Új acél a cél

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.02.21. 14:30
kiskep

Nem kis dologba vágta a fejszéjét a cseh vasútiinfrastruktúra-kezelő társaság, az SŽDC. Ősszel megkezdik Prága főpályaudvarának négy peron felett átívelő, kéthajós csarnokának felújítását. Félmilliárd koronás beruházásról van szó, ebből az egész acélkonstrukciót felújítják.

Hamarosan a csarnokot is felújítják<br>(fotók: a szerző)

A főpályaudvar történelmi épületét 1901 és 1909 között építették Josef Fanta tervei alapján. A kéthajós csarnokot J. Marjanko és R. Kornfeld építették, fesztávja 33,3 méter, 18 méter magas. A felújítás kivitelezési tervei az előkészületi fázisban vannak, jól át kell gondolniuk, mit hogyan csinálnak, hiszen a munkákat a pályaudvar forgalmának legcsekélyebb korlátozásával szeretnék elvégezni. Az eddigi tervek szerint szeptemberben kezdik a csarnok acélkonstrukciójának élettartamának meghosszabbítását, remélhetőleg 2015 végéig be is fejezik azt. A konstrukciót új, rozsdásodás elleni réteggel vonják be, a már előrehaladottan elrozsdásodott részeket teljesen kicserélik, s a veszélyes drótüveges tetőszerkezetet is lecserélik biztonságosabb edzett üvegre. Természetesen korszerűsítik az elektromos vezetékeket és más berendezéseket is, amelyek az acélkonstrukcióhoz vannak rögzítve.

A prágai főpályaudvar látképe Vinohrady városrész felől

Véget ér ezzel az a paradox helyzet, hogy a már modern és európai színvonalú főpályaudvar peronján várakozva az ember nyakába csurog az esővíz. A kialakult helyzet eredőjét ott kell keresnünk, hogy a prágai főpályaudvarnak két tulajdonosa és egyben kezelője van. A pályaudvar fogadóépülete a történelmi Fanta-épülettel és az első peronnal együtt a Cseh Vasutak tulajdona. Néhány évvel ezelőtt a pályaudvar teljes körű felújításának fejében harminc évre bérbe adta a Grandi Stazioni olasz ingatlanberuházó cégnek saját területeit. Ezért aki 2006 előtt járt utoljára itt, az ma nehezen ismerne rá a pályaudvar belső terére. A másodiktól a hetedik peronig terjedő terület – beleértve a csarnokot is –, valamint a tetőszerkezetek, a sínek, az aluljárók és egyéb vasúti berendezések, már az SŽDC (infrastruktúra-kezelő) tulajdona. Ezért nem folyik párhuzamosan a felújítások üteme.

Impozáns a történelmi épület a felújítás után. A Fanta kávézó is nemsokára újra megnyit

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek