Tarlós: A 4-es metró nyomta a várost, túl vagyunk rajta

Bánhidi Emese   ·   2014.03.26. 09:56
mti2cimUJ

A Juventus rádió vendége volt szerda reggel Budapest főpolgármestere. Szerinte a rekordok könyvébe is bekerülhetünk azzal, hogy közel negyven évig építettük a 4-es metrót. Tarlós István azt mondta: „Mindig indulatokat vált ki belőle, amikor azokra a 2002 és 2010 között megkötött szerződésekre gondol, amelyek rengeteg pénzt vettek ki a főváros pénztárcájából.” Mint fogalmazott, ezeknek nem lett volna szabad megszületniük, újra is kellett tárgyalni őket.

Ha jó képet akarunk mutatni a világnak, akkor mondjuk azt, hogy a 4-es metrót Medgyessyék idején Demszkyék elindították, mi megcsináltuk – mondta Tarlós István, hozzátéve, hogy a 4-es metrónak nem kellett volna a tömegközlekedésipreferencia-sorrend élére kerülnie.

A mintegy 452 milliárd forintból megépített új metró Tarlós véleménye szerint 332 milliárddal került többe, mint ahogy 1996-ban indult.

– Senki nem tudja, mitől lett drága, valószínűleg a megkötött szerződésektől. Ezek nagyon vitathatóak voltak, viszont sok tízmilliárdot visszaszereztünk a városnak. 2010 októbere óta a költségek azért nőttek tovább, mert korábban elfelejtettek számolni a kelenföldi felszíni közlekedéssel. Viszont sok mindennel csökkent. Még két per folyamatban van, ezek 2008-ból eredeztethetők: az alagútépítő konzorciummal és az Alstommal is van egy választott bírósági eljárás, reméljük, ezekből is jól kerülünk ki. Az első Alstom-pert megnyertük, sok pénzt visszaszereztünk a városnak – mondta Tarlós a Juventus rádióban.

Nyomta a várost, túl vagyunk rajta

Tarlós István azt is mondta, a metró bekerülési költségéből a három legelhanyagoltabb kerület teljes felújítását el lehetett volna végezni.

– 2010 októberében már nem volt mit tenni, mint befejezni. Nemcsak azért, mert az alagútfúrás készen volt. 2005–2006-ban megkötött szerződések miatt olyan kártérítési pereknek nézett volna a város elébe, amelyek sokkal többe kerültek volna, mint befejezni a metróépítést. Örüljünk neki és tanuljunk belőle. Nyomta a várost. Túl vagyunk rajta – mondta a főpolgármester.

Tarlós hangsúlyozta: a vezető nélküli metróra vonatkozó előírások miatt csak fél év múlva kapja meg a beruházás a végleges használatbavételi engedélyt.

Minden kész van, nem hiányzik semmi. Egy vezető nélküli metrónál ez az előírás, de nem tudom, miért kellett ezt megrendelni. Olyan vezető nem lesz, aki manőverezni tud, de lesz egy olyan ember, aki mindig meg tudja állítani a szerelvényt, ha bármi gond van. Nem kell félni tőle – mondta a főpolgármester a Juventus rádióban, hozzátéve, hogy azért, mert esetleg apróbb hibák a kezdeti időszakban előfordulhatnak, nem fognak lényegesen változtatni a felszíni kapacitáson.

– Valamennyit kell, mert ez olyan változást okoz a BKV büdzséjében, hogy ennek meg kell térülnie. Párhuzamosan nem lehet működtetni, de ez a kezdeti időszakban alig lesz érezhető, néhány hónap múlva viszont igen. A BKK kiad majd egy hivatalos közleményt, mi az, ami tartósan megmarad. Nem szűnik meg a felszíni közlekedés a metró miatt. Nem kell attól félni, hogy ha bármi zavar lesz, akkor megáll a közlekedés – nyugtatta meg a budapestieket a főpolgármester.

Tarlós István illuzorikusnak nevezte azt, hogy a 4-es metrót a Bosnyák tér felé hosszabbítsák meg.

A zuglói alpolgármester is egyetértett Tarlóssal

„Erre nincs vonalterv, az unióval nem beszéltünk erről a második szakaszról, de ismerve a pénzügyi mozgásteret, nincs szó róla. Inkább lenne értelme a délnyugati szakaszon, a budaörsi virágpiac felé bővíteni. Műszaki vonatkozásban is előbbrevalónak mondható, ez mindenképpen meg fogja előzni a Bosnyák tér felé való terjeszkedést.”

3-as metró felújítása: még az idén

A főpolgármester nem tudott közelebbit és részletesebbet mondani a 3-as metró felújításáról, de azt megerősítette, hogy még idén megtörténik.

(Fotó: Kemsei Zoltán)

A parkolással kapcsolatos kérdésekre válaszolva úgy fogalmazott, fizetős parkolók kellenek: „Az őrzött P+R parkoló előfeltétele a dugódíj bevezetésének, amit elődöm bevállalt a 4-es metró miatt. Örüljünk neki, hogy kaptunk haladékot erre, őrzött P+R kettő volt, most hét épül.”

Tarlós István nem ért egyet azzal, hogy a parkolási díjakat a kerületek szedik be, és nem a főváros. Mint fogalmazott: a szabályozás kedvező a kerületeknek, a fővárosnak nem.

Mi alkotjuk a rendeletet, a kerületek szedik be a pénzt. Ha rosszindulatú lennék, rendben van, akkor nulla forint a parkolási díj. A belvárosban ez lehetetlen. Van a fővárosnak egy bevételi lehetősége, aminek a közlekedés hiányos költségvetésébe kellene bekerülnie. De ez a mostani rendszer nem jó. Barátok vagyunk, de nem ennyire – mondta Tarlós István a kerületek vezetőire utalva.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.