Tízéves megbízás az ÖBB-nek, HŽPP-nek, francia nyitás

iho.hu   ·   2019.01.13. 13:45
obbhzppsncf-400

Ausztriában a kormány a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról szóló 1370/2007/EK rendelet életbe lépését követően úgy döntött, hogy továbbra is közvetlenül ad a vasúti szolgáltatásokra vonatkozó megbízásokat, legtöbb esetben az Osztrák Szövetségi Vasutaknak (ÖBB). A közvetlen megbízás alapján először 2010-ben megkötött közszolgáltatási szerződések 2019 decemberében lejárnak, de az EU 2006-os negyedik vasúti csomagja módosította a fenti rendeletet, így közbeszerzési eljárás nélkül csak 2019. december 3-ig lehet vasúti közszolgáltatási szerződéseket kötni, ez esetben is legfeljebb tíz évig.

Miután az előírások szerint a közvetlenül odaítélt megbízásokat a közszolgáltatási szerződés életbe lépése előtt legalább egy évvel be kell jelenteni, 2018 decemberében sietve jelentettek be több megbízást is, amik Salzburg, Bécs/Alsó-Ausztria/Őrvidék vasúti közlekedésének ellátását és a távolsági vonatok üzemeltetését foglalják magukba. Vorarlberg, Tirol, Karintia, Stájerország és Felső-Ausztria tartományok vasúti szolgáltatásaira vonatkozóan már korábban, 2018 során nyilvánosságra hozták a közvetlen megbízásról szóló döntéseket.

A távolsági vonatokat magába foglaló megbízás minden járatra vonatkozik, kivéve a Salzburg/Passau–Linz–Bécs–Hegyeshalom vonalon közlekedő vonatokat, a München–Innsbruck–Verona Eurocity-vonatokat és a Bécs és Lengyelország között közlekedő EC-ket. Ezek alapján akár a német, francia vagy akár a román vasút is indíthat saját szakállára közvetlen vonatot mondjuk Hegyeshalom és Salzburg között. Érdekes módon a bejelentett közszolgáltatási szerződésnek részét képezi a Prága–Bécs–Graz vonalon közlekedő Railjet-járatok Břeclav–Bécs szakasza is, ahol az ÖBB korábban saját elhatározásból és kockázatára üzemeltette a Railjeteket. Ez alávág a RegioJetnek, mivel a 2019. decemberi menetrendváltástól közvetlen versenytársa állami támogatással üzemelhet ugyanazon a vonalon.

Valamikor 2020-2029 között búcsúzhatunk a CityShuttle emeletes vonatoktól - hacsak le nem csap rájuk a MÁV-Start (fotó: Wikipédia)

A menetrendi struktúra 2026-ig marad a jelenlegi. Akkor a Koralm-alagút megnyitásának köszönhetően teljesen újraszervezik a Bécs–Graz/Villach távolsági járatokat és a csatlakozó regionális vonatok közlekedési rendjét. A legnagyobb változás az lesz, hogy kétóránként közlekedő interregio-vonatokat vezetnek be a Graz–Selzthal–Bischofshofen–Saalfelden, a Salzburg–Saalfelden, a Graz–Linz és a Salzburg–Villach vonalon, illetve óránkénti interregiokat Bruck an der Mur–Klagenfurt és Graz–Maribor között.

Az interregiokat százméteres, 160 kilométer per óra legnagyobb sebességű villamos motorvonatokból kell majd az ÖBB-nek kiállítania, ami akár a Talent 3 típust is jelentheti, amiből még mindig sokat rendelhet a vasúttársaság a Bombardier-től a meglévő szerződésének opciójaként, bár a 4758 sorozathoz képest másféle üléselrendezéssel. A Bécs környékét, Alsó-Ausztriát és Őrvidéket kiszolgáló vonatoknál száz és százötven méter hosszú, emeletes villamos motorvonatok üzemeltetése lesz szükséges a mostani emeletes szerelvények leváltása céljából. Ezeket még be kell szereznie az ÖBB-nek.

Horvátországban szintén tízéves közszolgáltatási szerződést kötött a kormány a nemzeti vasúttársaság személyszállító ágával, a HŽPP-vel. A szerződés megfelel az EU negyedik vasúti csomagjának és 2019. január 1-től 2028. december 31-ig terjedő időszakban való üzemeltetésre szól. A HŽPP jelenleg harmincöt vonalon hatvan nemzetközi és közel hétszázötven belföldi járatot üzemeltet.

A HŽPP további huszonegy motorvonatot vásárolhat a Končartól a régi járművek cseréjére az elkövetkező tíz évben (fotó: iho.hu archívum)

A szerződés keretében a HŽPP-nek le kell cserélnie régi járműveit. Ennek részeként le fogják hívni a még huszonegy járműre vonatkozó opciót a Končar KEV-vel 2014-ben negyvennégy dízel- és villamos motorvonat vásárlására kötött keretszerződésükből. A megrendelés értéke 1,2 milliárd kuna (52 milliárd forint) lesz, amit főleg európai uniós támogatásból kívánnak fedezni.

Mindeközben Franciaországban szerdán bejelentették, hogy körülbelül egy év múlva fog megjelenni két intercity-viszonylat üzemeltetésére szóló közbeszerzési felhívás. Országosan nyolc úgynevezett Trains d’Equilibre du Térritoire (TET) intercity-viszonylat létezik, amire még a kormány és nem a regionális szervek rendelik meg a szolgáltatásokat. A szóban forgó két TET-viszonylat, amiket várhatóan 2022-től üzemeltethet a közbeszerzés nyertese, a Lyon–Nantes és Nantes–Bordeaux vonalakat érinti.

A két francia intercity vonal leendő üzeneltetője megkapja a Nantes–Bordeaux között közlekedő Coradia Liner motorvonatokat is (fotó: Wikipédia)

A francia nemzeti vasúttársaság SNCF Mobilités részlegének jelenlegi szerződése a nyolc TET-viszonylatra 2020-ig szól. A fenti két vonalra vonatkozóan egy évre – a 2022-ig terjedő időszakra – minden bizonnyal átmeneti megbízást kap majd az SNCF. A mostani döntés a közbeszerzésről a 2018. júniusi vasútreform-jogszabályoknak köszönhető, miután a francia jogrendbe is át kellett ültetni az EU negyedik vasúti csomagját.

A közbeszerzésből természetesen az SNCF sincs kizárva. A kiírásért felelős minisztérium szerint azért ezt a két vonalat választották ki első körben, mert itt már megvalósult a gördülőállomány fejlesztése. Nantes és Bordeaux között például Alstom Coradia Liner motorvonatok közlekednek, amiket majd átadnak üzemeltetésre a nyertes pályázónak. A többi vonalon a tendereztetés az ott közlekedő szerelvények felújítását követően történhet meg valamikor az elkövetkező években.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek