Ötvenegy trolibuszt és ötvenegy villamost vásárolhat Budapest – saját hitelkerete terhére, mert a kormány jóváhagyta, illetve...
Egy oldalnyi Magyar Közlöny a beruházás rábólintásáról. De van egy kis gond...
„Budapesten alacsony padlós villamosok érkeznének:
- Kispestre és Pestszentlőrincre az 50-es vonalon,
- Budafokra, Újbudára, Hűvösvölgybe az 56-os villamoson,
- Angyalföldre és Újpestre a 14-es vonalon,
- Újpalotára a 69-es vonalon,
- Kőbányára a 28-as vonalon,
- Józsefvárosba és Ferencvárosba a 24-es villamoson,
- Kispestre a 42-es villamoson,
- Pesterzsébetre a 52-es és az 51-es villamoson,
- Újbudára a 41-es villamoson.
A trolifejlesztések nyomán új járművek nem kizárólag a régebbi, elhasznált járművek cseréjére alkalmasak, hanem új területeken is megjelenhetnek az elektromos, új generációs trolibuszok:
- Kőbányai úti trolifejlesztés a 9-es busz útvonalán Kőbányára.
- A belváros légszennyezésének csökkentése a Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút–Baross utca vonalon a buszok trolira cserélésével.
- Vonalfejlesztések és -hosszabbítások, közvetlen belvárosi kapcsolatok Zuglóban.
- Zéróemissziós troli a Vizafogó lakótelep irányába a XIII. kerületben.
- Józsefváros feltárása a Tisztviselőtelepen keresztül a belváros és a Népliget között.
Ezek azok a közösségi közlekedési fejlesztések, amelyeket a Karácsony Gergely vezette Budapest szeretne megvalósítani. És most megtehetik, pedig sokáig úgy tűnt, nem lesz rá lehetőségük. A fönti fölsorolás október 30-án jelent meg a főpolgármester Facebook-oldalán, majd november 1-jén ezt posztolta Karácsony Gergely:
Egy nappal később ez jelent meg az oldalán:
Tegnap pedig ezt a szavazást jelentette meg:
Ma pedig a friss Magyar Közlönyben az olvasható, hogy a kormány
„a pénzügyminiszter és a Magyar Államkincstár beszámolója alapján megállapította, hogy a Fővárosi Önkormányzat szabadon felhasználható likvid pénzállománya 2020. szeptember 30-án 224 milliárd forint, amelyből 90,1 milliárd forint készpénz és 133,9 milliárd forint értékpapírban nyilvántartott összeg;
a pénzügyminiszter jelentése alapján megállapította, hogy a Fővárosi Önkormányzat korábbi kormányhatározatokkal jóváhagyott, az Európai Beruházási Bankkal megkötött két hitelszerződése alapján a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére áll 61 milliárd forint, járműbeszerzésekre és egyéb fejlesztési célokra szabadon felhasználható hitelkeret;
a közösségi közlekedés fejlesztése és a klímavédelem kiemelt szempontjaira tekintettel kifejezetten támogatja, hogy a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére álló, szabadon felhasználható 61 milliárd forintos hitelkeret terhére haladéktalanul beszerezzen 51 darab opciós jog alapján megvásárolható környezetbarát trolibuszt és 51 darab villamost.”
A beruházási bankkal folytatott tárgyalásokon Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek és Varga Mihály pénzügyminiszternek segíteni kell a fővárost.
A főpolgármester a közlönyt is kommentálta:
„A reggeli határozat arról szól, hogy a már meglévő Európai Beruházási Banki (EIB) hitelkeretet használhatja csak járműbeszerzésre a főváros. Csakhogy ez a hitelkeret már kötött, jelentős részben Tarlós István idején eldöntött fejlesztések forrását tartalmazza. De ebben van a Lánchídra, az útfelújításokra, vagy például a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztésére fordítható keret. Akkor tehát a kormány ezektől is megfosztaná Budapestet? Márpedig én egyik fejlesztésről se akarok lemondani.
Éppen ezért az új városvezetés a korábbi hitelkeret pénzügyi feltételeinél sokkal kedvezőbb kondíciókat tárgyalt le az EIB-bel. Valójában visszatérítendő európai támogatásról van szó. Olyanról, amit a kormány is igénybe akar venni egyébként. Neki szabad, bennünket meg eltiltana tőle, és nyamvadt szignót sem képes adni egy papír aljára. Nem adjuk fel a küzdelmet.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!