Ötvenegy trolibuszt és ötvenegy villamost vásárolhat Budapest – saját hitelkerete terhére, mert a kormány jóváhagyta, illetve...

iho   ·   2020.11.04. 12:00
00_hannoveri_bp_karacsony

Egy oldalnyi Magyar Közlöny a beruházás rábólintásáról. De van egy kis gond...

„Budapesten alacsony padlós villamosok érkeznének:

  • Kispestre és Pestszentlőrincre az 50-es vonalon,
  • Budafokra, Újbudára, Hűvösvölgybe az 56-os villamoson,
  • Angyalföldre és Újpestre a 14-es vonalon,
  • Újpalotára a 69-es vonalon,
  • Kőbányára a 28-as vonalon,
  • Józsefvárosba és Ferencvárosba a 24-es villamoson,
  • Kispestre a 42-es villamoson,
  • Pesterzsébetre a 52-es és az 51-es villamoson,
  • Újbudára a 41-es villamoson.

(fotók: Karácsony Gergely Facebook-oldala)

A trolifejlesztések nyomán új járművek nem kizárólag a régebbi, elhasznált járművek cseréjére alkalmasak, hanem új területeken is megjelenhetnek az elektromos, új generációs trolibuszok:

  • Kőbányai úti trolifejlesztés a 9-es busz útvonalán Kőbányára.
  • A belváros légszennyezésének csökkentése a Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút–Baross utca vonalon a buszok trolira cserélésével.
  • Vonalfejlesztések és -hosszabbítások, közvetlen belvárosi kapcsolatok Zuglóban.
  • Zéróemissziós troli a Vizafogó lakótelep irányába a XIII. kerületben.
  • Józsefváros feltárása a Tisztviselőtelepen keresztül a belváros és a Népliget között.

Ezek azok a közösségi közlekedési fejlesztések, amelyeket a Karácsony Gergely vezette Budapest szeretne megvalósítani. És most megtehetik, pedig sokáig úgy tűnt, nem lesz rá lehetőségük. A fönti fölsorolás október 30-án jelent meg a főpolgármester Facebook-oldalán, majd november 1-jén ezt posztolta Karácsony Gergely:

Egy nappal később ez jelent meg az oldalán:

Tegnap pedig ezt a szavazást jelentette meg:

Ma pedig a friss Magyar Közlönyben az olvasható, hogy a kormány

„a pénzügyminiszter és a Magyar Államkincstár beszámolója alapján megállapította, hogy a Fővárosi Önkormányzat szabadon felhasználható likvid pénzállománya 2020. szeptember 30-án 224 milliárd forint, amelyből 90,1 milliárd forint készpénz és 133,9 milliárd forint értékpapírban nyilvántartott összeg;

a pénzügyminiszter jelentése alapján megállapította, hogy a Fővárosi Önkormányzat korábbi kormányhatározatokkal jóváhagyott, az Európai Beruházási Bankkal megkötött két hitelszerződése alapján a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére áll 61 milliárd forint, járműbeszerzésekre és egyéb fejlesztési célokra szabadon felhasználható hitelkeret;

a közösségi közlekedés fejlesztése és a klímavédelem kiemelt szempontjaira tekintettel kifejezetten támogatja, hogy a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére álló, szabadon felhasználható 61 milliárd forintos hitelkeret terhére haladéktalanul beszerezzen 51 darab opciós jog alapján megvásárolható környezetbarát trolibuszt és 51 darab villamost.”

A beruházási bankkal folytatott tárgyalásokon Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek és Varga Mihály pénzügyminiszternek segíteni kell a fővárost.

A főpolgármester a közlönyt is kommentálta:

„A reggeli határozat arról szól, hogy a már meglévő Európai Beruházási Banki (EIB) hitelkeretet használhatja csak járműbeszerzésre a főváros. Csakhogy ez a hitelkeret már kötött, jelentős részben Tarlós István idején eldöntött fejlesztések forrását tartalmazza. De ebben van a Lánchídra, az útfelújításokra, vagy például a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztésére fordítható keret. Akkor tehát a kormány ezektől is megfosztaná Budapestet? Márpedig én egyik fejlesztésről se akarok lemondani.

Éppen ezért az új városvezetés a korábbi hitelkeret pénzügyi feltételeinél sokkal kedvezőbb kondíciókat tárgyalt le az EIB-bel. Valójában visszatérítendő európai támogatásról van szó. Olyanról, amit a kormány is igénybe akar venni egyébként. Neki szabad, bennünket meg eltiltana tőle, és nyamvadt szignót sem képes adni egy papír aljára. Nem adjuk fel a küzdelmet.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Magyar tulajdonba került a Dunakeszi Járműjavító Kft.

iho/vasút   ·   2022.06.29. 15:00

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. megszerezte a TMH International AG tulajdonrészét a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t birtokló TMH Hungary Invest Zrt.-ben, ezzel a nemzetgazdaság szempontjából stratégiai jelentőségű vállalat teljes egészében magyar tulajdonba került.