Rekordkéséseket hozott a nyár a Mátészalka–Debrecen vasútvonalon (is)
Idén júliusban összesen 4529 percet késtek a vonatok a 110-es vonalon, kilenc járat maradt el teljesen.
A MátészalkaLeaks csoport közel egy éve követi nyomon a Mátészalkát Debrecennel összekötő vasútvonal késéseit: minden nap minden közlekedő vonat késését regisztrálják, ezzel is szemléltetve a döntéshozók felé, hogy komoly probléma áll fenn a vasúti közlekedésben – az ország ezen részén is.
A Mátészalka környéki visszásságokat szemmel követő csoport összesítése alapján a nyár második hónapjának 31 napjából összesen több mint hármat: 4529 percet (több mint 75 órát) késtek a vonatok a 110-es vonalon. Az eddigi csúcsot 2023 decembere jelentette, akkor 2985 percet késtek a járatok.
A MátészalkaLeaks célja, hogy a 110-es vasútvonalat fejlesszék, mivel a leggyorsabb személyvonatok százkét perc alatt küzdik le a Mátészalka és Debrecen közötti 78 kilométeres távolságot. A vonatok nagy részén 45–50 éves, 418-as (ex-M41) sorozatú, Csörgő becenevű dízelmozdonyok dolgoznak.
A csoport arról számol be, hogy a két város között az autóbuszos és a vasúti személyszállítást valójában nem lehet párhuzamosnak nevezni, mivel hétköznaponként csak egyetlen buszpár halad végig. Ráadásul telekocsik sem igazán közlekednek ezen az útvonalon. Az utasszám jelentős, hiszen a 110-es vonalon éves szinten csaknem ötszázezer utazás történik, így ezzel a hetedik legforgalmasabb nem fővonal az országban. A tanítási napokon az utasforgalom a MÁV becslése szerint eléri a napi ezerötszázat, ezzel megelőzi a Debrecen–Nyíregyháza vasúti szakaszt, hiszen ott ez az adat 1200 fő, több mint háromszor annyi járattal.
Az utazóközönség joggal teheti fel a kérdést, hogy miért nem fordít nagyobb figyelmet a vasúttársaság és a felelős minisztérium (ÉKM) a vonalra és miért nem történik meg a szükséges felújítás? A cél az lenne, hogy a 110-est úgy építsék át, hogy az alkalmas legyen a stabil száz kilométer per óra sebességű közlekedésre, továbbá hogy a hosszú állomásközökben a zavarérzékenységet csökkentő forgalmi kitérőket hozzanak létre, később pedig villamosítsák a vonalat.
A kormány a Magyar Közlönyben tavasszal adta hírül, hogy az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) Pluszból érkező forrás nagy részét vasútfejlesztési projektekre fogják fordítani, köztük a (Debrecen–)Apafa–Mátészalka vasútvonal villamosítására és felújítására, összesen 141,5 milliárd forint értékben. Vajon ez meg is valósul belátható időn belül?
(Nyitóképünkön a MátészalkaLeaks 2018-as akciója, amikoris egy csigajelmezbe öltözött férfi lefutja a 110-es vonalon kigyorsító vonatot, felhívva a figyelmet az ottani pályaállapotok hosszú évek óta zajló agóniájára)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!