak esetén lazább menetrendi struktúrákat alakít majd ki a Csoport a jövőben. A jelentősebb munkálatok, például az Albertirsa–Cegléd vágányzár befejezésével és a Keleti pályaudvari sebesség visszaemelésével ugyanakkor országszerte további érdemi javulás kezdődött a vonatok pontosságában.

Szomorú tény, hogy az elmúlt hónapban mintegy tizenöt halálos gázolás történt, amelyek hátterében részben öngyilkossági szándék, részben puszta figyelmetlenség állt. A győri, a miskolci és a szegedi vasútvonalakon átlagosan kéthetente történik ilyen, a vasútnak fel nem róható baleset.

A HÉV még a 2024. novemberi 99,65 százalékhoz képest is tudott javítani néhány század százalékot, ugyanakkor az autóbuszok menetrendszerűsége elmaradt a korábbi eredményektől. A regionális és távolsági járatok néhány tizedszázalékos romlását elsősorban az utascsereidők növekedése okozta a megállókban, a budapesti agglomerációs járatok több mint öt százalékpontos negatív változását pedig az MAN CNG-autóbuszok meghibásodása okozta – ezek ugyanakkor garanciális hibák, amelyeket decemberre sikerült elhárítani.

A vármegye- és országbérletek eladásai a tavalyi év azonos hónapja óta további öt–hét százalékkal növekedtek.

A részletes statisztika a MÁV-csoport oldalán, ide kattintva érhető el.

Írásunk a MÁV-csoport hivatalos közleménye alapján készült.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: MÁV-csoport)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek