Újvidék és Belgrád között három héten belül indul a nagy sebességű vasúti közlekedés

iho/vasút   ·   2022.02.27. 12:00
00_novi_sad-beograd_hstrain

„VIP-járatok” már most is ingáznak, huszonöt percre rövidül a két város közötti vasúti menetidő.

A Világgazdaság azt írta, a teljes árú jegyért 8,5, a menettértiért pedig 13,5 eurót fizetnek majd az utasok, de a diákok, a nyugdíjasok még kevesebbet. A Stadler emeletes szerelvényei kétszáz kilométeres óránkénti sebességgel közlekedtek, a hetvenhat kilométert huszonöt perc alatt tették meg. Újvidéken a vasútállomás felújítása még nincs kész, ott még komoly munkák folynak. A vonalat kipróbálta már Aleksandar Vučić szerb államfő is, aki megvonatoztatta Gerhard Schröder korábbi német kancellárt is.

Újvidék és Belgrád között a vonalat a felújításkor kettévágták:

  • könnyebb részen Belgrád és Ópázova közötti 35 kilométeres szakaszon a pályát a China Railway International és a China Communications Construction Company építette. A szerződés értéke 350 millió dollár volt, ezt a szerb állam a kínai Eximbank hiteléből fedezte.
  • Az Ópázova és Újvidék közötti, nehezebb szakasz 41 kilométer hosszú szakaszt az orosz RŽD International építette 580 millió dollárból. A Tarcal-hegységben két, egyenként 1,1 kilométer hosszú alagutat is kellett fúrni – az alagutak és a csatlakozó viadukt megépítése 337 millió dollárba került. A völgyhíd közel három kilométer hosszú, ötvenkilenc oszlop tartja, amiket a Peri német építőipari cég, a világ egyik legnagyobb zsaluzat- és állványgyártója közreműködésével állítottak fel.

Most már „csak” az Újvidék és Szabadka, illetve Kelebia közötti 108 kilométeres pálya kivitelezése van hátra. Szerbia a kínai építőkkel egy újabb, ezúttal 1 milliárd 160 millió dolláros szerződést írt alá, várhatóan 2024-ben fejezik be a vasútépítést. Itt elsősorban kisajátítási eljárások nehezítik a munkát: a nyomvonal több mint négyezer telket, földbirtokot érint, amelyek tulajdonosaival az államnak egyezségre kell jutnia.

Nálunk 2021 októberében helyezték el a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyar szakaszának alapkövét. Magyarországon 152 kilométeren épül 160-as duplavágány, öt új állomás épül, nyolcat teljesen felújítanak. A zajvédő falak összfelülete 188 ezer négyzetméter lesz. Nálunk a beruházás nyolcvanöt százalékát kínai hitelből, a fennmaradó tizenöt százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam. A kivitelezésért felelős két kínai és a magyar cég (a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft., a China Railway Electrification Engineering Group Magyarország Kft., valamint az RM International Zrt.) 2025-re végzi el a munkát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek