Újjáéledhet a vegyesvonat intézménye?
A SilverRail multinacionális techcég, a Snälltåget személyszállító vasúttársaság és az Airmee logisztikai vállalat egymillió svéd koronát, vagyis körülbelül 35 millió forintot fektet be közösen az egyszerre utasokat és árut is szállító vegyesvonatok modern verziójának létrehozására, melyet Stockholm és Malmö között indítanának el. A projekt pénzügyi hátterét a svéd kormányzati ügynökség Vinnovia állja. A támogatás része annak az intézkedéscsomagnak, melynek célja olyan új munkamódszerek gyors bevezetése, melyek elősegítik a svéd gazdaság újraindítását a koronavírus-járvány hatásaiból.
Ahogy szinten mindenhol, Svédországban is drámaian visszaesett az utasok száma a pandémia kitörése óta. A projektben részt vevő három cég ezért azt tervezi, hogy a személyszállító vonatok kihasználatlan kapacitásait nagyértékű könnyűáruk szállítására hasznosítják. Az elképzelések szerint az ország legnépesebb városa, a főváros Stockholm, valamint a harmadik legnépesebb város, Malmö között indítanák el a kísérleti fuvarlehetőséget – utóbbi település ráadásul nincs is messze az élénk gazdasággal rendelkező dán fővárostól, Koppenhágától.
Habár a vegyesvonatok újjáélesztésének intézménye újdonságnak tűnik, az alternatív megoldás egyáltalán nem új: az Egyesült Királyságban már többször is előálltak a menetrendszerűen közlekedő vegyesvonati járatok elképzelésével. Habár ezeket a vonatokat kizárólag árufuvarozásra használnák, több megrendelőnek is szállítanának, mint ahogy azt Svédországban is tervezik. A brit királyi posta, a Royal Mail például a személyszállító villamos motorvonatokhoz hasonló szerelvényeket használ. A Varamis Rail startup-cég azt javasolja, hogy a könnyűáruk nagy távolságra történő szállítását a célra átalakított személyszállító szerelvényekkel oldják meg. Az edinburghi Captured Realities techcég szabad utas- és infrastruktúra-kapacitás felhasználását célzó javaslatának viszont nem sikerült támogatást nyernie az Egyesült Királyság kormányának legutóbbi támogatási fordulójában. A GB Railfreight nemrégiben kísérletezett korlátozott utaskapacitású szerelvényekkel, melyeken az orvosi eszközök szállításához felhasznált guruló kocsikat vetettek be. A személyszállító vonatokon normál körülmények között is léteznek testreszabott fuvarok, például az a Cornwallból Londonba tartó járat, ami luxusszintű tenger gyümölcseit szállít. Csehországban pedig a LeoExpress magán-vasúttársaság kísérletezik kisebb csomagok belföldi szállításával, felhasználva a le nem foglalt ülőhelyeket. A csomagokat bármelyik olyan állomáson és megállóhelyen fel lehet adni vagy átvenni, ahol az adott vonat menetrend szerint megáll.
A történelem során számos példát találunk vegyesvonatokra, Észak-Amerikában például általánosnak számítottak a működési költségek minimalizálása érdekében. Az Egyesült Királyságban rövidtávú intermodális motorvonati szolgáltatással úttörőnek számító TruckTrain szerint az áruk és az utasok egyidejű szállítása gondos kezelést és megfelelő termékbemutatást igényel. Habár a dízel motorvonatok néhány korai példányát annak idején egy-egy tehervagon továbbításához is felhasználták, az Egyesült Királyságban a vegyesvonatok soha nem kaptak igazán támogatást, mivel nem átlátható, hogy pontosan mi is a szállítmány.
A svéd projektben résztvevők helyi szállítmányozó cégekkel terveznek együttműködni, szállítási lehetőséget kínálva a távolsági fuvarokhoz. A SilverRail szakértelmét egy, a logisztikai tényezőket egy kalap alá rendező digitális platform kifejlesztéséhez fogják felhasználni. Habár az ötlet nem új, az időzítés viszont megfelelő, ennek érdekében karácsonyra már kész megoldással szeretnének előállni. A vegyesvonati megoldás több globális csomagszállító céget is érdekel. A FedEx például a milánói Malpensa repülőtér és a városközpont között tesztel vasúti csomagszállítást. Az Egyesült Királyságban a Rail Operations Group és a DP World Ports kész tervekkel állt elő ahhoz, hogy a londoni Liverpool Street pályaudvart munkaidőn kívül tesztjelleggel városi teherfuvarozási csomópontként használják.
A TruckTrain továbbra is szkeptikus bármilyen vegyesvonati megoldással kapcsolatosan; a céget nem győzi meg a londoni elővárosi hálózat igénybe nem vett utaskapacitásának pénzügyileg is támogatott felhasználása. Szerintük a megoldás figyelmen kívül hagyja a kezelési, foglalási, biztonsági, valamint számos más szempontot. Például azt sem vizsgálták meg, hogy az utasok miként reagálnának arra, hogy az üléseket csomagok és raklapok szállítására használják fel.
Jelenleg úgy tűnik, nincs olyan megoldás, ami minden körülmény esetén megfelelő. Azonban ha a svéd kísérlet sikeres lesz, vagy bármely más vegyesvonati próbálkozás kereskedelmi szempontból életképesnek minősül, jelentős modális váltást és egy új vonatosztály eredményezhez az európai vasúthálózaton – számol be a Rail Freight.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!