Ötpontos cselekvési terv a DB-től

iho/vasút   ·   2019.01.29. 08:45
db2019-400

Richard Lutz, a Német Vasutak (DB) vezérigazgatója bemutatta a vasúttársaság 2019. évi terveit, amitől konkrét javulást várnak szolgáltatásaikban. A fejlesztések öt témakörre összpontosítanak. Az 1994-ben elkezdett vasúti reform óta ötven százalékkal nőtt a hálózat terheltsége, azaz átlagban a vonalhálózat minden kilométerén másfélszer annyi vonat közlekedik egy évben, mint negyed évszázada. Ugyanakkor évről évre nőtt az utasok száma is, így mára elérték a növekedés határát, telítődött a hálózat és szűk keresztmetszetek alakultak ki, ezért szükséges a kapacitás növelése.

Sokat elmond a németek gondolkodásáról, hogy a fentiek ellenére első helyen a távolsági járatok menetrendszerűségének javítását említik. Ebben az évben a 74,9 százalékos mutatót 1,6 százalékkal szeretnék javítani, hogy az év során a vonatok 76,5 százaléka érjen céljához késés nélkül. A megkésett vonatok megnehezítik a tervezett járműfordulók betartását, a személyszállító járműállományban okoznak hiányt, ezért a DB folyamatosan bővíti a gördülőállományát új járművekkel és a meglévő szerelvények meghosszabbításával.

A DB új IC2 emeletes intercity-vonatainak egyike (fotó: bahn.de)

Az ICE-szerelvényeket karbantartó hamburgi, kölni és krefeldi bázisokon 2019 nyaráig kétszáz fővel bővítik a karbantartók létszámát. Az ICE-k rendelkezésre állását öt százalékkal kívánják javítani, hogy napi 225 szerelvényt tudjanak kiadni a forgalomba. A 2018. decemberi menetrendváltáskor tizenöt új ICE4 és tíz IC2 szerelvény állt forgalomba, ami húszezer új ülőhelyet jelent. Ennek köszönhetően a távolsági járatokon a DB négy százalékkal tudja növelni a férőhely-kilométer mutatót.

Szintén az utasok érdekeit szolgálja egy másik terület, a megbízható információ és a javuló kényelem. A DB egy hónap alatt nyolcvan állomást lát el újgenerációs vizuális utastájékoztató képernyőkkel. Stuttgartban és Lipcsében újjáépítik az utascsarnokokat. Hatszázötven fedélzeti étterem és büfé kínál új és jobb szolgáltatásokat. A harmadik terület a többletkínálat terve. A már felsorolt új járművek mellett a müncheni és hamburgi S-Bahn vonalakra a DB új szerelvényeket kíván beszerezni, valamint a Berlin és München közötti kínálatát is bővítette két ICE Sprinter-járattal.

Értelemszerűen az infrastruktúra fejlesztése sem maradhat ki a sorból. A negyedik fejlesztési témakörbe a vasúthálózaton végzett beruházások tartoznak. Ezek legfőbb célja a szűk keresztmetszetek megszüntetése. Ebben az évben 10,7 milliárd eurót (3400 milliárd forintot) költenek a vasúti hálózatra, ami rekordnak számít és 1,3 milliárd euróval több a 2018-as beruházásoknál. Digitális projektekre 2019-ben 1,1 milliárd eurót (355 milliárd forintot) költenek. Egyúttal 22 ezer új alkalmazottat vesznek fel, főleg mozdonyvezetőket, menetirányítókat és karbantartókat, akik az infrastruktúra és a vasúti szolgáltatások színvonalának emeléséért felelnek.

A teherszállítás egyre nagyobb veszteséget okoz a DB Cargónak, hiába nő az ágazat teljesítménye (fotó: Wikipédia/Johannes Martin Conrad)

Végezetül, az ötödik cselekvési terület az árufuvarozás, ahol a DB Cargo meg kívánja őrizni piaci részesedését és új ügyfeleket akar szerezni magának. Az anyavállalatnak együtt kell nőnie a Cargóval, amit ki kell szolgáljon az infrastruktúra, de mindezt környezettudatosan is teszik. 2019. végére a DB három százalékkal kívánja növelni a megújuló erőforrások arányát a vontatási energia előállításánál, hogy az elérje a hatvan százalékot. A német vasúton az árufuvarozás fejlesztése érdekében is bővítik a munkavállalói létszámot, új mozdonyokat és tehervagonokat vásárolnak és kereskedelmi akciókat dolgoznak ki, ami által új üzletfelekre kívánnak szert tenni.

A DB-nél súlyos anyagi gondok vannak. Az adósságspirálból való kilábalás érdekében mindent megtesz a társaság a szolgáltatások javításáért. A beruházásokra újabb hiteleket felvenni már nem nagyon tudnak, így létfontosságú, hogy a fenti ötpontos cselekvési terv jól süljön el és hozza az elvárt eredményeket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek