Új, Kína és Európa közötti szállítási útvonalat próbált ki a Kazah Vasutak

iho/vasút   ·   2023.03.08. 12:00
kazah_kontener

A Törökországon keresztül vezető fuvar célja a zsúfolt fekete-tengeri áthajózás kikerülése.

Először küldött tehervonatot Kínából Európába a Kaszpi-tengeren és Törökországon keresztül a Kazah Vasutak (KTZ); a szállítmány a kelet-kínai Csiaozsouból startolt, a cél a szlovéniai Koper kikötője. Az új elektromos járműveket szállító vonat Kína északi részén haladva Korgasznál lépett be Kazahsztánba, majd az országon keresztülvágva a Kaszpi-tengerig haladt. Onnan hajón kelt át a Kaukázusig, majd ismét vasúton jutott el a Fekete-tenger keleti partján fekvő georgiai (grúziai) Potiba – ahonnan viszont már nem a tengeren, hanem vonattal, Törökországon keresztül szállították tovább a koperi kikötőbe. A szállítmány a 13 ezer kilométeres utat 45 nap alatt tette meg.

A KTZ tesztjének oka, hogy a társaság keresi a Fekete-tengert elkerülő útvonalakat; habár a Fekete-tengeren át rövidebb az út, sokkal kevesebb kapacitás elérhető, másrészt az Ukrajnában zajló háború több helyen okoz szűk keresztmetszetet az eredeti útvonalon. Néhány fontos fuvarozócég új lépéseket tett a fekete-tengeri útvonalak fejlesztése érdekében: a kínai Cosco például tavaly novemberben indította el TBX1 elnevezésű szolgáltatását. A tengert érintő útvonalon azonban még mindig jóval alacsonyabb kapacitás érhető el a Kína–Európa vonatok teljes mennyiségéhez képest. Ilyen például a georgiai Batumi kikötője: a létesítmény 2022-ben 119 ezer 471 TEU (húsz láb hosszú konténer) kapacitást kezelt, míg a Kína–Európa Expressz tehervonatai 1,6 millió TEU-t szállítottak.

Az új útvonalak fejlesztése közben az ukrajnai orosz invázió által okozott bizonytalanság kihívás elé állítja a Fekete-tengeren átkelő hajók biztosítási fedezetét is. Sok biztosító hezitál az útvonal ezen szakaszának biztosításával kapcsolatban, alternatívák keresésére kényszerítve a szállítmányozókat és a platformtársaságokat. A Fekete-tenger elkerülése várhatóan jóval rövidebbé teszi az utat is. Az iparági bennfentesek meglátásai rámutattak arra, hogy a Kína–Európa vonatok két tengert is használó útvonalának tranzitideje akár a kilencven napot is meghaladhatja.

Az új útvonalat úgy választották ki, hogy a Fekete-tengeren keresztüli hajózást felváltsa a Törökországon át történő vasúti szállítás. Az Ukrajnában dúló háború miatt Törökországban megugrott a szállítások mennyisége. A legtöbb Közép-Európába tartó vonat esetében például sok fuvarozó felhagyott az Oroszországon át vezető északi útvonallak az Oroszország ellen kivetett uniós szankciók okán. Ha ezen cégek továbbra is vasúton akarják szállítani az árut Európába, akkor a törökországi kerülőt kell választaniuk.

Az Európai Unió február 25-én fogadta el az Oroszországra kivetett tizedik szankciócsomagot, mely magába foglalja a polgári és katonai célú áruk Oroszországon keresztül harmadik országba történő szállításának tilalmát is. Az új szankciók még inkább alkalmassá tehetik ezt az Európába vezető új útvonalat, továbbá Törökország a nemzetközi logisztikában betöltött pozíciója is új értelmezést kaphat – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció, kép forrása: KTZ / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Kutatás-fejlesztés Röviden

Együttműködik hazánk Kazahsztánnal a digitalizációban és a műszaki fejlesztésben

iho   ·   2024.11.21. 18:45

Kaszim-Zsomart Kemeluli Tokajev, a Kazah Köztársaság elnökének hivatalos magyarországi látogatásának részeként kerekasztal-beszélgetést rendeztek magyar vállalatok képviselőinek és a kazah delegáció részvételével. Az esemény fontos lépés volt a kétoldalú együttműködés erősítése és a digitális technológiák és műszaki fejlesztések kilátásainak megvitatására.