Újabb akkumulátoros motorvonatot tesztel a DB Regio
Az Alstom Talent3-asának akkus-villamos üzemű prototípusát a következő hetek során Baden-Württemberg tartományban, majd Bajorországban is kipróbálhatják az utasok.
A zéró emissziós szerelvény január 24-étől Stuttgart és Horb között munkanapokon szállítja az utasokat, február 5-étől pedig Pleinfeld és Gunzenhausen között fog pendlizni, szintén munkanapokon. A tesztidőszak május elejéig tart.
A DB Regio azért választotta e két vonalat, mert ezeken tudja maximálisan kihasználni az akkumulátorok kapacitását, valamint több különböző töltési lehetőséget is ki tud próbálni. Például Baden-Württembergben az útvonal bizonyos részén, a 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú felsővezetékkel ellátott vágányokon haladva fogja feltölteni az akkukat a vonat, Bajorországban viszont csak a végállomásokon lesz lehetőség a „tankolásra”, mivel a Talent3-as közlekedésére kijelölt viszonylat szinte végig villamosítatlan.
A DB Regio feltett szándéka, hogy 2040-re karbonsemlegessé váljon, a különböző akkumulátoros szerelvények tesztjei nagy lépést jelentenek az emissziómentesség irányába. A próbákkal a vasúttársaság gyakorlati tapasztalatokat akar szerezni ahhoz, hogy üzemi és karbantartási szempontból is elsajátítsa ezeket a jövőbemutató technológiákat. A próbaüzem új műszaki és üzemelési ismereteket ad erről az innovatív, klímabarát hajtástechnológiának a kezeléséről.
Az akkumulátorokkal is ellátott villamos motorvonatot – az angol nyelvű kifejezésből alkotott betűszóval élve BEMU-t – még a Bombardier Transportation fejlesztette ki hennigsdorfi üzemegységében. A projekt számos vállalat és hatóság közreműködésével zajlott, részt vett benne többek között a berlini Műszaki Egyetem (Technische Universität Berlin), a DB Regio, Baden-Württemberg és Bajorország tartományok közlekedési hatóságai, valamint a német Nemzeti Innovációs Program a Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technológiáért. A fejlesztéshez a Szövetségi Közlekedési és Digitálisinfrastruktúra Minisztérium négymillió euróval (körülbelül 70 milliárd forinttal) járult hozzá. A jármű hajtásrendszerét, beleértve a tetőre szerelt akkumulátorokat, a Bombardier akkumulátor- és nagyfeszültségű laboratóriumában, Mannheimban fejlesztették ki.
Az Alstom és a DB Regio már évek óta együttműködik annak érdekében, hogy hatékony és költséghatékony akkumulátoros technológiát fejlesszenek ki a nem villamosított vonalszakaszokhoz. Az Alstom szerint az utasforgalmi próbaüzemmel értékes adatokhoz fognak jutni, bizonyítva az akkus megoldás életképességét. Miután az Alstom beleegyezett abba, hogy a Bombardier Transportation felvásárlását lehetővé tevő hatósági engedély részeként a Talent3 motorvonatcsalád szellemi tulajdonjogait átadja a spanyol CAF-nak, az akkumulátoros technológiát saját fejlesztésű Coradia motorvonatcsaládjához is alkalmazni kívánja. Ennek köszönhetően a rövid útvonalakon és a nem villamosított szakaszokon a dízelüzemű motorvonatokat akkus járművekkel lehet majd kiváltani. Az Alstomnál úgy vélik, az általuk kifejlesztett hidrogénüzemű járműveket hosszabb útvonalakon is be lehet majd vetni.
Baden-Württemberg közlekedési minisztere, Winfried Hermann szerint a vasútnak szüksége van ezekre a jövőbemutató technológiákra. Az alternatív meghajtások fontosak a vasútnak a klímabarát mobilitásra való törekvés miatt. Azokon a vonalakon, ahol a felsővezeték kiépítése körülményes, ezáltal túl drága lenne, vagy csak a távolabbi jövőben lehetne megvalósítani, az akkumulátoros és a hidrogénüzemű vonatok fokozatosan felválthatják a dízelüzemű járműveket – számol be a Railway Gazette.
Az Alstom Magyarországon is törekszik az alternatív, klímabarát közlekedés megvalósítására. Ennek érdekében tavaly év végén szándéknyilatkozatot írt alá a Mollal, hogy közösen vizsgálják, hogyan lehetne a hidrogéntechnológiát a hazai vasúti közlekedésben alkalmazni. A felek ezzel jelentős lépést tettek a magyar vasúthálózat dekarbonizációja felé. Az évente csaknem 150 ezer tonna hidrogént termelő és hasznosító Mol-csoport üzleti és technológiai kompetenciáira építve vállal kulcsszerepet a zöld, alternatív üzemanyagok ellátásában.
(Nyitóképünkön a már az Alstomhoz tartozó Talent3-as motorvonatcsalád akkumulátoros üzemű, prototípus példánya. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!