Szűzfelszállások fókuszban: MRJ, C919, CSeries-300

iho   ·   2015.02.25. 13:45
cim2

Valószínű, hogy ismét elhalasztották Japán évtizedek óta első saját fejlesztésű utasszállítójának első felszállását, amelyet legutóbb a Mitsubishi májusra ígért. A cég ugyan jelezte, hogy az MRJ repülésének halasztásra vonatkozó hírek nem a gyártó hivatalos közleményei, ennek ellenére az üggyel foglalkozó netes fórumokon eléggé valószínűnek tartják, hogy valóban eltolódik az első start, tekintettel arra, hogy ilyen halasztás már többször is megtörtént.

Mint arról beszámoltunk, az elkészült, összeszerelt prototípust tavaly októberben mutatták be a külvilágnak, ehhez képest az eredeti program szerint 2012-ben kellett volna beindulnia a berepülési időszaknak. Hogy igazából milyen problémák késleltetik a folyamatot, arról a gyártó nem beszél, a Pratt & Whitney pedig közleményben cáfolta, hogy az általa gyártott hajtóművekkel lenne bármi gond. Januárban beindították a hajtóműveket és a végrehajtották gép rendszereinek üzemi ellenőrzését, és egy másik példánnyal folytatja a cég a szárny terhelési próbáit.

Időközben a korábbi szándéknyilatkozat után sikerült aláírni a végleges szerződést a nemzeti légitársasággal, eszerint a JAL harminckét gépet vásárol, miután korábban a másik nagy japán légicég, az ANA is rendelt, a fix rendelésállomány összesen kétszázhuszonhárom gépnél tart. Igaz, ez a rendelésállomány jóval alacsonyabb, mint a piacvezető Embraer-gépcsalád hasonló hajtóművekkel készülő E2-es sorozata.

A Reuters jelentése szerint a Kínában készülő új utasszállító első példányának befejezték az összeszerelését, az egyfolyosós C919-es még az idén a levegőbe emelkedik. A szűkszavú hivatalos közlemény nem számít annyira nagy újdonságnak, inkább megerősítésnek szánhatta a gyártó az ügyben, hogy a tavalyi nyilatkozatoknak megfelelően 2015-ben valóban repül majd a gép. Eredeti programjához illetve az elmúlt évek fejleményeihez képest is alapos lemaradásról beszélhetünk a COMAC gyártmányának esetében is, miközben a jelek szerint a legutóbbi ütemterv tartása olyan kompromisszumokra késztette a gyártót, mint a kompozitrészek eléggé radikális visszaszorulása a gép szerkezetében.

A felmérések szerint a kínai piac változatlanul a legtöbb utasszállítót igénylő régiója a világnak, ebből a hatalmas keresletből a kínai cég egyelőre négszázötven fix megrendeléssel részesül. Ez a túlnyomó többségben kínai (állami) cégektől származó rendelésállomány még nem igazolja azokat az elképzeléseket, hogy a kínai repülőipar a C919 formájában komoly versenytársat dob piacra az Airbus és a Boeing ellenében.

Hasonló ambíciókkal készül, de hasonlóan nehéz sorsúnak bizonyult a kanadai CSeries, amelynek a fejlesztése viszont a napokban fontos állomásához érkezik: miután megkapta a kanadai közlekedési hatóság engedélyét, csütörtöktől várható, hogy a levegőbe emelkedik az új keskenytörzsű utasszállító hosszabb törzsű, 300-as sorozatának első darabja.

A már a berepülési programban a kezdeti leállások után előrehaladt 100-as változatnak immár öt példánya folytatja a tesztrepüléseket, és most már biztosan beszerzik a típusalkalmassági engedélyt és az első példányokat is átadják még ebben az évben.

A 300-as első repüléséről természetesen majd beszámolunk, a 100-asok eddig több mint ezer órát töltöttek a levegőben, de a jelek szerint a gép a piacon a hosszabb, 150–160 személyes 300-as változatában remélheti az igazi piaci sikert, mivel a több utas az egy ülésre számított költségek mellett gazdaságosabb üzemeltetést tesz lehetővé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek