Részben a vasútra kerülhet át a lítium akkumulátorok interkontinentális szállítása
A TT Club árufuvarozási biztosító társaság szerint a szárazföldi áruszállítás, beleértve a vasutat is, egyre több veszélyes árut vonzhat a nagy távolságú fuvarokhoz.
A lítium akkumulátorok az Új Selyemúton fuvarozó cégek szent Grálja: a kínai kormány biztonsági okokra hivatkozva megtiltotta azok vasúton történő szállítását a fontos szállítási útvonalon. Számos fuvarozó társaság viszont szeretné feloldani ezt a korlátozást, hogy a magas keresletet ki tudják elégíteni. A biztonsági incidensek, valamint a tengeri és légi szállításra vonatkozó szigorúbb biztonsági előírások miatt úgy tűnik, mégis előfordulhat ezen eszközök vasúti fuvarozása.
Az akkumulátorok szállítmányozása a DB Cargo Eurasia kívánságlistáján előkelő helyen szerepelt 2021-ben. A tiltás miatt a francia Gefco autóipari vállalat sem tud vasúton elektromos autókat eljuttatni Kínából Európába. A korlátozásokat nem oldották fel tavaly, és nem úgy tűnik, hogy 2022 lesz a változás éve. A TT Club előrejelzése viszont reményt ad némi optimizmusra. Lehetséges, hogy a más szállítási módra vonatkozó korlátozások miatt mégis megengedik a veszélyes áruk, például az akkumulátorok vasúton történő szállítását az eurázsiai útvonalakon?
A lítiumakkumulátor-piac folyamatosan növekszik az újratölthető termékek széles skálája iránti fogyasztói kereslet által, a kézben tartható eszközöktől kezdve az elektromos szerszámokon át az elektromos járművekig. A lítium akkumulátorok által a közelmúltban okozott vagy feltételezett konténertüzek, valamint az autószállító és ro-pax hajókon bekövetkezett jelentős tűzesetek joggal töltik el egyre több aggodalommal a biztonság miatt aggódó tengeri fuvarozó társaságokat. Ezen felül a lítium akkumulátorok légi szállítására vonatkozó, április elsejével életbe léptetett, felülvizsgált szabályozási korlátozások nagyobb mértékű földi szállítást idézhet elő.
Ha a szabályozást felül is vizsgálják a lítium akkumulátorok szállításának lehetővé tétele érdekében, a szállítmányozó vállalatoknak még akkor is nagy felelősségük van a szállítás idején történő biztonság garantálásában. A TT Club úgy véli, kulcsfontosságú a kockázatok megértése.
Az intermodális szállítás során az elsődleges kockázatok akkor merülnek fel, ha az akkumulátorokat gyenge minőségben állították elő, nem tesztelték azokat vagy hibásak; ezeknél gyakoribb a nem megfelelő működés. Az ellátási lánc kockázatát azonban a kezelés, tárolás és szállítás bármely pontján növelik a használt, teljesen vagy részben feltöltött akkumulátorok. Az akkumulátorok fordított logisztikáját gondosan kell kezelni: a sérült és hibás termékek ártalmatlanításra vagy újrahasznosításra történő visszajuttatása fokozott kockázatot jelent – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!