Szexi vasút kell!

Tevan Imre   ·   2020.07.03. 13:10
69sor

RJ: Nem az a célunk, hogy hasznunk legyen a vonatainkon forgalmazott italokból, ételekből. Gyakorlatilag bolti áron adjuk őket. Jól tudjuk, ha nem így tennénk, akkor utasaink bevásárolnának az élelmiszerboltokban, mielőtt fölszállnak, így egész úton ételszag terjengene. Mi szakszerűen tároljuk, és frissen szolgáljuk föl az élelmiszereket, ez is hozzátartozik ahhoz, hogy kellemes legyen az utazás. Sőt, trendi, szexi! Ezt szolgálja a járművek élénk festése, a kedvesen és pozitívan viselkedő, fiatalos személyzet, a korszerű, telefonos applikációval megejthető jegyvásárlás. És persze az is, hogy az utazás ne legyen unalmas, filmeket lehet nézni, könyveket olvasni, játékokat játszani egyes osztályokon. A célunk tehát nem az, hogy másoktól, például az egyes országok államvasútjaitól hódítsunk el utasokat, hanem az, hogy az összes utas száma növekedjen az adott viszonylaton, mert sokan a színvonalas vasúti szolgáltatást választják mondjuk a személyautó helyett. A hónap végén induló Prága–Bécs–Budapest járattal sem ártani akarunk a MÁV Startnak és az ÖBB-nek!

Mégiscsak igaz, hogy aki a RegioJettel utazik majd a magyar és az osztrák főváros között, az nem a két államvasút RailJetjével fog utazni.

RJ: A konkrét útvonalon a FlixBus vagy napi harminc járatot indított, a forgalom egyre csak nőtt a két város között, persze csak a koronavírusos járvány kirobbanásáig. Mi ebből a növekvő piacból fogunk részesedést szerezni. 1993-ban alapítottuk a Student Agencyt, 2011-ben a RegioJetet, mert akkor kezdtük a vasúti szolgáltatást az autóbuszos mellett. Az első vonal, ahová betörtünk, otthon, Csehországban volt Prága és Ostrava között. Két–három év alatt itt megduplázódott az utasszám, minden bizonnyal a verseny megjelenése miatt. A cseh államvasút, a České dráhy, vagyis a ČD mellett két magáncég is kínált vonatokat, mi voltunk az egyik. A verseny a régi operátort is arra ösztönzi, hogy javítson a minőségen, hiszen mi magasabb minőséget kínálunk valamivel olcsóbban. Vagyis nyer az utas, nyer az egész vasút, de végső soron a korábbi monopolcég is.

A RegioJet a Fiume–Prága-vonattal jött először Magyarországra, persze az igazi hódítás a bécsi járattal kezdődik majd (fotó: Vörös Attila)

Azért a kúlságnak, trendiségnek a minőség és az árak mellett van egy olyan összetevője is, hogy egy új szereplő eleve szimpatikusabb. Lehet egyáltalán szexi egy államvasút is?

RJ: A versenyre kényszerült ČD maga is nagyon sokat javult a minőség tekintetében, szerintem ma Közép-Európa legjobb államvasútja.

De szexi a ČD?

RJ: Nem, attól még messze van.

Mit gondol, Magyarországon miért nem alakult ki olyan erős vasúti magánszolgáltató a személyszállítási piacon, mint Csehországban önök?

RJ: A liberalizáció mindig az adott ország kormányának akaratától függ. Tehát ez a magyar kormányon múlik.

Nagy hangsúly van azon, hogy az utazás kényelmes legyen, ne unalmas

Ha egy európán kívüli, például kínai járműgyártó kopogtatna az ajtaján, hogy kedvező áron adna el kocsit, mozdonyt, motorvonatot, mert ezzel akarnának betörni az európai piacra, vennének tőlük?

RJ: Mi páneurópai szolgáltatóként határozzuk meg magunkat. A már említett Prága–Ostrava-járat után máshol is szolgáltatni kezdünk Csehországban majd Szlovákiában, otthon a második legnagyobb vasút vagyunk, az utasszámban huszonöt százalék körül van a részesedésünk, de azokon a vonalakon, ahol megyünk, mindenhol elsők vagyunk! Ha viszont az Európában sokfelé járó buszokat is ideszámítjuk, az egész kontinensen vagyunk a második legnagyobb személyszállító magánvállalkozás a már szintén szóbakerült FlixBus után! Szóval európai cégként az európai ipart támogatjuk. Persze ha kapunk jó ajánlatot mondjuk Kínából, megfontoljuk. Miért is ne lehetne a vagon kínai? De azért az ülés benne német legyen!

A páneurópaiságról jut eszembe, ön Morvaországban született, a cég – egyik – székhelye is Brnóban van. Csehnek vagy morvának tartja magát?

RJ: Elsősorban cseh vagyok, és azon belül morva is.

Radim Jančura célja, hogy a minőségi és árversennyel színvonaljavításra ösztökélje a térség államvasútjait, hogy végső soron többen üljenek vonatra (fotók: Tevan Imre)

Ausztriában a Westbahnnal, Szlovéniában és Horvátországban a helyi államvasúttal működnek együtt. Magyarországon miért a Continental Railway Solution, a CRS lett a partnerük?

RJ: Ennek objektív és szubjektív oka is van. A CRS gyakorlatilag az egyetlen olyan vasúttársaság Magyarországon, amelynek nincs köze az államhoz, nem tartozik a MÁV-csoporthoz vagy a GYSEV-hez, ugyanakkor van személyszállítási engedélye. Másrészt én ugyan csak itt, a rijekai vonatunkon futottam először össze Szigeti Andrással, a kft. vezetőjével, de a RegioJet legfelső vezetésében van, aki nagyon régóta ismeri, és kiváló véleménnyel van róla.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek